Jump to content

Groe, offeranoder og tæring. Har lakkert festebrakett til utenbordsmotor


HiWard

Recommended Posts

Vårens båtprosjekter går fremover. På agendaen i dag, var pussing og lakkering av festebraketten til motor som var helt gjengrodd etter en sesong på sjøen. Så gjengrodd, tror jeg, at offeranoden på braketten ikke har klart å gjøre jobben sin skikkelig. Jeg poster noen bilder av dagens prestasjoner og lurer samtidig på: kan en anode gro til så heftig at den i praksis blir ubrukelig?

 

Vi starter på høsten i fjor da båten ble tatt opp

IMG_4221.JPG.62890535579776df0384ec09e8d08879.JPG

Inni her et sted, under festebraketten, befinner det seg en offeranode.

 

Etter spyling så det slik ut

IMG_4222.JPG.fffb07e0f7f72d6b774389da4da367f9.JPG

Langt bedre, men nesten all lakken på sylinderen til trim/tilt er borte og tiltmotoren har rust på seg.

 

Etter litt syrebehandling ble resultatet slik

IMG_4536.jpg.1abe327fe25dcfa7127419ae17a99e1d.jpgIMG_4537.jpg.0e45cad9b70272e852cab6f50e73cc9d.jpg

Det hvite er ikke bare saltavsetninger, her har lakken flaket av og det er tegn til pitting (tror jeg). Her må det pusses med stålbørste...

 

IMG_4642.jpg.4c7c30fe6d827246024baf7df70579db.jpg

Det ble forholdsvis bra, særlig mtp at alt jeg hadde til rådighet var en Makita håndoverfres med roterende stålbørste. Men her ser man ytterligere tegn til pitting.

Motorbraketten så ikke slik ut da jeg så den på land i fjor. Noen teorier om hva som kan ha skjedd?

 

Denne neste bildeserien er egentlig bare for å vise hvordan jeg gikk frem for å lakkere opp motorbraketten.

 

Først et lag sinkprimer.

IMG_4643.jpg.4f16501250106178ca233c821961578b.jpg

Og ett lag til

IMG_4644.jpg.fdf96199e9e759fc3d566bcd51212c73.jpg

Så tre lag med originallakk.

 

1

IMG_4645.jpg.eb33b65f960a12d6f53f86ef32448134.jpg

2

IMG_4646.jpg.63621a1d0ba540db2bb8b4241bc057f4.jpg

3

IMG_4647.jpg.7e9ce80c115a9c2d26476d50a7cf088d.jpg

Etter en halvtimes venting, var det klart for klarlakk. Tok tre lag med dette også.

 

1

IMG_4648.jpg.2b5578548298b67006d302aa626e5965.jpg

2

IMG_4649.jpg.0b45e05e480c3dfe1c44ad0684ee7601.jpg

3

IMG_4651.jpg.8787e46ece07c4d08e80f2382c2cd77f.jpg

 

Jeg ventet mellom 20 og 30 minutter mellom hvert lag med base og farge. Så ventet jeg 30 minutter før jeg begynte med 2k klarlakk. Ventet bare 5 minutt mellom hvert lag.

 

Resultatet er jeg sånn passe fornøyd med. Jeg har aldri gjort dette før og fallhøyden er relativt lav i og med at dette er under vannlinja. Det ble en bubu da sprayboksen med klarlakk plutselig harket opp en litt større klyse enn ellers, men pyttpytt. Poenget var å få dekket bart metall.

Redigert av HiWard (see edit history)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev for 3 timer siden:

Motorbraketten så ikke slik ut da jeg så den på land i fjor. Noen teorier om hva som kan ha skjedd?

 

Kanskje dårlig kontakt mellom sink og motor? Selv tar jeg brakettsinken av årlig å pusser kontaktflaten på både sink og motor med sandpapir. Om det er nødvendig skal jeg ikke påstå, men det skader i allefall ikke.

Link to post

I dag var jeg innom båten for å sjekke anoden. Jeg gjorde følgende observasjoner:

1. Anoden ser ut som ny.

2. Når jeg måler med et multimeter mellom anode og gods på motoren (ulakkerte skruer, propell, andre anoder), er det ingen elektrisk kontakt. Multimeteret mitt er ikke av de beste, men kontinuitetstesteren virker ok.

 

Dette tyder på at det ikke er god kontakt mellom sink og motor. Jeg skrudde derfor ut en av skruene og gjorde to nye observasjoner:

1. Det var veldig mye salt eller irr på og rundt skruen (vet ikke faktisk hva det er, men det var hvitt og pulveraktig.)

2. Skruen var av typen uten gjenger helt til skruehodet. Dette må da være feil type skrue? Hele hensikten er jo å lage kontakt mellom anode og gods, uten gjenger blir det jo rom for dritt mellom skruen og godset. Eller?

 

Denne anoden er veldig viktig da deler av motorfestet står under vannlinja. Jeg begynner å mistenke at det er brukt feil skruer da anoden ble montert eller byttet. Båten ble kjøpt i fjor. Har jeg en reklamasjonssak mot forhandler her? Hvertfall for kostnader til lakk, nye skruer osv?

 

Skruehodene var selvsagt i dimensjon 3/8", så 9mm passer ikke og 10mm blir for stor. Den ene skruen satt såpass godt at jeg dro rundt 10mm fastnøkkelen :headbang: Bør jeg skaffe en 3/8" fastnøkkel eller er løpet kjørt? Hvordan får jeg løs denne skruen? Er villig til å ofre en 9mm fastnøkkel om det lar seg gjøre å hamre den innpå skruehodet... Vinkelsliper har jeg også. Skruen sitter litt kinkig til som vist på bildet under.

IMG_4536.jpg.13cec195c73f61053ef11a3bc5c893ff.jpg

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
PolarLi skrev 21 minutter siden:

Tror ikke det er feil bolt. Kontakt får du normalt også mellom sink og gods på motor, men hvilken motor er dette og årsmodell? Forøvrig anbefaler jeg at du heller kjøper en 3/8 6-kant pipe å bruker det.

Det er en 2015 Evinrude E-Tec 115HO. Jeg har studert delekatalogen og du har nok rett i det er riktig bolt som er brukt. Men det betyr at måten anoden får kontakt med gods på, er der hodet på bolten ligger an mot eksponert gods på motorbraketten. Jeg må få dette løs og inspisere nærmere. Skal kjøpe en 3/8 pipe på Biltema i morgen.

 

Jeg måler ikke kontakt mellom gods og anoden over kavitasjonsplata heller, det er rart dette synes jeg... Den er imidlertid ikke like kritisk siden motor står tiltet opp mesteparten av tiden.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
  • 2 uker senere...

Da er anoder og skruer demontert, renset med stålbørste og smurt inn med aluminiumspasta før de ble montert på nytt. Da ble det kontakt gitt! 
 

Det var imidlertid brukt gjengetetting eller lignende på skruen så den anoden har hatt dårlige arbeidsvilkår. Jeg synes fortsatt hele løsningen virker heller dårlig, det er bedre måter å få kontakt med gods på enn dette.

 

Til neste sesong vurderer jeg å spraye bunnstoff på den delen av motorfestet som er under vann.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...