Jump to content

Mercruiser 7,4 thundebolt ignition


HopHagen

Recommended Posts

Hei.

Er det noen av dere motorfrelste der ute som har peiling på denne motoren? Jeg fikk oppgitt ved båtkjøp at den produserte over 400HK rettere sagt rundt 430.. (sinnsykt dårlig på bakgrunnssjekk), men en kompis nevnte den ikke leverte mer enn 310ish originalt. 

Er over 400HK overhode mulig, uten turbo eller kompressor, og hva er eventuelt gjort for å få det til? Hva må sjekkes? Overtales? Og er det smart å tyne så mye ut av denne motoren?

 

Mange spørsmål å ta høyde for her beklager det, men håper folk kan holde seg relevante med svar til en, "IKKE motorkyndig Petter smart"?

 

(Sitter småspent i min egen boble og venter i spenning på det røverkjøpet jeg gjorte.)

 

Mvh. X

Redigert av HopHagen (see edit history)
Link to post

Men den er 454 kubikktommer om ikkje anna. There's no replacement for displacement sies det

Det virka som det er mange, spesielt de som ikkje har noe forhold til amerikanske motorer å tro de har så veldig mange hester fordi de er så store og leser gjerne bare et tall på et deksel og tror det er hk antallet men det er typisk slagvolumet elns

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post

Trådstarter har mest sannsynlig en slapp versjon av hva Mercruiser leverte i 7.4 liter big block versjon med rundt 330 hk på vevaksel.  Egentlig en versjon veldig lik de som satt i truck biler levert fra GM.

Men Mercruiser har også levert flere high performance versjoner av samme blokken på 7.4 liter.

Den er levert med forgasser som 330 hk, 370 hk, og 420 hk.

De ble solgt som 454 370 Magnum og 420 Magnum HP. Felles for de var mye godis deler internt. Ble også i fåtall solgt som 454 Magnum MPI med ca 420 hk, men de fleste Magnum mpi var kun på 310 hk.

 Vanskelig å se forskjell på de motorene uten å demontere for å se på innvendige deler.

Mvh cmb

Link to post
cmb skrev On 17.4.2020 at 21.13:

Den er levert med forgasser som 330 hk, 370 hk, og 420 hk.

Kjenner det småkribler litt i skrukken akkurat nå, mener du at det faktisk kan være en 420hk motor?

Du sier det er vanskelig å finne ut uten å demontere, men er det mulig? Jeg var kanskje litt treg i starten, men hjelper det kanskje å se på doppdekselet?

received_526833271311669.jpeg

Link to post
HopHagen skrev for 2 timer siden:

Kjenner det småkribler litt i skrukken akkurat nå, mener du at det faktisk kan være en 420hk motor?

Så vidt meg bekjent leverte ikke Mercruser enn 7,4L motor med 420 HK.
De hadde 310,330 og 380 hk mens den gamle  8,2L og den nye 8,1L hadde begge rundt 420HK.


Ser det står model MCM 7,4L på typeskiltet mens det burde nok stått 454 MAG hvis man skulle ha håp om maks hk.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
cmb skrev for 4 timer siden:

Google litt mere så finner man også Mercruiser 454 420 

Det har du helt rett i.
Virker som det komplette kaoset i finne ut hvem versjon motor man har for menig mann.
For meg virker det som det burde ha stått 454 Mag på klistrelappen og ikke 7,4L men helt sikker er jeg ikke.
Hadde det vært min motor hadde jeg sendt det bilde som ligger over til Mercruser i USA for å få ett godt svar.

Etter å ha kikket litt på nett trenger man 8,2l topper,nye manifolder,reisere,inntak,forgassere og kam for å bygge om i 7,4l standard til high power.
Så da blir en konvertering så dyr at man ligge gjerne kan kjøpe en re power 8,2L motor direkte i fra landet over dammen ville jeg tro.

Ett ettermarked eksossystem kan nok hente frem 50 HK i fra en 310 hk sier de som produserer men koster nok fort 25k.
Har ikke studert forgasseren men mulig man kan hente noen hk der også.
Da kan man kanskje klare 70 hk til sammen for noen og tredve tusen hvis man har flaks.

 

 

 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...