Sami1994 Startet 13.April.2020 Link til dette innlegget Startet 13.April.2020 Har en askeladden 20 fot daycruiser. Slipte i fjor vekk alt bunnstoff og primer inn til gelcoat, primet på nytt med 2komp og stoffet 3 lag med jotun nonstop. Da jeg tok opp båten ifjor, «grunnstøtet» den langs bunn da det var lavvann ved rampen når jeg tok opp båten. Følgelig er det en del riper gjennom både bunnstoff og primer inn til hvit gelcoat under. Lurer på om jeg bare kan stoffe med nonstop over riper eller om jeg må pusse og prime ripene. Er typen som gjør slikt alt for nøye, vil derfor høre om noen har erfaring med dette, vil tro det er ganske vanlig. Har (kanskje irrasjonell)angst for plastpest. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Siden du tar opp båten om vinteren tørker båten opp (dvs gelcoat) ila vinteren. Om du har vanlig 3-6mnd opphold på land. Og dermed vil du ila båtens levetid ikke klare å få plastpest - med mindre du har en båt laget i et rart land med produkter som er av dårlig kvalitet. Jeg har akkurat ligget under båten og finkikket og flikket på slike riper og steder der primer har sviktet. Så jeg gjør det mer fordi jeg vil ikke ha den lille ekstravekten som du kan få... Så for egen gledes skyld kan du slipe og prime, men for plastpest kan du la være. Sitér dette innlegget Link to post
Sami1994 Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) @alfaalfa hvor mye vann kan en håndfull slike «blyantstrek» riper trekke over 6 mnd? Redigert 13.April.2020 av Sami1994 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle_Anka Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Det TROR jeg ikke du klarer å måle. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Det er jeg nok enig med overnevnte - det er ikke stort. Om det er blyantstriper så er det ikke mye fuktighet du kan få inn. For egen del, så er det mer for å ikke evt svekke primer med at fuktighet kommer inn i gelcoat og kan gjøre blyanststreker bredere ved at primer kanskje slipper. Så derfor flekker jeg med primer, mest for å unngå at det kan spre seg, og for å ha en kontinuerlig barriere. Sannsynligvis en diagnose... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Det høres ut som en sund diagnose =) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.