Jump to content

Høytemperatur grunning


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen som har erfaring med grunning eller annen coating som tåler så høy temperatur at man kan sause det på eksosrør?

 

Eksosen på båten har trengt reparasjon ca årlig, og ser ikke noen ende på det med mindre man skifter alt til rustfritt, eller finner noe som holder saltet unna. Har prøvd med eksosbandasjer med spray oppå, men virker som saltet trenger igjennom før eller senere likevel. For ikke å snakkr om at sprayen koster 400 kroner boksen hos Vangbo :)

20200415_161500.jpg.d3b6a6191ff45170371041d753b29738.jpg

 

Link to post

Her må du forklare nærmere.

 

Dette saltet, hvor kommer det fra? 

Er det våt eksos (sjøvann) og saltet kommer derfra (eksoslekkasje)?

Eller har du mye sjøvann i maskinrommet som spruter opp på eksosen?

Uansett, du må gjøre noe med det vannet (få det vekk). 

 

Reparasjon årlig?

Altså at det ruster hull i eksosen, og du driver og lapper hullene etterhvert?

Da vil jeg tro det er på tide at du får deg et nytt eksosanlegg.

Det kan og være rust du ikke ser... altså inni eksosrøret.

 

I værste fall, ved våt eksos, med rusta og jævlig eksosrør, ramler dritten fra hverandre.

Enten merker du eksoslukta og oppdager lekkasjen tidsnok, eller du fyller maskinen med vann.

Motoren går mest sannsynlig helt til lufta blir erstattet med.... vann.

 

Har du automatisk lensing?

Alarm for vann i maskinrommet (som virker)?

Redigert av Fuglen (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...
Fuglen skrev On 15.4.2020 at 23.50:

Her må du forklare nærmere.

 

Dette saltet, hvor kommer det fra? 

Er det våt eksos (sjøvann) og saltet kommer derfra (eksoslekkasje)?

Eller har du mye sjøvann i maskinrommet som spruter opp på eksosen?

Uansett, du må gjøre noe med det vannet (få det vekk). 

 

Reparasjon årlig?

Altså at det ruster hull i eksosen, og du driver og lapper hullene etterhvert?

Da vil jeg tro det er på tide at du får deg et nytt eksosanlegg.

Det kan og være rust du ikke ser... altså inni eksosrøret.

 

I værste fall, ved våt eksos, med rusta og jævlig eksosrør, ramler dritten fra hverandre.

Enten merker du eksoslukta og oppdager lekkasjen tidsnok, eller du fyller maskinen med vann.

Motoren går mest sannsynlig helt til lufta blir erstattet med.... vann.

 

Har du automatisk lensing?

Alarm for vann i maskinrommet (som virker)?

 

Saltet kommer fra sjøvann som har lekket ned mellom en luke og dekket over. En slakk hengsel som lar litt slippe igjennom. Kommer også fra at all lensing fra maskin-, og lasterom befinner seg rett under røret, noe som skaper et ganske salt miljø. Har lappet et par hull ja, er vel ikke helt uvanlig med tæring i eksosrør etterhvert. Er ikke så erfaren med rørarbeid selv, så venter i det lengste med å ta utgiften på å bytte alt. Er tørr eksos, så er ikke redd for å drukne noe.

3 automatiske lensepumper og vannalarm ja.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...