.thumb.jpg.6b6eb8f6ebaba564c49084e34f5fd9b6.jpg)
HiWard
Vårens båtprosjekter går fremover. På agendaen i dag, var pussing og lakkering av festebraketten til motor som var helt gjengrodd etter en sesong på sjøen. Så gjengrodd, tror jeg, at offeranoden på braketten ikke har klart å gjøre jobben sin skikkelig. Jeg poster noen bilder av dagens prestasjoner og lurer samtidig på: kan en anode gro til så heftig at den i praksis blir ubrukelig?
Vi starter på høsten i fjor da båten ble tatt opp
Inni her et sted, under festebraketten, befinner det seg en offeranode.
Etter spyling så det slik ut
Langt bedre, men nesten all lakken på sylinderen til trim/tilt er borte og tiltmotoren har rust på seg.
Etter litt syrebehandling ble resultatet slik
Det hvite er ikke bare saltavsetninger, her har lakken flaket av og det er tegn til pitting (tror jeg). Her må det pusses med stålbørste...
Det ble forholdsvis bra, særlig mtp at alt jeg hadde til rådighet var en Makita håndoverfres med roterende stålbørste. Men her ser man ytterligere tegn til pitting.
Motorbraketten så ikke slik ut da jeg så den på land i fjor. Noen teorier om hva som kan ha skjedd?
Denne neste bildeserien er egentlig bare for å vise hvordan jeg gikk frem for å lakkere opp motorbraketten.
Først et lag sinkprimer.
Og ett lag til
Så tre lag med originallakk.
1
2
3
Etter en halvtimes venting, var det klart for klarlakk. Tok tre lag med dette også.
1
2
3
Jeg ventet mellom 20 og 30 minutter mellom hvert lag med base og farge. Så ventet jeg 30 minutter før jeg begynte med 2k klarlakk. Ventet bare 5 minutt mellom hvert lag.
Resultatet er jeg sånn passe fornøyd med. Jeg har aldri gjort dette før og fallhøyden er relativt lav i og med at dette er under vannlinja. Det ble en bubu da sprayboksen med klarlakk plutselig harket opp en litt større klyse enn ellers, men pyttpytt. Poenget var å få dekket bart metall.