
Kalle_Anka
Da kan det gå som i første posten ... eller så går det bra
helt fram til det ikke gjør det lite eller mye senere
Det er viktig med rene tanker på sjøen.
De som får problemer får det som regel i mye sjø.
[Ironi modus on] Fint da hvis en i forkant har trent på på bytte dieselfilter og lufte i kraftig sjøgang samtidig som kone og barn skriker av redsel. Da har en selvfølgelig prøvd det så en veit hvor lang tid det tar i slike forhold. [/Ironimodus off]
Noen går så langt så de tar prøver av all diesel før de fyller på båten.
Noen installerer trykkmåler på dieselfilter for å kunne følge med på når de begynner å bli trøtte.
Gjerne sammen med et system med dobbel filter som kan kobles over til det andre indrift uten å lufte.
Det er mye snakeoil bland tilsetninger i drivstoff så ikke alt som er bra heller.
Det enkleste man kan gjøre for og forebygge er nok å holde dieseltanken full hele tiden.
Da minsker du muligheten for at kondens skal kunne bilder inne i tanken.
Speciellt på vinterlagringen men under all tid den utsettes for variasjon på temperatur er det en risiko.
Kombiner det med å ta prøver av tanken og bytte dieselfilter i tide så er du godt innanfor.
Fyller du på dieseltilsettning fra en kjent produsent og følger produsentens anvisninger hver gang du tanker så kan det ikke skade.
Men du spør om den holdningen å bare fylle en flaske på tanken å håpe på det beste.
Det er bra at du spør for nå kan du jo lære at det er langt fra godt nok på sjøen.
Jeg kanskje er drøy nå, men jeg mener det er rimelig uansvarlig ( tom. uforsvarlig) å utsette andre for den risikoen gjennom å ta med seg familie eller andre ut på sjøen med den innstillingen.
Sorry om det var for mye besserwisser, men det er potensielt alvorlige saker.