Jump to content

Hva skjer hvis jeg kjører motoren med ventilene på ekstern kjølevannsløyfe stengt?


Frivakt

Recommended Posts

Har en VP KAD43 i båten. Det er lagt opp ekstern kjølevannsløyfe som parallelt går gjennom VV-tank og defroster. Kjølesløyfen har kuleventiler både for kjølevann ut og kjølevann inn ved motoren. Disse har hittil alltid stått i åpen posisjon.

 

Jeg installerer nå vannvarmer i båten. Det kan da være greit å stenge av sirkulasjon gjennom motoren når varmeren kjører, slik at sirkulasjonen kun går gjennom VV-tank og defroster.

 

Men hva skjer om jeg skulle glemme å åpne ventilene igjen før jeg starter motoren? Vil den da miste kjølingen, eller vil kjølevannet fortsatt sirkulere i motorens interne kanaler?

Link to post

Jeg stenger bare den ene forbindelsen til motoren. Jeg lar forbindelsen som går direkte til motorens ekspansjonstank alltid være åpen, slik at ekspansjontanken alltid er med i systemet. Da risikerer jeg ikke overtrykk i varmtvannssystemet når vannvarmeren går., samtidig som det ikke går varmtvann gjennom motorkretsen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 1 minutt siden:

Jeg stenger bare den ene forbindelsen til motoren. Jeg lar forbindelsen som går direkte til motorens ekspansjonstank alltid være åpen, slik at ekspansjontanken alltid er med i systemet. Da risikerer jeg ikke overtrykk i varmtvannssystemet når vannvarmeren går., samtidig som det ikke går varmtvann gjennom motorkretsen.

Høres smart ut!

Link to post
Kalle_Anka skrev for 8 timer siden:

Men prøv først å varm opp motoren også. 
Så kan du se om du ikke er fornøyd med det før du prøver ut noe mer avanserte patent. :wink:
mye enklere løsning. Less is more:)

 

Har sett i andre tråder at det frarådes å ha motoren koblet inn dersom varmen står på over lang tid. Har ikke sett noen forklaring på hva som er faren med det. Er det på grunn av økt fare for avleiringer?

Link to post

Vil ikke det enkleste være å kople vannvarmer parallellt med defroster/VVB men med motsatt sirkulasjonsretning, og en enveisventil foran? Da vil vannvarmer være ‘passiv’ når motor går, og bare sirkulere på defroster/VVB når den er på da vannet tar letteste vei.

 

Alternativt parallellt med en enveisventil foran defroster/VVB. Da vil en få samme sirkulasjonsretning og få avgitt varme til VVB/defroster før retur gjennom motor.

 

 

7B6CC4A3-986B-4B66-BB17-EF05FC4652D8.jpeg

4E362634-92F6-4E32-B160-79C921224D42.jpeg

Link to post
Fantino skrev 51 minutter siden:

Vil ikke det enkleste være å kople vannvarmer parallellt med defroster/VVB men med motsatt sirkulasjonsretning, og en enveisventil foran? Da vil vannvarmer være ‘passiv’ når motor går, og bare sirkulere på defroster/VVB når den er på da vannet tar letteste vei.

 

Alternativt parallellt med en enveisventil foran defroster/VVB. Da vil en få samme sirkulasjonsretning og få avgitt varme til VVB/defroster før retur gjennom motor.

 

Jeg ønsker i utgangspunktet å gjøre færrest mulige endringer i nåværende opplegg. I skissen nedenfor er nåværende opplegg tegnet med blått, mens planlagte tillegg er tegnet med rødt.

20200414_122928.jpg.940ee4ec6cf695e90320b17efb737294.jpg

 

Sløyfen til defroster går til SB-side av båten, mens sløyfen til VV-tank går til BB side. Jeg tenker å plassere vannvarmeren ved siden av VV-tanken slik at forlengelsen av sløyfen blir minimal. I tillegg går det varmeste vannet til VV-tanken. 

 

 

 

 

 

Link to post

Det må jo kunne funke - eneste måtte være om du får lite effekt fra motorvarme på VVB ved gange fordi det blir mye motstand i den sløyfa ift gjennom defroster. Om det blir et problem kan du bare lage et ‘bypass’-løp forbi sirkulasjonspumpe/vannvarmer med en enveisventil i strømningsretningen, så blir det identisk med den siste jeg la inn. Men jeg ville i alle fall sjekket at sirkulasjonspumpa kan være passiv uten å blokkere væskestrømmen. antar denne er koplet til vannvarmer og vil gå kun når denne er aktivert?

