
Hedwig
Riktig trim kan utgjøre MYE i den farten. Bruk kun motoren til å trimme, om flapsene i det hele tatt er i kontakt med vannet bremser de mye. Du vil ha så mye som mulig av skroget ut av vannet uten å skape for høy angrepsvinkel og uten at båten begynner å bevege seg (slå).
Jeg opplever at bensin som har overvintret er langt dårligere enn fersk bensin. Spesielt om det er etanol i den (og det er det dessverre i det meste av bensin).
Sjekk også luft og bensinfilter. Er det noe dritt her så bremser det godt.
Lite bensin i tankene, uten vann, en person om bord og ingen last er stikkord om du skal nå toppfart.
Som andre sier, ruglete bunnstoff, småskader på propell og annet kan skade toppfart. Vannet er hardt når man nærmer seg 50 knop.
I den farten lager også vannet en "sugeeffekt". Ren spekulasjon og mulig jeg tar feil, men min erfaring har vært at farten blir størst når vannet ikke er helt flatt, men med bittesmå bølger eller krusninger - for små til å påvirke båten i fart, men som likevel bryter vannhinnen.