JoakimM Startet 16.April.2020 Link til dette innlegget Startet 16.April.2020 Skal nå bestille meg et lithiumsbatteri å montere i båten. Blir et enkelt batteri på 100ah. Så var det dette med lader til lithium. Ser noen skriver at di støtter lithium så regner med man må kjøpe en slik. Noen som har forslag til lader? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Nei, men jeg har forslag til brannslukker til Lithium batteri! https://www.univern.no/litex-48l-slukker-til-lithiumbr-4081.html Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 (redigert) https://sterling-power.com/products/pro-charge-ultra . Jeg har 50a utgaven på mine 4x100 a lithium. Fungerer utmerket. kjøpte av han her https://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/Batterilader-Strømforsyning/96/1. som gir utmerket råd og teknisk støtte Redigert 16.April.2020 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Jeg har ctek m200. Funker fjell. Sikkert nyere ladere som er tilpasset men denne har fungert i flere år. Ikke hør på de som skremmer med brann. Lithium brenner nesten aldri så lenge du behandler de pent..videre slipper du giftige gasser. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
alfaalfa Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Nå er vel ikke giftige gasser så relevant i denne sammenheng? Du mener hydrogen gass ved lading av bly syre batteri? Men lithium og brann er et tema som bør tas på alvor. Sannsynligheten er ikke så stor, det er viktig, men konsekvensene er dramatiske. Så jeg ville gjort det som skulle til for at sannsynligheten forble lav. https://brannvernforeningen.no/nyheter/2019/10/brann-i-el-ferge-ikke-kjent/ I saken over er dette satt i system dvs både sannsynlighet og konsekvens er forsøkt redusert, med doble vegger og brannslukking installert på en måte og omfang som vi vanlige båteiere aldri kommer til å ha. Det er godkjent etter klassing fra DNV likevel brant det, og deretter dagen etter eksploderte hele skiten. JEg våger påstanden om at dette er en sikrere løsning enn det man får kjøpt til eget bruk i båt. Jeg skulle hatt en meget stor fordel ved å velge en slik løsning med de risiko som inngår fremfor greie vanlige AGM/GEL/BLY/syre. Men hver sin smak. Det å ha utstyr til å slukke er et minimun. Jeg har da vanlig slukkeutstyr for dieselbrann i båten! Og det hjelper ikke en skit med dette om lithium tar fyr. Så hvorfor ikke ha utstyr til å slukke brann i lithium? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Fergebrannen var Liion, ikke Lifepo4. Brann er ikke et relevant tema for disse. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Brenner det i litium batterier så vil jeg foreslå at man rømmer båten ganske fort. Er ikke mye som fungerer godt mot det. Brannvesenet sliter med elbiler allerede. Fordelen er at disse batteriene så langt ikke har hatt nesten noen branntilløp. De er meget trygge. Det samme gjelder elbiler. Jeg sover heller i en garasje med ladende elbiler enn en garasje full av bensinbiler. Forbehold om at de lader på skikkelige kontakter. Jeg har tilgode å høre om LiFePO4 som har brent pga ladingen og batterier. Dersom båten brenner og det sprer seg til batteriet, da er det litt mer kritisk. Sannsynligvis starter nok brannen et annet sted enn i batteriene. Fint å ha gode sikkerhetstiltak på land og sjø men jeg synes denne type innlegg er litt unødvendig. Hyggelige, velmenende og god informasjon er bra. Men når noen ber om ladetips tenker jeg vi kan forsøke å svare på det. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
JoakimM Svart 16.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Får se litt på ctek sine ladere, ser di har mange å velge i. Brann er jeg egentlig ikke så redd for, skal være trygt vs man lader å bruker di rett. Omså får jeg montere en brannvarsler i batteri kassen :) Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 https://www.farco.no/lader-/-inverter/ladere/victron-blue-smart-ip22-charger-12/151-230v-cee-7/7 Hør med Farco , de har Victron ladere som passer det meste Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 SamH skrev On 16.4.2020 at 19.00: Fergebrannen var Liion, ikke Lifepo4. Brann er ikke et relevant tema for disse. Vis hele sitatet LiFEPO4 har dette som katode materiale, men er så mangt, viser tester for brann, utvikling av antennelige gasser og termisk nedsmelting. Og det er langt bedre enn de med LiCoO2 og LiMn2O4 i katoden (ofte kalt Li-ion) mhp at lithium i disse særlig cobolt varianten har dårlig kjemisk binding til oksygent og kan derfor gi full rekasjon med lithium til oksygen. Virkelig farlig og ofte det som skjer som i brannen over. Problemet med LIFEPO4 er at det er teknisk vanskelig å få jernet i LIFESo4 til å "ikke klumpe seg" slik at du kan få intern kortslutning. Det er Ikke bra og blir godt og varmt. Altså brann. Så det krever meget nøyaktighet i fremstilingen av batteriene. Krevende har det vist seg. Og LIFEPO4 det utvikler antennelige gasser dersom det blir varmt - disse antennes ikke av noe i batteriet selv og varmeutvikling internt i batteier (ved normal drift) (bedre enn LI-IOn!) men kan selvsagt antennes av ekstrne varme kilder. Så opp til ca 65 grader er de ok å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Med 20l bensin, 700L diesel og 5kg propan ombord i båten, så tenker jeg at jeg lever greit med risikoen med mine LiFePO4-batterier. Er mer bekymret for den hastigheten i brannforløp som oppstår med disse fossile væskene/gassene hvis de antenner. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Nå har noen googla for mye, og krisemaksimerer. du får ikke tryggere batterier enn LIfepo4 i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Det er bare tull å være nervøs for lithium batterier. Jeg bruker denne på lithium batterier og det har fungert fint så langt: https://seatronic.no/quick-sbc-300-nrg-batterilader-12v-30a Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
jotto Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Sjøbliss skrev On 16.4.2020 at 18.35: Jeg har ctek m200. Funker fjell. Sikkert nyere ladere som er tilpasset men denne har fungert i flere år. Ikke hør på de som skremmer med brann. Lithium brenner nesten aldri så lenge du behandler de pent..videre slipper du giftige gasser. Vis hele sitatet Lader du bly + lithium i parallel? Jeg har samme lader og vurderer lithium som forbruksbatteri. Usikker på om jeg kan bruke eksisterende ladeopplegg på bly startbatteri og lithium forbruksbatteri koblet over et spenningssensitivt skillerelé. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 jotto skrev On 17.4.2020 at 10.00: Lader du bly + lithium i parallel? Jeg har samme lader og vurderer lithium som forbruksbatteri. Usikker på om jeg kan bruke eksisterende ladeopplegg på bly startbatteri og lithium forbruksbatteri koblet over et spenningssensitivt skillerelé. Vis hele sitatet Jeg tror ikke du vil få optimal lading av lithiumbatteriet på denne måten. Et alternativ kan være å bytte ut skillereleet med en DC/DC-lader med egnet ladeprogram for lithium. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Sjøbliss Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 @jotto nei jeg har en egen lader til forbruk og en annen til start. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Lurer på om jeg vill anbefale en slik: https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2293&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39 Denne har egen modus for LiFePO4. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
SamH Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Jeg ville vente med å bruke penger på lader inntil du vet om du trenger det eller ei. Det går såpass fort å lade lfp med dynamo at noen lader gjerne ikke er nødvendig. Bruker en en lader skaper det også fort en masse problemer ift overlading osv. Kjøp batteri, dropp lader inntil du vet om du trenger det eller ikke. Og slutt og tenk bly, blyteori funker ikke så godt med lfp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.