landkrabbe_ Startet 14.April.2020 Link til dette innlegget Startet 14.April.2020 Hei Jeg har en Suzuki DP300 på en Ibiza 26 fot. Toppfarten er lavere enn andre tilsvarende båter/motorer. Jeg hørte at en motor kunne ha ganske stort avvik uten at det ble definert som et avvik. 5-10%?. Vet dere hva avviket kan være? Vet dere hvordan en kan teste faktisk effekt på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Båtb123 Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Får du maks turtall? Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Tror det. Husker ikke tallet, men 6000-6500? Sitér dette innlegget Link to post
Båtb123 Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 landkrabbe_ skrev 54 minutter siden: Tror det. Husker ikke tallet, men Ville sjekket med andre med samme båt og motor hviket turtall å fart dei får ? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 (redigert) Ibiza oppgir selv 47 knop/300hk på 26 Twin Cab. Det er vel nokå normalt at man ligger 1-2 knop under det med en eldre båt. Vekt ombord, tilstand på bunnstoff, temperatur, sjåføren (hvor flink man er med trimmen), montasje/høyde på motor ++. Mange ting som gjerne stjeler litt fart. Skal ikke se bort fra at det skiller en knop mellom ulike motorer heller. Ibiza leveres jo omtrent 50/50 med Suzuki og Yamaha. Så da er jo spørsmålet hvilken fart du oppnår per i dag. Jeg vil vel si at om du får 44-45 knop midt på sommeren så er du innafor normalt avvik fra produsenten oppgivelse. Når det gjelder oppgitt fart i Finn-annonser, mistenker jeg at mange bare oppgir produsentens opplysninger. Enten fordi de aldri har kjørt "bånn gass" eller at de faktisk ikke oppnår oppgitt fart. Redigert 14.April.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Har Suzuki 300 hk på min C76. Har hatt den i nesten 50 knop, men den ligger vanligvis på 46-48 knop. Jeg tror nok at den farten du får egentlig stemmer med båten du har. Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Båtb123 skrev for 5 timer siden: Ville sjekket med andre med samme båt og motor hviket turtall å fart dei får Jeg fant i et annet fora en person som skriver følgende: "Propellen som var levert med båten når den var ny, var Suzuki original 3bl x 16/21,5’’. Ved 5850rpm var farten 43knop. Byttet til Suzuki original 3bl x 15/21’’. Turtallet økte til 6200rpm / fart46knop Det ble en helt ny båt og kjøre!" jeg husker ikke hvilken propell jeg har. Jeg må sjekke neste gang jeg er på båten. Solseng skrev for 2 timer siden: Jeg vil vel si at om du får 44-45 knop midt på sommeren så er du innafor normalt avvik fra produsenten oppgivelse. Jeg har notert meg en maks fart på min båt til 41,2 knop. Da var alt "perfekt". Vanligvis er det nærmere 40-40,5 knop. Synes det er rart. Det er ikke viktig for meg med høy maks-hastighet, men jeg vil jo at ting skal være i orden. Kan det være noe som er juster galt i motoren? En kompis kommenterte at det tok relativt lang tid for meg å komme opp i plan/hastighet. Jeg har ikke noe å sammenligne med så jeg har ikke peiling. Jeg monterte Zipwake og det hjalp drastisk på akselerasjonen i området 5-16 knop. Fra ca 6 sekunder til ca 1,5 sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Propellen er veldig viktig, men også hvordan du bruker trimen på motoren din. Hvis båten går tregt i plan kan det tyde på at du har en for tung propell, men hvis du får fullt turtall som du trodde du får kan ikke propellen være helt feil heller. Er båt/motor nytt eller brukt noen år? Mindre skader på propellen kan gjøre mer utslag en man tror når hastigheten går over 40 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 landkrabbe_ skrev for 17 timer siden: Jeg hørte at en motor kunne ha ganske stort avvik uten at det ble definert som et avvik. 