Jump to content

Leyland 1.5 turtallsmåler

riskaar

Recommended Posts

Hei. Eg har ein liten tresjark med ein Leyland 1.5 motor. Har hatt båten i nesten 2 år og drive med småfiksing når det passer seg.

Heilt sidan eg kjøpte båten har det ikkje vore turtallsmåler på den, og dette har eg tenkt å gjere noko med. Men korleis skal eg få det til og evt. kva del må eg få tak i?

Som ein ser på bilda kan det sjå ut som det er ein sensor tilkobla mot aksling rett bak girhuset som ser ut til å gå rundt på akslingen. På denne er kablane klypt av. 

Eller skal turtallsmålar koblast nokon annan plass? 

Har høyrt at ein kan hente ut turtallet frå Dynamoen. Kan ein gjere det på den dynamoen eg har?

20200413_132514.jpg

20200413_132535.jpg

20200413_132616.jpg

20200413_132503.jpg

Usikker, turtellere og dynamoer er mange år siden jeg holdt på med, men synes å huske den skal kobles på W. 

Er muligens også noe med utveksling mellom reimhjul på veiven og dynamoen som må regnes ut. 

Best å rope på @Hulda så får jeg kjeft om jeg tar feil, og du får  rette svaret :=)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

$$##@$$/^%%^!!! Da var kjeft utdelt :-)

Flatstiften skal isåfall være merket med bokstaven 'W', det kan jeg ikke se. Uansett kan man koble seg inn oppstrøms likeretteren inne i dynamoen. Dette er forklart med tekst og biler under 'Byggingen av Hulda, på oppfordring'. Instrumentet, vet ikke hvilket TS har, justeres etter faktisk turtall. Dia. på remskive er en joker som kan endre vist turtall med +/- 10 %, anslagsvis.

Slik eg ser det kan eg ikkje hente turtall frå dynamoen utan å enten bygge den om eller bytte dynamo.

Lurer derfor på om det er andre steder eg kan hente turtall frå på Leyland motor?

Det er idag ein sensor/instrument av eit slag (sjå bilde) montert rett akterfor girkasse. På denne er ledninger klypt av. Er denne for turtallsmåling? Kor kan eg evt få tak i ny eller fiksa den eg har?

Det absolutt enkleste er å bygge om dynamo slik Hulda sier over. En enkel operasjon, og du kan bruke en standard turteller for dieselmotor. 

Alternativet er å få tak i originaldeler, om det fortsatt finnes. Euro Marine i Stavanger har vel pleid å ha litt BMC deler. Samt KD Trading i Bergen, eller hva de heter nå for tiden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Litt forklaring her. Ellers er ombygging av dynamo detaljbeskrevet på tidligere sider i samme tråden. På ett av bildene som det er linket til ser du ned i statorhuset. 'Øverst' i bildet en rød ledning som går fra nedstrøms likeretteren og så gjennom statorhuset. Der er signalet som turtelleren kjører etter. Din dynamo kan se litt annerledes ut, men i prinsippet er alle vekselstrømdynamoer like.

Det er ett alternativ til. Det er en pickup som reagerer på lys eller magnetisme. Det må du lese deg opp på. Jeg har ikke brukt slike. Men de er enkle nok. Koster sikkert noen kroner for noe som skal tåle vann/fukt. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...