Quattro Startet 14.April.2020 Link til dette innlegget Startet 14.April.2020 Jeg har nå lagt 3 lag med glassfiber ( 450g ) i motorbrønn mot akterspeilet etter sprekkdannelse. Har nå påført 2 strøk av jotun antipest. Kan jeg da legge topcoat maling nå? Eller må jeg ha gelcoat for å få samme finish som resten ? håper da på at jeg har gjort dette riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Litt feil med anti pest strøkene da det er et epoxy produkt som ikke har noen misjon der. Gir heller dårlig heft for Gelcoat. Etter støp er det vanlig å male noen strøk med Gelcoat for så å avslutte med topcoat. ( toppcoat er Gelcoat innblandet 4% voksløsning ( styren tynnet) så pusse for å få en grei overflate. Rubbing vil gi en blank overflate ( maskin rubbing) velger du en Polyretan maling er det mer riktig med denne primeren. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Quattro Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Knude skrev 32 minutter siden: Litt feil med anti pest strøkene da det er et epoxy produkt som ikke har noen misjon der. Gir heller dårlig heft for Gelcoat. Etter støp er det vanlig å male noen strøk med Gelcoat for så å avslutte med topcoat. ( toppcoat er Gelcoat innblandet 4% voksløsning ( styren tynnet) så pusse for å få en grei overflate. Rubbing vil gi en blank overflate ( maskin rubbing) velger du en Polyretan maling er det mer riktig med denne primeren. Ville det være bedre å slipe av anti-pest for så å legge gelcoat ? når man har lagt gelcoat så må man ha plast over? Om jeg skal velge polyretan, legger jeg så toppcoat over ? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Oppskriften er etter at det er ferdig støpt: smør på minst tre omganger Gelcoat med herding i mellom. Gelcoat vil være litt klebelig i overflaten og gir et utmerket heft for neste lag. Siste strøk innblandet voks som beskrevet tidligere. Den vil p.g.a voksen danne en hard overflate som kan slipes. Det siste laget gjør at om man pusser inn i laget føre vil det også være gjennomherdet. Kjøp Gelcoat og en liten flaske voksløsning så har du det du trenger i tillegg til herder. vil anbefale å fjerne primer for så å følge oppskriften. Å dekke med plast er ikke nødvendig med mindre man vil fyre med en vifte ovn for lokal oppvarming. Anbefalt temperatur er 18-22 grader for herdeprosessen. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Quattro Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Knude skrev for 12 timer siden: Oppskriften er etter at det er ferdig støpt: smør på minst tre omganger Gelcoat med herding i mellom. Gelcoat vil være litt klebelig i overflaten og gir et utmerket heft for neste lag. Siste strøk innblandet voks som beskrevet tidligere. Den vil p.g.a voksen danne en hard overflate som kan slipes. Det siste laget gjør at om man pusser inn i laget føre vil det også være gjennomherdet. Kjøp Gelcoat og en liten flaske voksløsning så har du det du trenger i tillegg til herder. vil anbefale å fjerne primer for så å følge oppskriften. Å dekke med plast er ikke nødvendig med mindre man vil fyre med en vifte ovn for lokal oppvarming. Anbefalt temperatur er 18-22 grader for herdeprosessen. Da gjør jeg det, må alt av antipest bort ? Merker det sitter litt godt på. Sitér dette innlegget Link to post
IJssel Coatings Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Lar du antipestprimeren sitte kan du bruke polyuretanmaling, som Knude sier. 3 strøk av det, så er du ferdig, trenger ikke noe mer, da får du en kjempe finish. Sitér dette innlegget www.dycas.no Link to post
IJssel Coatings Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 I motorbrønn hadde jeg nok helst brukt noe som tåler litt diesel da, altså en epoksy coating ikke polyuretan. Sitér dette innlegget www.dycas.no Link to post
Hedwig Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 GH14 er vel en jolle med bensinmotor. Men det samme gjelder kanskje @IJssel Coatings? :) Sitér dette innlegget Link to post
IJssel Coatings Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Det stemmer ! Sitér dette innlegget www.dycas.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.