5-10%? ihht til effektoppgivelse på motor er det innefor krav med +- 10% i forhold til det som den er oppgitt til. Hvis jeg husker riktig, så er dette regulert av icomia 28. Hvis du vil måle effekten på motor, så finnes det "dynamometer" å koble på, men hvem som har det aner jeg ikke. Hør med store merkeforhandlere, eller racingmiljøet. Sjekk de rådene du har fått før du gjør noe som koster, Sjekk propellstørrelse, turtall og bunnsmurning. Ved testing av fart, gi fullgass, løft zipwake helt opp ut av vannet når du er i plan, og kjør powertrim ut til farten slutter å øke, det kan være midt i trimmområdet, og det kan være tilnærmet helt ute, prøv deg frem. Hvis du har mye bagasje/vekt i cabin, vil det kunne påvirke fart negativt... Her er link til båtmagasinets test av båten, men ikke oppgitt hvilken propell som var brukt....... Husk dette er ny båt, med antagelig nesten ingen last. Etter en sesong på sjøen er det ofte mange flere kilo å dra på land igjen enn man skulle tro. Med full bensintank, vanntank og div. remedier og utstyr blir båten fort både 200 og 300 kilo tyngre enn båten i testen var Ibiza oppgir fart til ca45 knop med 2 personer...... http://www.ibizaboats.no/om-ibiza/historiske-modeller/2011-ibiza-26-touring/ Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Har vel inntrykk at mange oppgir toppfart den dagen båten var lett, samt fin medvind. Ofte en hastighet de har oppnådd en gang.... For en korrekt hastighetsmåling, så er det viktig å kjøre begge veier, å ta snitthastighet. Tyngdepunkt har å betydning for toppfart. Fremtung båt gir dårlig toppfart. Mitt inntrykk er forøvrig at båten ikke yter maks om våren. Mangler ofte et par knop. Det hevdes at bensin taper seg når den er fra i fjor. Jeg bruker konserveringsmiddel i bensinen på høsten. Blir ofte ikke bedre av å kjøpe bensin av lokal marina på våren. Mye gammel bensin der å. Så handler bensin i kanner på våren. Så kvikner den til. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Om du får en så stor endring i aks ved å bruke zipwake, ville det være sannsynlig at du enten/eller både og; - har en baktung båt. Sjekk om du kan flytte vekt forover. - har en realt for stor stigning på propellen. Sjekk hva det står av stigning på propellen. Det kan selvsagt være lav ytelse på motoren, men om ikke den fusker ville jeg ikke begynt der. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Sørlandet2 skrev 36 minutter siden: Mitt inntrykk er forøvrig at båten ikke yter maks om våren. Mangler ofte et par knop. Det hevdes at bensin taper seg når den er fra i fjor. Jeg bruker konserveringsmiddel i bensinen på høsten. Blir ofte ikke bedre av å kjøpe bensin av lokal marina på våren. Mye gammel bensin der å. Så handler bensin i kanner på våren. Så kvikner den til. Min er faring har alltid vært tvert imot at det er på våren det går raskest unna , tørr og fin lett båt og ikkje noe som bremser i sjøen. Aldri merka forskjell på fjorårets bensin og ny bensin mht ytelse. Høres meir ut som det er luriumen du heller på tanken som er synderen spør du meg. Det har forøvring ingen hensikt å helle slikt på tanken annet enn for å lette lommeboka. Hva slags motor har du som er så tøvete? