HopHagen Startet 13.April.2020 Del på Facebook Startet 13.April.2020 (redigert) Hei. Er det noen av dere motorfrelste der ute som har peiling på denne motoren? Jeg fikk oppgitt ved båtkjøp at den produserte over 400HK rettere sagt rundt 430.. (sinnsykt dårlig på bakgrunnssjekk), men en kompis nevnte den ikke leverte mer enn 310ish originalt. Er over 400HK overhode mulig, uten turbo eller kompressor, og hva er eventuelt gjort for å få det til? Hva må sjekkes? Overtales? Og er det smart å tyne så mye ut av denne motoren? Mange spørsmål å ta høyde for her beklager det, men håper folk kan holde seg relevante med svar til en, "IKKE motorkyndig Petter smart"? (Sitter småspent i min egen boble og venter i spenning på det røverkjøpet jeg gjorte.) Mvh. X Redigert 13.April.2020 av HopHagen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 (redigert) Den motoren får du ikke 400hk ut av uten å bruke store summer dessverre...Om du i d hele tatt får det uten evt kompressor. Redigert 14.April.2020 av Tskjei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HopHagen Svart 16.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2020 Var litt det samme jeg tenkte, regner med det har vært litt misskommunikasjon mellom tidligere eiere. Siden det ikke er noe som indikerer at motoren er trimmet.. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 16.April.2020 Del på Facebook Svart 16.April.2020 (redigert) Men den er 454 kubikktommer om ikkje anna. There's no replacement for displacement sies det Det virka som det er mange, spesielt de som ikkje har noe forhold til amerikanske motorer å tro de har så veldig mange hester fordi de er så store og leser gjerne bare et tall på et deksel og tror det er hk antallet men det er typisk slagvolumet elns Redigert 16.April.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 16.April.2020 Del på Facebook Svart 16.April.2020 Min mercruiser 7.4 MPI har 310 hester. Hva som ligger i Thunderbolt ignition er jeg usikker på, men at dette skal gi 120 hester ekstra er vel litt vanskelig å tro. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 16.April.2020 Del på Facebook Svart 16.April.2020 Her kan du lese litt om thunderbolt om det skulle være interresant. https://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/non-repair-i-o-and-inboards/10211403-how-mercruiser-thunderbolt-ignition-systems-work Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
HopHagen Svart 16.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2020 Mye lesestoff her altså? jeg som er helt grønn på motor følte jeg forstod det sånn nogenlunde. Det har i allefall ikke noe med hestekrefter å gjøre skjønner jeg? men en fin link på blant annet feilsøking,så takk for den? Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 17.April.2020 Del på Facebook Svart 17.April.2020 Trådstarter har mest sannsynlig en slapp versjon av hva Mercruiser leverte i 7.4 liter big block versjon med rundt 330 hk på vevaksel. Egentlig en versjon veldig lik de som satt i truck biler levert fra GM. Men Mercruiser har også levert flere high performance versjoner av samme blokken på 7.4 liter. Den er levert med forgasser som 330 hk, 370 hk, og 420 hk. De ble solgt som 454 370 Magnum og 420 Magnum HP. Felles for de var mye godis deler internt. Ble også i fåtall solgt som 454 Magnum MPI med ca 420 hk, men de fleste Magnum mpi var kun på 310 hk. Vanskelig å se forskjell på de motorene uten å demontere for å se på innvendige deler. Mvh cmb Sitér dette innlegget Link to post
HopHagen Svart 18.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2020 cmb skrev On 17.4.2020 at 21.13: Den er levert med forgasser som 330 hk, 370 hk, og 420 hk. Kjenner det småkribler litt i skrukken akkurat nå, mener du at det faktisk kan være en 420hk motor? Du sier det er vanskelig å finne ut uten å demontere, men er det mulig? Jeg var kanskje litt treg i starten, men hjelper det kanskje å se på doppdekselet? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 19.April.2020 Del på Facebook Svart 19.April.2020 (redigert) HopHagen skrev for 2 timer siden: Kjenner det småkribler litt i skrukken akkurat nå, mener du at det faktisk kan være en 420hk motor? Så vidt meg bekjent leverte ikke Mercruser enn 7,4L motor med 420 HK. De hadde 310,330 og 380 hk mens den gamle 8,2L og den nye 8,1L hadde begge rundt 420HK. Ser det står model MCM 7,4L på typeskiltet mens det burde nok stått 454 MAG hvis man skulle ha håp om maks hk. Redigert 19.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 19.April.2020 Del på Facebook Svart 19.April.2020 (redigert) cmb skrev On 17.4.2020 at 21.13: , men de fleste Magnum mpi var kun på 310 hk. Nei ingen MAG(Magnum) var på 310 hk Det var standard versjonen mens MAG og HO ble brukt om de sterkeste utgavene. Mulig det ble litt mye Magnum etter hverandre i innlegget ditt slik at det ble skrivefeil. Redigert 19.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 19.April.2020 Del på Facebook Svart 19.April.2020 Er nok vanskelig ja. Men litt mere dybde info her. https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.perfprotech.com/blog/boat-and-engine-technical-tips/marine-engines/mercruiser-454-magnum-mpi-vs-mercruiser-l29-454-marine-engines&ved=2ahUKEwjkn-KVqPToAhXolIsKHW6wC7MQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw0OxFY8zYKc8OvipKrqfI5z Google litt mere så finner man også Mercruiser 454 420 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 19.April.2020 Del på Facebook Svart 19.April.2020 (redigert) cmb skrev for 4 timer siden: Google litt mere så finner man også Mercruiser 454 420 Det har du helt rett i. Virker som det komplette kaoset i finne ut hvem versjon motor man har for menig mann. For meg virker det som det burde ha stått 454 Mag på klistrelappen og ikke 7,4L men helt sikker er jeg ikke. Hadde det vært min motor hadde jeg sendt det bilde som ligger over til Mercruser i USA for å få ett godt svar. Etter å ha kikket litt på nett trenger man 8,2l topper,nye manifolder,reisere,inntak,forgassere og kam for å bygge om i 7,4l standard til high power. Så da blir en konvertering så dyr at man ligge gjerne kan kjøpe en re power 8,2L motor direkte i fra landet over dammen ville jeg tro. Ett ettermarked eksossystem kan nok hente frem 50 HK i fra en 310 hk sier de som produserer men koster nok fort 25k. Har ikke studert forgasseren men mulig man kan hente noen hk der også. Da kan man kanskje klare 70 hk til sammen for noen og tredve tusen hvis man har flaks. Redigert 19.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.