Jump to content

Bunnplugg i «større» båter

Kysta

Recommended Posts

Hei folket

Har gjort et søk her uten å finne hva jeg lette etter (men det er nok her ett sted)

Spørsmålet er for og imot å montere bunnplugg i en 29’ fot båt med v-bunn.

Jeg ser pr nå flere fordeler enn bakdeler (ved oljeskift, vask av motor mm).

Det er ikke mange båter jeg har sett dette i og mulig er det en god grunn for det som jeg ikke tenker på ?

Kysta skrev 6 minutter siden:

Hei folket

Har gjort et søk her uten å finne hva jeg lette etter (men det er nok her ett sted)

Spørsmålet er for og imot å montere bunnplugg i en 29’ fot båt med v-bunn.

Jeg ser pr nå flere fordeler enn bakdeler (ved oljeskift, vask av motor mm).

Det er ikke mange båter jeg har sett dette i og mulig er det en god grunn for det som jeg ikke tenker på ?

I den forrige båten  min(28 fot) med hekkaggregat og V- bunn, hadde bunnplugg i akterspeilet...

Det var fabrikkmontert i messing..

Min nåværende har det ikke...

Det er vel to ulemper som jeg kan se:

Ett sted til med svakhet for vanninntregning. En av grunnene til at jeg ønsker færrest mulig hull gjennom skroget er at det gir flere steder for potensiell lekkasje. 

Det kan resultere i svakere skrog dersom det skulle lages på feil sted. Altså lavere strukturell styrke. Men samtidig så gir vel et hull på 3 cm begrenset reduksjon i styrke?

Helt åpenbart en fordel ved motorvei og annen vasking ombord når båten står på land. Og ja, helt klart noe jeg gjerne skulle hatt slik sett. 

Per nå har jeg elektrisk lensepumpe, og en bitteliten pumpe med sugeslange for å få opp siste rest.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Min gamle Windy 27 hadde original bunnplugg med sporskrue. Sikkert ikke vært åpnet på 20-30 år så den satt godt fast. 

Måtte kutte sporet litt dypere for å få tak med verktøy, så den er det bare å bytte. 

Plugg med firkanttapp er jo langt enklere å skru opp. Men også enklere å få opp hvis noen vil senke fartøyet....

Men akkurat det er vel neppe noe stort problem der ute.

Lekkasje i bunnplugg har jeg aldri hørt om sånn på sparket, så tror ikke det er noe viktig argument mot. 

Jeg pleier å bruke gjengetetting på gjengene på en annen båt jeg har, og da sitter den svært godt. Uten firkanttapp ville den ha vært umulig å få opp.

Da jeg så på Windyen første gang før kjøp stod den på land, og motorrommet var relativt godt fylt med regnvann.

Jeg lenset naturligvis ut alt, men det er jo et eksempel på at bunnplugg er kjekt hvis man bruker den. Her var kalesjen dårlig, og lange mildværsperioder med regn vinterstid hadde gjort sitt. Tydeligvis funket ikke selvlensende dørk heller.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har bunnplugg i min Saga 27. Den hadde jeg ute en gang for over 30 år siden, og siden det har jeg ikke tenkt mer på den eller sett noen grunn til å røre den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da jeg monterte gjennomgåends svinger passet jeg på å vaske og spyle bunnen innvendig mens jeg hadde åpent hull. Veldig praktisk. Nå savner jeg det når jeg har båten på land. Det må da gå an å lage hull med bunnplugg som er 100% safe . Det må jo være sikrere med et plugget hull enn alle de andre gjennomføringene med stengekraner . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...