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 (redigert) At Etanolholdig bensin taper seg ved lagring er vel ikke en nyhet? Å bruke tilsetningsstoff ved lagring er anbefalt av Mercury, og flere andre leverandører. Eksemplene er mange både på egne maskiner og andre. Det er en Mercury Verado. Kan være den er mer sensitiv på bensin da den er komperessormatet. Den har også bankesensor, så tap av oktantall vil føre til tap av effekt. Enten det er gressklipperen eller påhengeren, så er det vel en kjent sak at den ofte er tungstartet på våren. (Mindre effekt i bensinen.) Problemer som gammel bensin, (E5 ),fører til er det mange på egne og andres maskiner. Ny bensin er enkleste løsning. Redigert 15.April.2020 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 landkrabbe_ skrev for 23 timer siden: Jeg har en Suzuki DP300 på en Ibiza 26 fot. Toppfarten er lavere enn andre tilsvarende båter/motorer. sammenligner du da med samme båt / motorkombinasjon, eller båt i samme størrelse med motor i samme størrelse? Har ikke personlig erfaring med de nye suzukiene, men inntrykket mitt fra tester / omtaler hvor de sammenlignes med feks Yamaha / Mercury Verado, så ligger de gjerne etpar knop lavere i toppfart, men med bedre drivstofføkonomi.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Det ser ut til at trådstarter har denne båten - twin cab: https://www.klikk.no/motor/baat/test-ibiza-26-touring-3552046 Her oppgis DF300 til å klare godt og vel 46 knop på demobåten. Jeg vil tro at man burde kunne oppnå i nærheten av 45 knop med egen båt hvis den ikke er søkklastet med krimskrams eller grodd. 40-41 knop er ganske mye under synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 landkrabbe_ skrev for 20 timer siden: jeg husker ikke hvilken propell jeg har Jeg har en Suzuki original 3bl x 15/21. Kallethekid skrev for 12 timer siden: Propellen er veldig viktig, men også hvordan du bruker trimen på motoren din. Hvis båten går tregt i plan kan det tyde på at du har en for tung propell, men hvis du får fullt turtall som du trodde du får kan ikke propellen være helt feil heller. Er båt/motor nytt eller brukt noen år? Mindre skader på propellen kan gjøre mer utslag en man tror når hastigheten går over 40 knop. Jeg kjørte inn og ut av en lang vik. Trimmet opp og ned så godt jeg kunne. Jeg ble litt usikker på om jeg fikk over 6000rpm. Men jeg tror det. Det virker også logisk utifra den erfaringen en annen her beskriver om bytte fra 16/21,5 til 15/21. Båten/motor er fra 2008. Jeg fikk noen skader på propellen i 2018. Så da måtte jeg sende den til Winrace. I følge ekspertene skal propellen bli bedre enn ny etter en tur hos Winrace ? Mort1 skrev for 8 timer siden: ihht til effektoppgivelse på motor er det innefor krav med +- 10% i forhold til det som den er oppgitt til. Det var det jeg var redd for. Mort1 skrev for 8 timer siden: Sjekk de rådene du har fått før du gjør noe som koster, Jepp? alfaalfa skrev for 4 timer siden: Om du får en så stor endring i aks ved å bruke zipwake, ville det være sannsynlig at du enten/eller både og; - har en baktung båt. Sjekk om du kan flytte vekt forover. - har en realt for stor stigning på propellen. Sjekk hva det står av stigning på propellen. Propellen ser ut til å være standard=riktig. Ellers er det standard oppsett bak. Ankervinsj m/blytau, vanntank, bensintank, batteri (70kg), annet tauverk og fendere. Jeg er litt overvektig, men står nesten midt i båten... ivar skrev for 3 timer siden: sammenligner du da med samme båt / motorkombinasjon, eller båt i samme størrelse med motor i samme størrelse? Sammenligner med lik båt og motor. Ibiza 26 TC med 300hk Suzuki. Jeg ser frem til å tømme båten for alt og gjøre en ultimate fartstest når båten kommer på vannet?? jeg skal ikke overlate noe til tilfeldighetene ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 er bunnen slett og fin også, eller lag på lag med selvpolerende bunnstoff? