mateco
Guffen67 skrev for 3 timer siden:Takker Mateco for tips om ruse motoren
Var ikke verre :-)
1 min med høyt turtal så ble det liv i turtelleren og alarmen forsvant
så takk igjen Mateco
Fint at du fant ut av det !
Nå vet du at turtalls-signalet kommer fra dynamoen, men også at dynamoen ikke får tilstrekkelig start-strøm til å tenne normalt!
Som Lars H. nevner så har du således fortsatt et problem som bør løses!
Slik jeg leser dine innlegg så hadde du en akustisk alarm, men du nevner ikke noe om en ladelampe.
Dynamoen din får kun den startstrømmen som trekkes gjennom buzzer-alarmen, som bare er noen få milliamper. Buzzeren er tilkoblet en leder til dynamoens ladelampe-uttak (D+) via en diode, men parallelt med Buzzer-modulen så skal det være en ladelampe eller en motstand på ca. 50 Ohm.
Ladelampen kan enten være defekt eller , hvis det er brukt en mostand alene, så kan der være brudd.
I cockpit-panelene for mine motorer var det ikke montert noen ladelamper, men en motstand for hver dynamo. Jeg valgte å ettermontere bl.a. ladelampe der jeg benyttet en 12V rød diodepære parallelt med en 68 ohms effektmotstand.
Her er en oversikt over de ettermonterte alarmer.
Denne prosjekt-skissa er kun for å gi et innblikk i mitt resonnement. Ikke vektlegg så mye den skrevne teksten eller inntegnede releer!
Legg merke til øvre del til høyre hvor ladelampe kretsen er avmerket. Her mener jeg du har brudd, enten i defekt ladelampe eller resistor.
Videre; følg "Gul" kabel fra ALARM-modul (Akustisk), via diode og "grå" kabel til leder ned til D+ på dynamo. Her vil det gå en meget begrenset strøm (noen få milliamper) som utgjør dagens startstrøm som er altfor liten til å tenne dynamoen ved tomgangsturtall.
Derfor; sjekk om evt ladelampe er gåen, eller om det er brudd i en evt. montert motstand (resistor).
Lykke til !