Jump to content

Skjøte VHF kabel

Rookie_332

Recommended Posts

Rookie_332 skrev 8 minutter siden:

VHF kabel på antennen jeg har kjøpt er en coax kabel 5m men mener det står 50ohm på den har vanlig coax kabel hjemme tenkte å skjøte med den men den står det 75ohm har det noe betydning? Og antenne kabelen har flere kabel corder i Center mens den jeg har består av 1 corde .....

75 Ohm er for Tv om jeg ikke husker feil.

Benytt 50 Ohm kabel til VHF`n din.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Rookie_332 skrev 26 minutter siden:

Jepp 75ohm er for tv ? men har det noe betydning 

Ohm er motstand, om jeg husker rett fra det lille jeg hadde om det på skolen for over 30 år siden.

Du får feil motstand i kabelen.

Hva som kan bli resultatet må de som kan det med Ohm svare på, men en grunn til at VHF har 50 og TV 75.

VHF er sikkerhet, man tullet ikke med den. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Skjøter du 50 mot 75 ohms konnektorer, får du mistilpanssing med ekko i RF, spesielt i lavere frekvenser < 800MHz. Vet mange vil diskutere dette, men jeg har jobbet med RF i 41 år i mitt yrke. Sett på reflektometer (og ev sweep) mot en slik skjøt, så ser du resultatet........

Impedans er vekselstrømsmotstand; Absoluttverdien av impedansen er lik kvadratroten av summen av kvadratene av kretsens resistans (ohmske motstand) og admittans. Impedans måles i ohm, samme enhet som for resistans.

Derimot er resistans ohmsk likestrøm motsand.

Screen Shot 04-13-20 at 10.00 PM.JPG

Redigert av Dykker (see edit history)

4 hours ago, Dykker said:

Absoluttverdien av impedansen er lik kvadratroten av summen av kvadratene av kretsens resistans (ohmske motstand) og admittans.

Screen Shot 04-13-20 at 10.00 PM.JPG

En lavoddsere at noen kommer in i tråden å sier mot deg nå trur jeg:)

En anledning er også ytterligere feilkilder, risk for korrosjon med flere skjøter. 

Merk også hva Bonus litt forsiktig antyder. 

5 hours ago, Bonus said:

......(det finnes flere kvaliteter).....

Er ikke uvanlig med kabler og kontakter som ikke hører hjemme i båt som oksidere fort. 

Hva skal man se etter for å finne en kabel med marine spec?

Hvilke koaxialkontakter skal man kjøpe?

Hvordan skal de loddes?

Og her kan vi diskutere i det uendelige, for det er morsomt, og dette er et forum. ?

Det er to muligheter, diskuter i det vide og brede, eller bare gjør noe som virker. 

Kjøp deg den biten med RG58 coax du trenger. Kjøp plugger for denne, samt. et skjøtestykke. Lodd på plugger, skjøt med skjøtestykke. Om skjøten er i friluft kjøper du selvvulkaniserende tape og taper dette slik at det blir tett. 

Vil du ha det, sannsynligvis ikke merkbart, bedre, kjøp lavtapscoax. Tykk og elendig å holde på med eller en type som er dyr og vanskelig å få tak i. For ikke å snakke om når du skal kjøpe plugger til sistnevnte. 

Lindita skrev for 14 timer siden:

Og her kan vi diskutere i det uendelige, for det er morsomt, og dette er et forum. ?

Det er to muligheter, diskuter i det vide og brede, eller bare gjør noe som virker. 

Kjøp deg den biten med RG58 coax du trenger. Kjøp plugger for denne, samt. et skjøtestykke. Lodd på plugger, skjøt med skjøtestykke. Om skjøten er i friluft kjøper du selvvulkaniserende tape og taper dette slik at det blir tett. 

Vil du ha det, sannsynligvis ikke merkbart, bedre, kjøp lavtapscoax. Tykk og elendig å holde på med eller en type som er dyr og vanskelig å få tak i. For ikke å snakke om når du skal kjøpe plugger til sistnevnte. 

kjøpt og montert og loddet det mangler bare siste lodding på plugg inn til VHF gikk tom for gass :D

For ordens skyld: Det korrekte begrepet er egentlig karakteristisk impedans (engelsk: "characteristic impedance").

Hvis du kobler sammen kabler med forskjellig karakteristisk impedans, vil du få refleksjoner av signalet, hvilket selvfølgelig ikke er ønskelig.

Så bruk kabler og konnektorer med samme karakteristisk impedans for å unngå refleksjoner i størst mulig grad og få mest mulig av signalenergien transportert dit den skal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...