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pipe Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 (redigert) ivar skrev 25 minutter siden: er bunnen slett og fin også, eller lag på lag med selvpolerende bunnstoff? Jeg sitter ikke med fasit men min erfaring etter å ha fjærnet alt gammelt bunnstoff og lagt nytt med antipest, primer og to lag med forskjellig farge på bunnstoffet var fartsøkning lik null. Pleier og kjøre en full farts sjekk etter vår utsett men den våren fikk jeg ikke noen nye gratis knop Ved nærmere ettertanke konkluderte jeg med at selv om bunnstoffet lå i flere lag og ikke var jevnt så er jo minimalt av bunnen i kontakt med vannet i 40 knuter pluss. Hvor mye kan litt rugglete bunnstoff bremse den metern som båten har kontakt med vannet på? Men vet jo i fra ski verden at struktur i sålen glir bedre enn ski som er glatt som en barnerumpe hvis snøen er våt. Redigert 15.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 ivar skrev 26 minutter siden: er bunnen slett og fin også, eller lag på lag med selvpolerende bunnstoff? Det vet jeg ikke. Jeg vurderte: pipe skrev 5 minutter siden: fjærnet gammelt bunnstoff og lagt nytt med antipest primer og to lag med forskjellig farge på bunnstoffet Men fikk på det tidspunktet (vinter 2018/2019) råd om å la det være. Rådet gikk på at det var mye jobb og lite å hente. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 pipe skrev for 8 timer siden: Men vet jo i fra ski verden at struktur i sålen glir bedre enn ski som er glatt som en barnerumpe hvis snøen er våt. Ja, og det har med hastighet å gjøre hvilken struktur man skal ha. En del jolle seilere sliper skroget matt. De går 7-12 knop. Om man finner frem literaturen på dette og finner kornstørrelsen som skal til for optimal struktur ved 40 knop så er selv polert gelcoat for ruglete... Så det er ikke noen fartsøkning å få med slipt/matt/ru flate under båten kontra glatt (om du har planende båt). Men det vil son regel være varianter av ru overflate uansett, for de færreste bruker sprøyte og hardt bunnstoff. For deretter å slipe denne helt glatt. Man sammenligner gjerne en ruglete overflate med enn ruglete overflate, grunnet pensel, rester av gammelt bunnstoff og andre varianter. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 (redigert) Riktig trim kan utgjøre MYE i den farten. Bruk kun motoren til å trimme, om flapsene i det hele tatt er i kontakt med vannet bremser de mye. Du vil ha så mye som mulig av skroget ut av vannet uten å skape for høy angrepsvinkel og uten at båten begynner å bevege seg (slå). Jeg opplever at bensin som har overvintret er langt dårligere enn fersk bensin. Spesielt om det er etanol i den (og det er det dessverre i det meste av bensin). Sjekk også luft og bensinfilter. Er det noe dritt her så bremser det godt. Lite bensin i tankene, uten vann, en person om bord og ingen last er stikkord om du skal nå toppfart. Som andre sier, ruglete bunnstoff, småskader på propell og annet kan skade toppfart. Vannet er hardt når man nærmer seg 50 knop. I den farten lager også vannet en "sugeeffekt". Ren spekulasjon og mulig jeg tar feil, men min erfaring har vært at farten blir størst når vannet ikke er helt flatt, men med bittesmå bølger eller krusninger - for små til å påvirke båten i fart, men som likevel bryter vannhinnen. Redigert 16.April.