Kysta Startet 13.April.2020 Link til dette innlegget Startet 13.April.2020 Hei folket Har gjort et søk her uten å finne hva jeg lette etter (men det er nok her ett sted) Spørsmålet er for og imot å montere bunnplugg i en 29’ fot båt med v-bunn. Jeg ser pr nå flere fordeler enn bakdeler (ved oljeskift, vask av motor mm). Det er ikke mange båter jeg har sett dette i og mulig er det en god grunn for det som jeg ikke tenker på ? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) har hatt bunnplugg i mine små og større båter, 15, 17, 23, 32, og 36 fot. Litt opp og ned hvor lavt i forhold til bunnen av V-skroget den kommer. Men bunnplugg i alle. Redigert 13.April.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Kysta skrev 6 minutter siden: Hei folket Har gjort et søk her uten å finne hva jeg lette etter (men det er nok her ett sted) Spørsmålet er for og imot å montere bunnplugg i en 29’ fot båt med v-bunn. Jeg ser pr nå flere fordeler enn bakdeler (ved oljeskift, vask av motor mm). Det er ikke mange båter jeg har sett dette i og mulig er det en god grunn for det som jeg ikke tenker på ? I den forrige båten min(28 fot) med hekkaggregat og V- bunn, hadde bunnplugg i akterspeilet... Det var fabrikkmontert i messing.. Min nåværende har det ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Det er vel to ulemper som jeg kan se: Ett sted til med svakhet for vanninntregning. En av grunnene til at jeg ønsker færrest mulig hull gjennom skroget er at det gir flere steder for potensiell lekkasje. Det kan resultere i svakere skrog dersom det skulle lages på feil sted. Altså lavere strukturell styrke. Men samtidig så gir vel et hull på 3 cm begrenset reduksjon i styrke? Helt åpenbart en fordel ved motorvei og annen vasking ombord når båten står på land. Og ja, helt klart noe jeg gjerne skulle hatt slik sett. Per nå har jeg elektrisk lensepumpe, og en bitteliten pumpe med sugeslange for å få opp siste rest. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kysta Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Satt inn selv eller originalt fra fabrikk? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Dette edr noe jeg har ønsket meg lenge. Setter det på to-do-lista for neste år . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Jo færre potensielle lekkasjepunkter desto bedre synes jeg. Dessuten har jeg båten så sjelden på land at jeg ikke ser nytten i det. Ikke en gang 14 foteren min har det, heldigvis. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teerex Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) Min gamle Windy 27 hadde original bunnplugg med sporskrue. Sikkert ikke vært åpnet på 20-30 år så den satt godt fast. Måtte kutte sporet litt dypere for å få tak med verktøy, så den er det bare å bytte. Plugg med firkanttapp er jo langt enklere å skru opp. Men også enklere å få opp hvis noen vil senke fartøyet.... Men akkurat det er vel neppe noe stort problem der ute. Lekkasje i bunnplugg har jeg aldri hørt om sånn på sparket, så tror ikke det er noe viktig argument mot. Jeg pleier å bruke gjengetetting på gjengene på en annen båt jeg har, og da sitter den svært godt. Uten firkanttapp ville den ha vært umulig å få opp. Da jeg så på Windyen første gang før kjøp stod den på land, og motorrommet var relativt godt fylt med regnvann. Jeg lenset naturligvis ut alt, men det er jo et eksempel på at bunnplugg er kjekt hvis man bruker den. Her var kalesjen dårlig, og lange mildværsperioder med regn vinterstid hadde gjort sitt. Tydeligvis funket ikke selvlensende dørk heller. Redigert 13.April.2020 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars H. Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Jeg har bunnplugg i min Saga 27. Den hadde jeg ute en gang for over 30 år siden, og siden det har jeg ikke tenkt mer på den eller sett noen grunn til å røre den. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Da jeg monterte gjennomgåends svinger passet jeg på å vaske og spyle bunnen innvendig mens jeg hadde åpent hull. Veldig praktisk. Nå savner jeg det når jeg har båten på land. Det må da gå an å lage hull med bunnplugg som er 100% safe . Det må jo være sikrere med et plugget hull enn alle de andre gjennomføringene med stengekraner . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.