Jump to content

Mekanisk tettning sirkulasjonspumpe volvo Penta md21b

kipp36

Recommended Posts

Hei,etter utallige timer på nette i fjord fant jeg en bra sirkulasjons pumpe som befant seg på et loft i Trondheim,som ble lovet å ha et lavt antall timer .Etter montering av denne,dryppet det ut av den mekaniske\keramiske tettingen i ca 1 times tid,før den ble helt tett.Den har holdt på vannet under vinteropplag,å alt så greit ut,hadde maskinen ute i våres ifb med bytte av motorlabber og oppretting av aksling etc.Benyttet da anledningen til og få spylt ordentlig igjennom ferskvanns systemet med motoren ute. Har fått lurveriet på plass igjen,å fylt alt opp med ny veske etc..Nå drypper det av pumpen igjen...

Er det noen som har noe erfaring med dette møkkasystemet (som er klin umulig å få byttet uten og sprekke hele pumpehuset,ny brukt pumpe på e-bay ifra statene for 5k,noe som etter min mening er mere en hva maskinen har av verdi,ivartifall nå).Er dette vanlig med disse tettningene??

Start motoren og se om dryppingen slutter. Hender det hjelper. Det kan være en interssant erfaring å plukke frahverandre en slik pumpe for skifting av tetning og lager. Vanligvis er disse pumpene produsert som 'sealed unit'. Ett av mine fagområder er 'spesislist, pumper', jeg kjøper ny pumpe. Nå  koster ikke pumpe for min motor mer enn noen hundringer.

Det er helt sikkert...Gjorde et forsøk på overhaling av den gammle pumpen,"impelleren" er vulket på til sist virker det som,så vannskerlig å få dette bra igjen ved å "vulke" av hjulet virker det som...Huset har også veldig tynt gods,å sprekker fort ved litt belasting...var en tråd her tidligere hvor en hadde maskinert ut tettningsdelen ifra en bilpumpe og sveist inn delen på volvo huset...Dette virket vistnok greit...Har ikke lyst til å gi opp maskinen enda når jeg ser hvor mye greier det er med nyere maskiner....Mekanisk er jo disse skuddsikre,ved riktig bruk og vedlikehold...

Hulda skrev for 1 time siden:

Det kan være en interssant erfaring å plukke frahverandre en slik pumpe for skifting av tetning og lager. Vanligvis er disse pumpene produsert som 'sealed unit'. Ett av mine fagområder er 'spesislist, pumper', j

Pumpa er overhalbar den i følge VP
Kanskje du kan spe litt på pensjonen ved å på da deg en slik jobb og er det noen som kan få dette til så er det deg.

https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7742100_016?path=MarineDieselEngines%2F7742100%2F7742100_26%2F7742100_016

Screenshot_2020-04-13 Volvo Penta Cooling System Circulation Pump and Installation Components MD21B, AQD21B Volvopentashop [...].png

Redigert av pipe (see edit history)

Ja, ser man det! Lett match, dette fikser @kipp36på kjøkkenbenken. Ofte blir løpehjul og bosset i andre enden av akslingen stuket på plass. Men her har jo både tetning og lagre delenumre. Bare pass på å montere mek. tetning til spec. Du kan jo, som over, starte og se om den går tett. Slike pumper som har ligget lenge har en tendens til å lekke. Noen få ganger går de seg til.

Hulda skrev 34 minutter siden:

Du kan jo, som over, starte og se om den går tett. Slike pumper som har ligget lenge har en tendens til å lekke. Noen få ganger går de seg til.

Ja det funket jo forrige gang pumpa ikke sto i kjølevæske.
Kan man driste seg til å anbefale blå oldshool kjølevæske uten man har belegg annet en mageføelse?
kanskje med ei flaske Redline water vetter som har som en av egenskapene sine å gi kjøleveske bedre smøre egenskaper om jeg husker rett.
Har ikke brukt prosuktet siden jeg kjørte rally for to ti år siden man da brukte alle det som ett vidunder middel for å få ned tempratur og det skulle vistnok også smøre vannpumpen

Redigert av pipe (see edit history)

@Hulda er ikke pumpen som står på :) er en av de "såkalte" gode pumpene jeg fikk med ved kjøp av en varmeveksler en gang i tiden :) har ikke prøvd å gjort med den,står fast gjør den å...

Om det er så håpløst å få overhalt orginalpumpa,er jeg lysten på og få tak i en veksler og "bilpumpe"...

Bilpumpa koster en 500 lapp på nett,må vel gå ann å få laga til noe greier så en kan bruke sjøvannspumpa og slanger istedet,kunne jo også satt veksleren en annen plass evt,bør jo ikke passe på orginal festene om en alikevel skal mikke det til med slanger\koblinger...

Maskinen har ikke gått mer en 3500 timer,bruker ikke olje eller vann...Toppen fikk en overhaling for få timer siden inklusiv brennstoff ventilene,er ikke sugen på og skrote en så god maskin pga ei sirkulasjons pumpe....

selv om det hadde fristet med en nyere Volvo Penta D3 130 hk uten for mye greier som kompressor osv,evt en Yanmar 140 hk :) 

Redigert av kipp36 (see edit history)

Jeg ser det ikke som noe problem å overhale pumpen som står på motoren så lenge det kan skaffes deler. I tillegg har du blitt tilbudt en pumpe fra Mr_Stian, som et mulig objekt. Det ser da virkelig ikke håpløst ut. Men start opp og sjekk om den pumpen som sitter i nå går seg til. Noen ganger hender det at det ene tetningssetet 'henger'. Varme og rotasjon kan få det til å løsne. Man må ha en positiv tilnærming før man roter seg for langt utpå :-)

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...