Link to post
Fantino skrev 25 minutter siden:

Men jeg ville i alle fall sjekket at sirkulasjonspumpa kan være passiv uten å blokkere væskestrømmen. antar denne er koplet til vannvarmer og vil gå kun når denne er aktivert?

 

Det stemmer. Jeg har testes gjennomstrømningen i pumpa ved å blåse inn i tilkoblingen. Den ser ut til å være åpen i passiv tilstand. Noe annen ville ellers være rart siden den er konstruert for denne bruken. 

 

Jeg har kjøpt dette settet: https://www.servitek.no/products/autoterm-flow-5-kw-diesel

 

Jeg ser ellers at den samme pumpen (BOSCH) brukes til motorvarmere i biler, blant annet VW og Mercedes. Det bør vel tilsi sirkulasjon med liten motstand.

Redigert av Frivakt (see edit history)
Link to post

Da burde det jo gå fint! Og om du får lite varmtvann fra motor så er det gjerne ingen krise, samt at du sikkert kan kople slik at pumpa går både når varmer går og når motor er i gang om det skulle være et problem.

 

Mangel på dusjevann etter noen dagers ligge er det jeg har savnet mest i båtlivet, så jeg har spekulert mye på å få på plass noe slikt selv, men fant til slutt ut at jeg har såpass mye strømoverskudd fra solceller at jeg nå har koplet VVB på inverter for å piffe opp tempen noen titalls minutter når det trengs. Umiddelbar luksusfølelse må jeg innrømme ?

Link to post
Fantino skrev for 1 time siden:

Vil ikke det enkleste være å kople vannvarmer parallellt med defroster/VVB men med motsatt sirkulasjonsretning, og en enveisventil foran? Da vil vannvarmer være ‘passiv’ når motor går, og bare sirkulere på defroster/VVB når den er på da vannet tar letteste vei.

 

Det er i prinsippet sånn jeg har det. Med forbrukerne parallelkoblet får du mindre sreømningsmotstand og med en ventil i hver forbrukssløyfe kan du velg hvilke som skal få varme. Funker bra, bortsett fra at akkurat nå har jeg problem med Wbasto vannvarmeren. Tror det er rusk i dieseltilførselen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Vis systemet ditt er som du har tegnet opp, så har du jo sirkulasjon uansett om du stenger for motor.

eg hadde og gjort som @NilsPils og kun stengt den eine krana.

Då er ekspanjonstanken med som nevnt og sirkulasjonen blir stengt. 
Betyr heller lite om det er inn eller utretning du stenger, siden du stenger sirkulasjonen.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Hei,

 

Du skriver ikke hva slags Vannvarmer du har. Jeg har gjort dette med en Ardic 091D vannvarmer. Denne var på 4,7  kW.

Med denne er det ikke mulig å bare kjøre via defroster (10 kW) og VV tank. Da vil varmeren starte og stoppe hele tiden. Du bør absolutt la den gå igjennom motoren da denne over en lengre periode tar så mye varme at varmeren ikke stopper. Selv måtte jeg inn med en ekstra pumpe og ekstra radiatorer for å bli kvitt all varmen. Husk at for å få 10 KW ut av defrosteren trengs det mye større hastighet i kjølesløyfen enn det en vannpumpe gir.

Link to post
Frivakt skrev for 7 timer siden:

 

Har sett i andre tråder at det frarådes å ha motoren koblet inn dersom varmen står på over lang tid. Har ikke sett noen forklaring på hva som er faren med det. Er det på grunn av økt fare for avleiringer?

Ikkje sikker på om dette er besvart? Risikoen med å la motoren vera oppvarma over lengre tid (lang tid, fleire dagar) er at, kjølevatnet som omsluttar sylinderforingane  gjer at oljefilmen i sylinderane tørkar ut når motoren står stille og ikkje får tilført noko olje. Oringane i botn kan og bli harde og sleppe kjølevæske ned i botnpanna og det er krise. 

Det er ein veldig god grunn til å alltid ta ein kikk i motorrommet og peile oljen før ein startar opp. Det er sjelden det skjer men skjer det er det krise.

Som regel vil ein sjå det om peilepinnen stend lågt, men stend den høgt på motoren ser ein det ikkje.

 

Vart mange ord dette men det heng litt isammen synest eg. 

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Så alle motorene i tropiske strøk er ødelagt med uttørka oljefrie sylindervegger og kjølevæske i bunnpannen?
Tøv og internettfantasier. 

Min nåværende motor har stått i 3år med 40grader, den forrige i 12år.
Motorer i beredskap står gjerne med varme på hele levetiden.


Men ta gjerne en kikk i motorrommet før du starter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...