Freddan79 Startet 15.April.2020 Del på Facebook Startet 15.April.2020 Hei! Jeg har kommet over en gammel motor som sitter dønn fast. Da jeg demonterte forgasseren ramlet det biter av skjell og sand ut! Jeg har på ingen måte noe håp om å få denne til å gå igjen, men har alltid hatt lyst til å lære meg å skru på motor. Derfor er denne en flott kandidat, er ikke så nøye om jeg ødelegger noe, men kan lære mye. Hittil har jeg kommet meg inn til veivakselen, men sitter fast. De boltene som fester råden til veiva finner jeg ikke ut av. De virker å være tolvkant, men det aner meg at de ikke er i metrisk, men US. Det nærmeste jeg har kommet er en seks-kant 1/4, men den vil ikke bite. Her trenger jeg tips på hva som kan få dette fra hverandre. Det var forresten mye skit inne i motoren også, legger ved et bilde. En annen sak er at det ser ut som om det ikke er en topp å fjerne på denne motoren? Toppen ser ut til å være sveiset sammen men blokka, kan det stemme? Magnetene på svinghjulet ramlet av under demontering også. Regner med dette må erstattes. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 16.April.2020 Del på Facebook Svart 16.April.2020 (redigert) søk på XZN bolter på google, så tror jeg du finner piper. Mener de kommer i tommer. Redigert 16.April.2020 av S/Y Vega (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
index Svart 16.April.2020 Del på Facebook Svart 16.April.2020 Jeg har en 30hk Mariner fra 1995. Ikke det at jeg har skrudd så veldig mye på den, men jeg har ikke inntrykk av at det er brukt tommedimensjoner her? XZN piper er nok det som skal til her ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Freddan79 Svart 16.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2020 XZN er nok et godt tips, og ja det kan virke som om det er tommer som gjelder. Når det er sagt så er det noe vanskelig å få tak i slikt. Noen som har tips om leverandører som kan ha slikt? Jeg har allerede snakket med Würth og de kan ikke hjelpe meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 16.April.2020 Del på Facebook Svart 16.April.2020 Går det ikke å bruke vanlige piper med 12-kant? Biltema har disse i både mm og tommer. Mener jeg brukte det sist jeg hadde slike bolter. Sitér dette innlegget Link to post
Freddan79 Svart 16.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2020 Hmm...jeg har tittet og spurt på Biltema etter 1/4" 12-kant. Jeg finner ikke og de ansatte fant ikke noe. Det betyr jo ikke at det ikke finnes, så om du har en link er det fantastisk. Vurderer å kjøpe fra amazon, men liker jo å handle lokalt. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 16.April.2020 Del på Facebook Svart 16.April.2020 (redigert) Pipene på biltema som har 12 kant heter multi. Disse får du i sett med alt fra 1/4" firkant opp til 3/4" firkant mener jeg. 1/4" settet går ned til 6mm. Tror du er innafor da. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipenokkelsett/pipesett-multi-14-2000032153 Redigert 16.April.2020 av Mr_Stian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2020 Del på Facebook Svart 16.April.2020 Se om du finner noe om produkjonsland på motoren. Mange av Mariner sine fra 30 hk og nedover er produsert i Japan av Tohatsu. I så fall er det mm. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Freddan79 Svart 17.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2020 Har ikke sjekket motor, men forsøk med 12 kanten på fastnøkkel. 6 mm for lite, 7 mm for stor. Jeg antar at jeg da trenger 1/4" som skal tilsvare 6.35mm. Har søkt meg frem til en løsning på ebay.co.uk 3/8" 1/4" hylse levert for 250kr. Litt stiv pris for 1 gangs bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 17.April.2020 Del på Facebook Svart 17.April.2020 index skrev for 23 timer siden: Se om du finner noe om produkjonsland på motoren. Mange av Mariner sine fra 30 hk og nedover er produsert i Japan av Tohatsu. I så fall er det mm. Det er nok en Mercury-Mariner. De japanske har faste råder... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.