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mlpugs Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Hvordan måler du toppfart? Det kan også være avvik i målingen og du faktisk får en annen fart enn du tror. Prøv å sammenligne båtens fartsmåler mot kartplotter + en mobiltelefon med GPS fartsmåling. (flatt vann, ingen strøm eller vind) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Hvis det var min båt og jeg manglet 4-5 knop på topp utfra hva man kan forvente, ville jeg laget meg en liten liste over ting å sjekke eller fikse. Dermed kan man gå litt mer systematisk til verks. - Sjekke motorhøyde. Altså hvordan antiventilasjonsplaten over propellen står i forhold til skrogbunnen. Ta gjerne bilder med en rett plank under kjølen og se hvor den treffer på motorens undervannshus. - En annen ting jeg ville sjekket/byttet var alle filtre på bensintilførsel. Forfilter og det interne finfilteret. I den sammenheng kan man også sjekke forbruk (L/timen) på wot hvis man har instrument som viser disse data. - Det er veldig viktig å logge turtallet man får når man kjører full gass (wot). Dette fordi det gir en indikasjon på om propellen oppfører seg "normalt" og man har riktig stigning. Det er kanskje verdt å ha i bakhodet at det eneste som hittil er oppgitt å være "uorginalt" på båten er propellen i og med at den har vært på reperasjon. Jeg ville også blitt litt overrasket om du bikker 6000rpm med 3x15x21-propellen. Han som byttet fikk 46knop@6200rpm. Det gir et slip på 11% om jeg ikke husker feil. Hvis du får samme slip% med din propell og 40-41 knop vil du ligge mellom 56-5700rpm. (Dette er propeller som er "tunge" på pitch, og gir ofte nær 0% kalkulert slip på lettere båter). DF300 har 6300rpm som øvre grense, så her ville jeg undersøkt litt videre... (både i forhold til toppfart og akselerasjon). Jeg ville hørt med lokal Suzuki-forhandler om det var mulig å få låne en ny/orginal propell for å fått verifisert om det ligger en bug her. (Bor du i nærheten/kjøreavstand fra Karmøy kan du få låne 21" propeller av meg). Jeg ville også tatt opp "problemet" med en dyktig servicemekaniker som kjenner Suzuki-motorene og hørt om han/hun har noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Men det høres ut som om propellen nok ikke er optimal - hva nå det skulle være. Du sier den går tregt i plan, og at toppfarten ikke er der den burde være. Men du er usikker på turtallet på maks gass. Litt kjapp info: -en 4 blads propell og visse utforminger av bladene kan løfte akterenden på båten. Dersom den er aktertung så bidrar det på fart -ulike 3blads propeller har også ulike egenskaper, og Suzuki std propell er ikke best på noe, ikke at den er dårlig, men mye annet er bedre på alt. Som solseng skriver du har nok noe lavt turtall. Det finnes propeller som er egnet for din Suzuki med noe "sakte"roterende propell. Det betyr at du kan ha 4bl og/eller 3bl med større diamater 15" og over uten samme tap som en del andre motorer har. Som Mercury Enertia Eco som passer godt til denne båt og motor, eller 4bl Bravo LT med lang hub som gir extra akterløft. Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 16.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Jeg må bare si det: Jeg er mektig imponert over all kompetansen her inne på baatplassen! ? Jeg prøver å henge med så godt jeg kan ? Havelle skrev for 12 timer siden: Riktig trim kan utgjøre MYE i den farten. Bruk kun motoren til å trimme, om flapsene i det hele tatt er i kontakt med vannet bremser de mye. Du vil ha så mye som mulig av skroget ut av vannet uten å skape for høy angrepsvinkel og uten at båten begynner å bevege seg (slå). Jeg testet mange innstillinger på mine Zipwake. Det som jeg kan ha utelatt og teste er å tvinge den til å IKKE korrigere for "roll". Det vil si de kan ha vært mye inne og forsøkt og stabilisere båten og dermed ha lagd mye motstand. Når båten er på vannet vil jeg teste toppfart med Zipwake slått av. Zipwake fikk jeg montert på vinter 2018/2019. Jeg dobbeltsjekket plasseringen av Zipwake etter jeg tok opp båten etter 2019 sesongen. Hvis de hadde vært montert for lavt ville