Familiesnekke
Hei!
Dette høres kanskje ille ut, men jeg har revet og renset en gammel innstøpt septiktank, som ikke lenger er i bruk (relativt luktfritt), og hadde tenkt til å legge en ny plast-tank for ferskvann i dette rommet. Det viste seg at rommet ikke var høyt nok til tanken jeg hadde bestilt, fordi baugen begynner å krumme opp akkurat her. Men; det viser seg at den «nyere»/eksisterende plast-septiktanken får plass i dette rommet.
Jeg har kjøpt meg en ny 220liter plast-tank, fra Plastinvent, som skal bli ny ferskvannstank. Under stikk-kabinen er det «akkurat» plass til den, når jeg flytter 140liter septiktanken, også i plast, til et skott lengre frem; i gulvet under «gangen» utenfor bad, stikk-kabin og baug-kabin, altså der den originale innstøpte septiktanken var.
Jeg skal med andre ord montere to plast-tanker på nytt sted; både 140liter septiktank og 220liter vanntank.
Undersiden av tankene er jo selvsagt ikke likt skrogformen på båten, så jeg regner med at en form for understøtte er nødvendig. Og; jeg regner med at det er lurt å sikre tankene mot å «hoppe»/bevege seg ved kjøring i bølger.
Spørsmålet er derfor;
Hvordan monterer jeg tankene på en sikker måte; både med hensyn til understøtte og at de holdes «på plass»?
Septiktanken, som var under stikk-køya, var lagt ned i bygg-skum. Det gir selvsagt en god under- og sidestøtte, men da jeg de-monterte så var det mye fuktighet, mugg/sopp og dertil ille lukt innbakt i dette bygg-skummet! Jeg tenker at vann kommer alltids inn, så da må det også være mulig å få tørket dette opp igjen.
Det hører med til historien at jeg sliter litt med mugglukt i båten, og at dette trolig var en av kildene til lukten; fuktighet rundt byggskummet.
Ett alternativ jeg nå vurderer er å benytte slike blå DOW «markisolasjonsplater», siden de har lukkede celler og er trykkfaste, men jeg er usikker på om de løser problemet med å holde på fuktigheten mellom tank/plate/skrog.
https://www.glava.no/bygg/produkter/skumplastisolasjon/styrofoamtm-xps/styrofoam-250-sl-a-n/
For å holde tankene på plass, så vurderer jeg lastestropper; men det finnes vel ikke i syrefast; så da må jo disse byttes av og til.
Disse problemstillingene må jo noen ha tenkt på før?
Jeg har lagt ved noen bilder fra «tank-prosjektet» mitt.
1. «Ny» plass for septik-tank:
2. Septiktank løst plassert; får plass med et nødskrik i høyden/bredden...:
3. Sopp/mugg underside byggskum, fra der septiktanken var:
4. Sopp/mugg i skrog, der byggskummet var:
5. Rommet der vanntanken skal:
6. Ny 220liter vanntank, der «nyere» septiktank var før; trangt, men får da OK plass:
Link til ny vanntank:
https://www.plastinvent.no/tankprogram/tank-220l-50225