Jump to content

Edit History

Hedwig

Hedwig

landkrabbe_ skrev for 7 timer siden:

Hvorfor det?

Andre kan nok forklare dette bedre, men legmannsforklaringen er at motoren "soter ned".
Om det faktisk er sot kan andre forklare bedre, men motorer som din er lagd for å gå mye på høyt turtall.

En bekjent var bortreist en hel sommer og lånte bort båten til sin far. Faren var av den gamle skolen, han likte best å bruke båten til dorging og fiske, og likte ikke båter som gikk i plan. Resultatet var at sønnen måtte få motoren på verksted etter sesongen for motoren ble både svak og kranglete. 

La motoren gå mye på 60-80 prosent av turtall, sørg for ny olje og ny bensin. Kan godt hende motoren reagerer positivt på det.

Men, bare for å gjenta meg selv: Mistenker du har mest å hente på å trimme båten riktig. Familien har en liten skjærgårdsjeep med 60 hester, og trimmer jeg båten riktig får jeg rundt 3 knop mer. En mer "ordentlig" båt som din, med mye mer krefter og fart, vil nok få større utslag.

Hedwig

Hedwig

landkrabbe_ skrev for 7 timer siden:

Hvorfor det?

Andre kan nok forklare dette bedre, men legmannsforklaringen er at motoren "soter ned".
Om det faktisk er sot kan andre forklare bedre, men motorer som din er lagd for å gå mye på høyt turtall.

En bekjent var bortreist en hel sommer og lånte bort båten til sin far. Faren var av den gamle skolen, han likte best å bruke båten til dorging og fiske, og likte ikke båter som gikk i plan. Resultatet var at sønnen måtte få motoren på verksted etter sesongen for motoren ble både svak og kranglete. 

• Create New...