Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Nest etter reservemotor/seil tenker jeg at anker er viktigste backup ved slike hendelser. Selv på dypt vann ville jeg sluppet ut ankeret dersom vi hadde driftet over fjorden og mot en holme, det bremser farten og vil forhåpentligvis få tak i noe før man treffer land.

 

VHF for å be båter i nærområdet om assistanse er jo også en fin ting. 

 

Ellers minner dette meg noe om nestenulykken vi hadde juleferien for en del år siden. Det var noen gummipakninger som hadde funnet veien inn i dieseltanken og som stoppet dieseltilførselen inn i røret. Da var vi nært ved å treffe en holme fordi jeg slapp ut for mye seil og var for treg med å få strammet opp seilet. Så vidt jeg kan erindre startet motoren igjen uten problemer da vi først hadde fått kontroll på situasjonen. Vi har god redundans på dieseltilførselen, men manuell failover og det var lite tid til feilsøking og slikt da ting stod på.

tobixen

tobixen

Nest etter reservemotor/seil tenker jeg at anker er viktigste backup ved slike hendelser. Selv på dypt vann ville jeg sluppet ut ankeret dersom vi hadde driftet over fjorden og mot en holme, det bremser farten og vil forhåpentligvis få tak i noe før man treffer land.

 

Ellers minner dette meg noe om nestenulykken vi hadde juleferien for en del år siden. Det var noen gummipakninger som hadde funnet veien inn i dieseltanken og som stoppet dieseltilførselen inn i røret. Da var vi nært ved å treffe en holme fordi jeg slapp ut for mye seil og var for treg med å få strammet opp seilet. Så vidt jeg kan erindre startet motoren igjen uten problemer da vi først hadde fått kontroll på situasjonen. Vi har god redundans på dieseltilførselen, men manuell failover og det var lite tid til feilsøking og slikt da ting stod på.

tobixen

tobixen

Nest etter reservemotor/seil tenker jeg at anker er viktigste backup ved slike hendelser. Selv på dypt vann ville jeg sluppet ut ankeret dersom vi hadde driftet over fjorden og mot en holme, det bremser farten og vil forhåpentligvis få tak i noe før man treffer land.

 

Ellers minner dette meg noe om nestenulykken vi hadde juleferien for en del år siden. Det var noen gummipakninger som hadde funnet veien inn i dieseltanken og som stoppet dieseltilførselen inn i røret. Da var vi nært ved å treffe en holme fordi jeg slapp ut for mye seil og var for treg med å få strammet opp seilet. Så vidt jeg kan erindre startet motoren igjen uten problemer da vi først hadde fått kontroll på situasjonen. Vi har god redundans på dieseltilførselen, men det var lite tid til feilsøking og slikt da ting stod på.



×
×
  • Create New...