Jump to content

Volvo Penta Kad 42, olje under intercooler, samt rundt pakning?

TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Hei, 

Har en vp kad42, som jeg får litt olje under intercooler, samt det svetter ut av pakning på selve intercooler ved pådrag. 

Byttet turbo og eksosalbue i vinter. 

Noen som kjenner til problemstillingen? Kan det var gammel møkk fra den gamle turboen? 

20200414_180131.jpg

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

har selv være turen igennem på 2 stå Kad43 rensede intercooler og de vandrette rør tilbage mod turbo med bremserens ,rensede også luftfilterkasser samt Turboer på siden mod ladeluftkølere brugte 7-8 dåser bremserens til opgaven ,en lille side gevinst er et motorer næsten er holdt op med at ryge,jeg overvejer at montere oil catch tank på begge maskiner for at se hvor meget olie det kommer ud af ventildækslerne på en sæson samt slippe for at få det i intercooler og turbo

3600 skrev 7 minutter siden:

har selv være turen igennem på 2 stå Kad43 rensede intercooler og de vandrette rør tilbage mod turbo med bremserens ,rensede også luftfilterkasser samt Turboer på siden mod ladeluftkølere brugte 7-8 dåser bremserens til opgaven ,en lille side gevinst er et motorer næsten er holdt op med at ryge,jeg overvejer at montere oil catch tank på begge maskiner for at se hvor meget olie det kommer ud af ventildækslerne på en sæson samt slippe for at få det i intercooler og turbo

Svettet det ut av pakning på intercooler? 

Shortcut skrev for 2 timer siden:

@kdtran   Hjalp det mærkbart på din motor ?

Jada,, men nå skal det sies at jeg også byttet alle injektorer og injektorhylser på begge maskiner pluss overhalte den ene turboen så det var nok den samlede innsatsen som gjorde forskjellen. 
Endte opp med ett ikke-relatert motorhavari 6 mnd senere og har nå re-motorisert til 2x D4-260 med DPH drev. DET gjorde virkelig forskjell!

(Men var nok en særdeles dårlig økonomisk investering på en 34 år gammel båt.. ?)

På min kad43 kommer det olje-prikker på dørken fra under ladeluftkjøleren, men ikke fra pakning.

Regner med det kommer fra sladrehull  i bunnen av huset for kondensvann o.l.

Ser ut som det kommer litt olje i luftfilterhuset, så regner med det er fra veivhusventilasjon.

Så langt jeg greier å se, så er det ikke noe særlig grad av blowby.

Har bestilt catchtank til veivhusventilasjonen, og vil skifte ut den tynne plastslangen med 19mm slange.

Så ser jeg om det samles opp noe, og oljen under ladeluftkjøler forsvinner?

Løser jo ikke ditt problem, men bekrefter at du ikke er den eneste.

Jeg prøver iallefall dette, før jeg gjøre noe mer. Men om det lekker, så må du vel pakke om.

• 3 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...