de gitt mye motstand. Jeg målte den til å være "akkurat" riktig. Havelle skrev for 12 timer siden: Jeg opplever at bensin som har overvintret er langt dårligere enn fersk bensin. Spesielt om det er etanol i den (og det er det dessverre i det meste av bensin). Tanken er full, så da må jeg "dessverre" bruke opp den før jeg får testet toppfart ? Havelle skrev for 12 timer siden: Sjekk også luft og bensinfilter. Er det noe dritt her så bremser det godt. Jeg brukte merkeverksted til service. Må sjekke hva de gjør, men det kosta noe så inni h... Så jeg håper at de bytter alt som må/bør byttes. Med de prisene skulle en tru motoren er bedre enn da den var ny etter at de er ferdig ??? Havelle skrev for 12 timer siden: min erfaring har vært at farten blir størst når vannet ikke er helt flatt, men med bittesmå bølger eller krusninger - Det har jeg også hørt. Jeg hadde en annen båt hvor jeg fikk høyest målte toppfart med litt krusninger på vannet. Kanskje tilfeldig. Kanskje ikke. mlpugs skrev for 10 timer siden: Hvordan måler du toppfart? Det kan også være avvik i målingen og du faktisk får en annen fart enn du tror. Prøv å sammenligne båtens fartsmåler mot kartplotter + en mobiltelefon med GPS fartsmåling. (flatt vann, ingen strøm eller vind) Jeg brukte kartplotter/GPS som logger maks fart. I tillegg brukte jeg mobil/GPS for å logge maks fart med diverse apper. Jeg brukte også en app som heter "Race timer" for å måke akselerasjonen i diverse områder. F.eks 5 til 16 knop. Den mest systematiske testen var i en lang Vik (Vikkilen i Grimstad). Det var ubetydelig vind den dagen. Fikk ca 41 knop. Solseng skrev 1 time siden: liste over ting å sjekke eller fikse. Jepp? med hjelpen jeg får her blir lista lange og meeeeget god?? Solseng skrev 1 time siden: En annen ting jeg ville sjekket/byttet var alle filtre på bensintilførsel. Forfilter og det interne finfilteret. Jeg brukte merkeverksted til service. Må sjekke hva de gjør, men det kosta noe så inni h... Så jeg håper at de bytter alt som må/bør byttes. Med de prisene skulle en tru motoren er bedre enn da den var ny etter at de er ferdig ??? Solseng skrev 1 time siden: I den sammenheng kan man også sjekke forbruk (L/timen) på wot hvis man har instrument som viser disse data. Jeg har mål til ca 90 L/time med Suzuki sine medfølgende instrumenter. Solseng skrev for 1 time siden: Jeg ville også blitt litt overrasket om du bikker 6000rpm med 3x15x21-propellen. Han som byttet fikk 46knop@6200rpm. Det gir et slip på 11% om jeg ikke husker feil. Hvis du får samme slip% med din propell og 40-41 knop vil du ligge mellom 56-5700rpm. (Dette er propeller som er "tunge" på pitch, og gir ofte nær 0% kalkulert slip på lettere båter). DF300 har 6300rpm som øvre grense, så her ville jeg undersøkt litt videre... Hvordan beregnes dette? Jeg prøvde så godt jeg kunne å regne litt med "sunn fornuft. Med 46knop@6200rpm 21 tommer stigning og 11% slip må utvekslingen være ca 2,1? Motor rpm til propell rpm? Eller? Solseng skrev for 1 time siden: Bor du i nærheten/kjøreavstand fra Karmøy Dessverre. Grimstad. Solseng skrev for 2 timer siden: Jeg ville hørt med lokal Suzuki-forhandler om det var mulig å få låne en ny/orginal propell for å fått verifisert om det ligger en bug her Lokal Suzukiforhandler gikk dessverre konkurs. De andre i nærhet har gått over til Yamaha. Trur nærmeste blir Drammen. Men jeg kan høre med en annen lokal ekspert. Winrace. Kanskje de kan hjelpe. alfaalfa skrev 1 time siden: høres ut som om propellen nok ikke er optimal Det kan være. Men det burde likevel være omtrent likt som de som har identisk båt/motor/propell? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.