Kalle Well Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 90 liter i timen på fullt? Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 16.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Kalle Well skrev 3 minutter siden: 90 liter i timen på fullt? Ja Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Min 300 Suzuki ligger vel på 94-96 liter på fullt. Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 16.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Hm. Kanskje 91 L/t men ikke noe mer. Hvilken årsmodell har du? Jeg begynner å lure på om jeg har mindre enn 300hk. Kan en motor bli daukjørt? Han som eide den før meg hadde ikke hatt den på maks turtall mer en 5-10 ganger på 10 år/sesonger... Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Ihht denne er 91l/t korrekt https://www.boat-fuel-economy.com/suzuki-outboard-fuel-consumption-liters På min Mercur F150 stemte forbruket på wot på en prikk.. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 landkrabbe_ skrev for 9 timer siden: alfaalfa skrev for 11 timer siden: høres ut som om propellen nok ikke er optimal Det kan være. Men det burde likevel være omtrent likt som de som har identisk båt/motor/propell? Ja, men nei. Jeg mister på min båt 4 knop på maksfart og 2-3 på marsfart på samme turtall bare etter 6 dager å ligge stille. Mercruiser har anode rett over stålpropellen og det blir et tynt grått lag på stålet. Helt glatt og fint. Men tar knopene over. Så av med propell, syrevask, vips 4 knop ekstra. Poenget er; Det skal nesten ingenting til på en propell før den ikke yter eller har endret ytelse. Og det behøver ikke å være en synlig forskjell på din propell som gir deg forskjellen. En alupropell tåler lite, og selv om Winrace har jobbet med den, så skal det nesten ingenting til. Så med at propellen din ikke er optimal, så tøyser jeg litt med det. For hva er optimal, er det maks aks, toppfart eller marsfart, du får ikke alle egenskaper i samme propell. De vil alltid være et slags kompromiss. Men din oppfører seg ikke slik din propell burde, det er mitt poeng. Men noen turtalls og hastighetsmålinger vil si mye. Dersom du har samme turtall og fart som andre - OG den allikevel ikke får maks fart- da er det feil med motor/bensin/alle de tingene som bidrar til ytelsen på akslingen. Kjekt å finne ut om det er skrog/propell, eller ytelsen på akslingen. Og ytelsen på akslingen kan du jobbe både mye og dyrt og lenge med for å sjekke, tømme bensin, bytte plugger, bytte PCm etc etc. Og det kan hende alt er vel. Så begynn med å finne ut om båten er tung, dvs ta ut vekt til "normal", og se på fart/turtall over noen punkter, gjerne 3000rpm og oppover til maks. Så kan vi finne ut som propell og fart stemmer. Det oppsummerer vekt/skrog/propell. Dersom dette er OK så kan det være alle de elementene som påvirker HK fra motor. JEg vet at jeg dessverre høres ut som en snekker som mener hele verden er en spiker når jeg maser om propellen. Men det er tross alt den som skaper all farten. Og når farten uteblir er det enten det som kommer av kraft på akslingen - eller propell (sterkt forenklet). Og propellen kan testes på ulike turtall og gi deg indikasjon på hvor du skal fortsette. Dvs at om båten går i riktig hastighet på 5000rpm så er det ikke den som hindrer deg i å nå toppfart. Men dersom den går i feil hastighet på 5000 rpm så riv motoren fra hverandre! Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 landkrabbe_ skrev for 20 timer siden: Hm. Kanskje 91 L/t men ikke noe mer. Hvilken årsmodell har du? Jeg begynner å lure på om jeg har mindre enn 300hk. Kan en motor bli daukjørt? Han som eide den før meg hadde ikke hatt den på maks turtall mer en 5-10 ganger på 10 år/sesonger... Haha ? Tuller du? Da har du grunnen til hvorfor den ikke går bedre! Men du må kjøre en del med full gass før den løsner. Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 18.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 alfaalfa skrev On 17.4.2020 at 8.59: Dersom du har samme turtall og fart som andre - OG den allikevel ikke får maks fart- da er det feil med motor/bensin/alle de tingene som bidrar til ytelsen på akslingen. alfaalfa skrev On 17.4.2020 at 8.59: Så begynn med å finne ut om båten er tung, dvs ta ut vekt til "normal", og se på fart/turtall over noen punkter, gjerne 3000rpm og oppover til maks. Så kan vi finne ut som propell og fart stemmer. Det oppsummerer vekt/skrog/propell. alfaalfa skrev On 17.4.2020 at 8.59: propellen kan testes på ulike turtall og gi deg indikasjon på hvor du skal fortsette. Dvs at om båten går i riktig hastighet på 5000rpm så er det ikke den som hindrer deg i å nå toppfart. Men dersom den går i feil hastighet på 5000 rpm så riv motoren fra hverandre! Disse tipsene tar jeg med meg. Kunne vært interessant å få vite vekta på båten totalt. Jeg regner med at kranfører som jeg får hjelp av til sjøsetting har vekt på krana si. Kalle Well skrev for 17 timer siden: Haha ? Tuller du? Da har du grunnen til hvorfor den ikke går bedre! Men du må kjøre en del med full gass før den løsner. Tuller ikke... det har ikke vært mye villmannskjøring med den båten før jeg tok over? Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Men et tankeeksperiment for de med mer peiling enn meg: Om det er fint vær, enslig sjåfør, så lett båt som mulig, nystoffet båt, liten bris i ryggen og kjøttkaker til middag, hvor stor forskjell i toppfart kan det være mellom 250 og 300hk? 2 knop? Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 18.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Du glemte at det må være nedoverbakke... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Med 2300kg og et v-bunnsskrog av omtrent denne typen utgjør +/- 50 hk på propellen ca+/- 3,5-4,5 knop. Så ikke all verden. 500 kg ekstra vekt på denne båten er også ca 4,5 knop lavere fart med 300hk. Så ikke all verden. Men om du har litt både-og.. så begynner det å bli litt ugreit Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Takk, Da er det vel relativt trygt å anta at å starte med å kjøre motoren i benk er å starte i feil ende ? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Må kjøre den mer på fullt, så vil det løsne utover sesongen. Bare vent og se.. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 (redigert) I disse tider der det er viktig at vi holder på faktabaserte forklaringer og holder frykten på avstand; -hva er det som kommer til å skje og som skal løsne? En elektronisk styrt bensinmotor går nær opp til optimalt uansett hvilket turtall den kjøres på, ingen soting, ingen feilslag på tenningen. Hva er det som skal renses eller bli bedre over tid? Beklager, men det er en forklaring som er basert på noe som i gamle dager het forgasser. Det vet ikke denne motoren hva er. Er min påstand. Redigert 18.April.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 her tenkes det vel på "for pen innkjøring" som i teorien ikke er bra mtp stempelringene og hvor godt de sliter seg til og tetter mot sylinderveggene...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hedwig Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Mister mye effekt om motoren ikke har fått gått nok på høyt turtall ja. Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 18.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Havelle skrev 9 minutter siden: Mister mye effekt om motoren ikke har fått gått nok på høyt turtall ja. Hvorfor det? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 (redigert) Motoroljen har en rensende funksjon også. Jeg ville parkert kona og ungene på et shoppingsenter og dratt på en liten langtur etter sjøsetting. Gjerne et par timer eller tre med variert kjøring og flere drag med åpent "spjeld". La oljen bli god og varm så den får gjort jobben sin. Legg gjerne inn et par tre "pauser" ut av plan for å la kjølingen få en sjanse. Noter ned/memorer fart ved ulike turtall. Sjekk hvor lav fart og turtall du kan ha uten å falle ut av plan. Sjekk ut anti-roll på Zipwaken. Generelt hater jeg overpropping (kjøre med for mye pitch og for lavt turtall). Det gir kanskje en marginal gevinst på toppfart (som man svært sjelden har bruk for) eller noen få liter bensin i besparelse (som virkelig er en pølse i slaktetiden). Motoren din har 6300rpm som øvre turtall. Når du kjører lett båt bør du oppnå dette og gjerne bittelitt over. Dermed bør du forberede deg på å bytte propell. Dette vil gi deg en sprekere båt på alle måter unntatt kankje den siste knopen eller de få literne med bensin. Noen tror kanskje at 6000rpm er greit? Nope! Du kan like gjerne kaste ut dreggen for å ha den på slep. 6300rpm på full gass +/-100rpm siden det ikke alltid er praktisk å finne en propell som treffer så nøyaktig. Heller 6400rpm enn 6100rpm. Hvilke tall og målinger du får, vil gi en indikasjon på hvilken type propell du bør sikte etter. alfaalfa nevnet to propeller som kan være interessante. Men la oss nå se hvordan den orginale+reparerte 3x15x21 oppfører seg. En annen ting: Bli fortrolig med å skifte propell. Jeg skifter propell ute i holmene eller andre egnede steder. Man trenger ikke ta båten opp på land for å gjøre det. Det tar 15 min når man har fått rigget båten riktig. Du kan jo høre med denne sambygdingen om du kan få låne denne propellen mot et par-tre hundrelapper. