.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Motoroljen har en rensende funksjon også. Jeg ville parkert kona og ungene på et shoppingsenter og dratt på en liten langtur etter sjøsetting. Gjerne et par timer eller tre med variert kjøring og flere drag med åpent "spjeld". La oljen bli god og varm så den får gjort jobben sin. Legg gjerne inn et par tre "pauser" ut av plan for å la kjølingen få en sjanse. Noter ned/memorer fart ved ulike turtall. Sjekk hvor lav fart og turtall du kan ha uten å falle ut av plan. Sjekk ut anti-roll på Zipwaken.
Generelt hater jeg overpropping (kjøre med for mye pitch og for lavt turtall). Det gir kanskje en marginal gevinst på toppfart (som man svært sjelden har bruk for) eller noen få liter bensin i besparelse (som virkelig er en pølse i slaktetiden). Motoren din har 6300rpm som øvre turtall. Når du kjører lett båt bør du oppnå dette og gjerne bittelitt over. Dermed bør du forberede deg på å bytte propell. Dette vil gi deg en sprekere båt på alle måter unntatt kankje den siste knopen eller de få literne med bensin.
Noen tror kanskje at 6000rpm er greit? Nope! Du kan like gjerne kaste ut dreggen for å ha den på slep. 6300rpm på full gass +/-100rpm siden det ikke alltid er praktisk å finne en propell som treffer så nøyaktig. Heller 6400rpm enn 6100rpm. Hvilke tall og målinger du får, vil gi en indikasjon på hvilken type propell du bør sikte etter. alfaalfa nevnet to propeller som kan være interessante. Men la oss nå se hvordan den orginale+reparerte 3x15x21 oppfører seg. En annen ting: Bli fortrolig med å skifte propell. Jeg skifter propell ute i holmene eller andre egnede steder. Man trenger ikke ta båten opp på land for å gjøre det. Det tar 15 min når man har fått rigget båten riktig. Du kan jo høre med denne sambygdingen om du kan få låne denne propellen mot et par-tre hundrelapper.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174380726
Når alt det er sagt: Hvis motoren sviver fint, så er jo båtsesongen reddet og du er klar for mange fine opplevelser på sjøen. Ikke legg for meget i det. Konsentrer deg om det viktigste. Nyt de dagene du kan når været spiller på lag. En knop eller 5 fra eller til er tross alt ikke så veldig viktig hvis alt annet er kanon... men husk: Ikke overprop (for mye pitch/lavt trutall)