Baffin Startet 13.April.2020 Del på Facebook Startet 13.April.2020 Hei Må bytte propell Orginal er det 14.25 x 21" Får ikke mere enn 4000 omin og ca 30 knop Er på jakt etter en proppel der man når de 4400omin som disse maskinene helst bør ha Noen som har byttet propell og nå får 4400omin og ca 30 knop? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Du har en BlackMax 3bl som du kan bytte til samme med 19" stigning - det vil gi deg ca de 400 økt turtall. Eller du kan skifte til en 4bl Mercury Spitfire som er en ny god 4bl propell også i 19". Det vil også gi deg samme turtall, den er litt mindre i diameter som gjør opp for 4bl mot 3bl. Denne har litt annen profil på bladene som kan gi deg litt bedre oppførsel på båten. Du kan trimme opp baugen mer med denne og, den løfter litt mer av skoget opp av sjøen med sine 4bl. Kanskje - om noen - kan den gi deg litt mer fart. Vi snakker knapt merkbart for all del... Tror det er det beste du kan få til! Sitér dette innlegget Link to post
Baffin Svart 14.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2020 Tusen takk for det alfaalfa Har du testet noen av de oppsettene på en Beetle og? Den Spitfire propellen du nevner, da mener du at jeg mest sannsynlig får 4400 omin med den i 19" ? Vet du om denne vil gjøre samme nytten som den spitfire https://www.eurofritid.no/propeller/mercruiser/alpha-one/alu-4-blader/rubex-4-143x19-alu Er ikke så opptatt av max fart men kjekt å få det som er mulig selvsagt, viktigst er at maskinisten får best mulig arbeidsforhold :-) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Hei, nei Beetle har jeg ikke testet dette på. Men jeg har testet flere Askeladden og ulike propeller. Slik at det er litt synsing basert på erfaring at denne egner seg til den typen skrog og motor som du nå har. Du vil få ca 400 rpm økt turtall på maks. Men du vil mest merke forskjell i bedre oppførsel i sing, store bølger og at den griper bedre. Dessuten kan du som sagt få utnyttet trim på motor og få båten til å gå nedre i sjø. Det gjør mye for hvordan båten oppleves. Den blir tørrere og mindre vann på ruta, og går mykere. Spitfire er bedre enn denne du sikter til. Som er en meget grei allrounder til 2140,- ink den rubex HUB som du må ha med. Men jeg ville i så fall kjøpt den fre Telmo som er billigere https://www.telmo.no/propell-solas-943 Jeg hva jeg ville gjort, jeg ville kjøpt den langt bedre Mercury propellen. https://www.ravnsgarage.no/spitfire-14x19rh 2411,- Sitér dette innlegget Link to post
Baffin Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2020 Da var Spitfire 19" testet. Er ikke så veldig fornøyd, mistet 1,5 knop på 3400omin og toppfarten ned ca 2knop 26,2. Max turtall ble 4150 så ikke helt optimalt. Skal låne meg en 19 " alu treblader å teste litt og... Sitér dette innlegget Link to post
Vesper Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Hei, jeg er også på utkikk etter propell til vår beetle 1,7. Jeg opplever litt andre verdier enn deg med original propell, oppnår anbefalt turtall på 4400 med en hastighet på 28 knop. Ser litt på 4bl spitfire som du har prøvd, lurer på om jeg kunne gått for 21p da vår ligger ganske bra på turtall originalt. Mon tro om jeg hadde beholdt turtall og toppfart men senket planingsterskel og økt akselerasjon? Du hevet turtallet 250rpm med 19p hvor stort utslag vil 21p gjøre, propellen er jo 0.25 mindre enn orginal vil dette kunne kompensere for friksjonen til det ekstra bladet? Sitér dette innlegget Link to post
Baffin Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Ser eg har postet feil i posten over 19"spitfire 4 blader Max 28,4knop og turtall 4200omin 3400 omin der endte eg i 21 knop litt mindre enn 21" spitfire Men samme som orginal 3 blader 21" Synes og motoren synger finere med de 19" men det kan og være innbildning.. Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 18.Mai.2021 Del på Facebook Svart 18.Mai.2021 Hei Jeg har en beetle med 1.7 motor. Byttet fra 21 til 19 tommer propell i fjor da jeg ikke komme opp i 4000 omdreininger. Jeg lurer på hvordan du kommer opp i 30 knop med den motoren. Når jeg legger meg på 4000omdr er farten omtrent 23 knop. Da nysmurt under. Jeg kan presse opp mot 4400 omdr men da er motor på maks. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.