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174380726 Når alt det er sagt: Hvis motoren sviver fint, så er jo båtsesongen reddet og du er klar for mange fine opplevelser på sjøen. Ikke legg for meget i det. Konsentrer deg om det viktigste. Nyt de dagene du kan når været spiller på lag. En knop eller 5 fra eller til er tross alt ikke så veldig viktig hvis alt annet er kanon... men husk: Ikke overprop (for mye pitch/lavt trutall) Redigert 18.April.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 (redigert) landkrabbe_ skrev for 7 timer siden: Hvorfor det? Andre kan nok forklare dette bedre, men legmannsforklaringen er at motoren "soter ned". Om det faktisk er sot kan andre forklare bedre, men motorer som din er lagd for å gå mye på høyt turtall. En bekjent var bortreist en hel sommer og lånte bort båten til sin far. Faren var av den gamle skolen, han likte best å bruke båten til dorging og fiske, og likte ikke båter som gikk i plan. Resultatet var at sønnen måtte få motoren på verksted etter sesongen for motoren ble både svak og kranglete. La motoren gå mye på 60-80 prosent av turtall, sørg for ny olje og ny bensin. Kan godt hende motoren reagerer positivt på det. Men, bare for å gjenta meg selv: Mistenker du har mest å hente på å trimme båten riktig. Familien har en liten skjærgårdsjeep med 60 hester, og trimmer jeg båten riktig får jeg rundt 3 knop mer. En mer "ordentlig" båt som din, med mye mer krefter og fart, vil nok få større utslag. Redigert 19.April.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Havelle skrev 17 minutter siden: Men, bare for å gjenta meg selv: Mistenker du har mest å hente på å trimme båten riktig. Familien har en liten skjærgårdsjeep med 60 hester, og trimmer jeg båten riktig får jeg rundt 3 knop mer. En mer "ordentlig" båt som din, med mye mer krefter og fart, vil nok få større utslag. Trimming er viktig, hadde en Nordkapp 605 med 200 etec, der var det 11knop forskjell fra helt inntrimma til helt uttrimma. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Eika skrev 15 minutter siden: Trimming er viktig, hadde en Nordkapp 605 med 200 etec, der var det 11knop forskjell fra helt inntrimma til helt uttrimma. Og om sommeren går det sjelden mer enn fem minutter mellom hver gang du ser en båt som tydelig føres av en som ikke kan trimme. Burde skrives en enkel guide. Trimming på 1-2-3 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Havelle skrev 2 minutter siden: Og om sommeren går det sjelden mer enn fem minutter mellom hver gang du ser en båt som tydelig føres av en som ikke kan trimme. Burde skrives en enkel guide. Trimming på 1-2-3 Nå har jo flere motorer kommet med "trim assistent" i elektronikken. Setter man det på auto så går det av seg selv hvis jeg ikke har misforstått helt I det ene opplaget jeg tar endel jobber, så blei dagelig leder såpass lei av dette, så han har flytta tiltepinnen på flere båter Skal også sies at jeg kom til en pub for ett par år siden, der det satt ett par sommergjester og diskuterte båt. Så kommer det fra han ene "jeg skjønner meg ikke på folk, som ikke skjønner at det bare er og trimme helt inn, så ligger båten flatt" samtidig som han titta på nordkappen som akuratt hadde kommet hoppende inn havgapet med godt tilta motor. Hadde også en kunde med Nordkapp, var med en 10minutters tur sånn at han kunne vise meg problemet med båten, men når vi var ute og kjørte, så tilta jeg frem 5-6knop uten og røre gassen og kunden bryter ut "fikk du virkelig frem så mye mer fart, kun ved å trykke på den øverste knappen i 2sekunder" etter den turen der, har jeg sett han kjører såpass opptilta at det nesten kaster litt vann Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Havelle skrev 1 time siden: Burde skrives en enkel guide. Trimming på 1-2-3 Ja takk! Jeg er spent på tilbakemeldinger på "min" måte. Vær snille med meg?? Jeg kommer meg opp i plan på et vis. hvor tilten skal stå fra 0 til plan aner jeg ikke. Jeg kommer jo opp uansett... Deretter, når jeg ligger i komfortabel fart (22-28 knop avhengig av båt), trimmer jeg utover med samme throttle. Farten øker vanligvis. Til et punkt. På den forrige båten (Yamarin 59HT med Yamaha 115hk 4-takt) var det lite som skjedde til et punkt hvor hastigheten gikk ned. Båten før der igjen (Yamarin 59CC med Yamaha 150hk 2- takt) økte hastigheten helt til båten/nesa begynte å wobble opp og ned. Dagens båt (Ibiza 26 TC med Suzuki 300hk 4-takt) ligner mer på wobbling, men ikke i nærheten så markant. Så... Er jeg inne på noe? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Hva skjer hva du trimmer deg forbi det området der den hopper litt? Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Den med 2-takt var jo veldig sprek for båten. Da kunne båten hoppe sånn at propellen kom ut av sjøen. Men med Ibiza 26 har jeg bare stoppet der. Trudde at det er der jeg skal ligge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.