Jump to content

Installasjon av Eberspacher D2 og kabellengde

Tryta

Recommended Posts

Heisann. Jeg holder på å installere en eber d2 i min båt (Merry fisher marlin 6). Er nesten ferdig med alt og kommer til å installere den på et frittstående batteri foreløpig (ikke koblet opp på eksisterende anlegg). Skal koble opp dette batteriet senere med et VSR. Den ferdige kabelen som følger med eberen er jo særdeles lang og jeg har ikke behov for disse lengdene. Det blir ganske mye kabel til overs. Er det ok å kveile overskuddet opp og montere det fast eller bør man kappe og lage nye kontakter? De ferdige kontaktene som er på er jo svært små og jeg vet ikke hvordan man krimper på slike små pinner. De skal stikkes i ferdige kontakter. Er litt bekymret for å kveile opp da jeg er usikker på effekten av induksjon i en slik kveil. Kan det være farlig? Tipper på at kveilen er på ca 2 m.

Har lagt opp alle ledningene og er i gang med å koble på easy select panelet og temperatursensor. Har koblet på pumpen.

Ellers tenkte jeg også på å koble på en bryter slik at jeg kan slå alt av når brenneren har brent av seg etter tur slik at det ikke kan gå strøm til den. Bør jeg ha sikringen før bryter på eller etter? Jeg vurderer også å koble den til en sikringsholder slik at jeg kan koble flere ting til på en enkel måte etterhvert. Hvor stor kabelsnitt bør man ha fra batteri til en slik sikringsholder (den har maks 30 A per kurs, maks 100 A). Så langt er planen en vhf, stereoanlegg og søkelys. Søkelyset er på 55 W så det vil trekke 12 A. Eberen trekker maks 2,8 A. Mulig mer i oppstart?

Bør kabelen til sikringsboksen også sikres?

Kabelen kan kveles opp eller klippes og skjøtes med skjøtehylse i stede for de ferdige koblingstykker. Minuset er den gangen denne må byttes, da er det ikke plugn play. Men du vil få en bedre kobling med skjøtehylser(anbefaler sterkt med krymp m/lim) 

Dimensjonerende kabel er avhengig av hva du sikrer kabelen med. 

Hvor mye har du planer om å trekke ut av sikringsholderen??

Du bør sikre dieselbrenneren med 10A, de trekker en del under oppstart. Kommer ikke den med sikringsholder på pluss? 

Ja ved fjernbetjening må den vel være påkoblet hele tiden ?. Jeg tror jeg kobler den til en bryter. Får borre større hull på de største ringkabelskoene jeg har. 

Alternativt kobler jeg alt til via bryteren til en sikringsboks med 16 mm2 kabler. Kommer nok ikke til å ha mer enn 15-20 ampere tilkoblet til boksen så jeg vil tro at 16 mm2 er overdimensjonert så det holder. Bør man uansett ha sikring fra batteri til sikringsboks? Det er snakk om totalt 50-60 cm total lengde på kabel.

Redigert av Tryta (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...