Jump to content

Hvilken landstrøm lader til lithium batteri

JoakimM

Recommended Posts

Jeg har ctek m200. Funker fjell. Sikkert nyere ladere som er tilpasset men denne har fungert i flere år. 

Ikke hør på de som skremmer med brann. Lithium brenner nesten aldri så lenge du behandler de pent..videre slipper du giftige gasser. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Nå er vel ikke giftige gasser så relevant i denne sammenheng? Du mener hydrogen gass ved lading av bly syre batteri?

Men lithium og brann er et tema som bør tas på alvor. Sannsynligheten er ikke så stor, det er viktig, men konsekvensene er dramatiske. Så jeg ville gjort det som skulle til for at sannsynligheten forble lav.

https://brannvernforeningen.no/nyheter/2019/10/brann-i-el-ferge-ikke-kjent/

I saken over  er dette satt i system dvs både sannsynlighet og konsekvens er forsøkt redusert, med doble vegger og brannslukking installert på en måte og omfang som vi vanlige båteiere aldri kommer til å ha. Det er godkjent etter klassing fra DNV likevel brant det, og deretter dagen etter eksploderte hele skiten.

JEg våger påstanden om at dette er en sikrere løsning enn det man får kjøpt til eget bruk i båt.

Jeg skulle hatt en meget stor fordel ved å velge en slik løsning med de risiko som inngår  fremfor greie vanlige AGM/GEL/BLY/syre. Men hver sin smak.

Det å ha utstyr til å slukke er et minimun. Jeg har da vanlig slukkeutstyr for dieselbrann i båten! Og det hjelper ikke en skit med dette om lithium tar fyr. Så hvorfor ikke ha utstyr til å slukke brann i lithium?

Brenner det i litium batterier så vil jeg foreslå at man rømmer båten ganske fort. Er ikke mye som fungerer godt mot det. Brannvesenet sliter med elbiler allerede.

Fordelen er at disse batteriene så langt ikke har hatt nesten noen branntilløp. De er meget trygge. Det samme gjelder elbiler. Jeg sover heller i en garasje med ladende elbiler enn en garasje full av bensinbiler. Forbehold om at de lader på skikkelige kontakter. Jeg har tilgode å høre om LiFePO4 som har brent pga ladingen og batterier. Dersom båten brenner og det sprer seg til batteriet, da er det litt mer kritisk. Sannsynligvis starter nok brannen et annet sted enn i batteriene.

Fint å ha gode sikkerhetstiltak på land og sjø men jeg synes denne type innlegg er litt unødvendig. Hyggelige, velmenende og god informasjon er bra. Men når noen ber om ladetips tenker jeg vi kan forsøke å svare på det.

SamH skrev for 12 timer siden:

Fergebrannen var Liion, ikke Lifepo4. Brann er ikke et relevant tema for disse.

LiFEPO4 har dette som katode materiale, men er så mangt, viser tester for brann, utvikling av antennelige gasser og termisk nedsmelting. Og det er langt bedre enn de med LiCoO2 og LiMn2O4 i katoden (ofte kalt Li-ion) mhp at lithium i disse særlig cobolt varianten har dårlig kjemisk binding til oksygent og kan derfor gi full rekasjon med lithium til oksygen. Virkelig farlig og ofte det som skjer som i brannen over.

Problemet med LIFEPO4 er at det er teknisk vanskelig å få jernet i LIFESo4 til å "ikke klumpe seg" slik at du kan få intern kortslutning. Det er Ikke bra og blir godt og varmt. Altså brann.

Så det krever meget nøyaktighet i fremstilingen av batteriene. Krevende har det vist seg.

Og LIFEPO4 det utvikler antennelige gasser dersom det blir varmt - disse antennes ikke av noe i batteriet selv og varmeutvikling internt i batteier (ved normal drift) (bedre enn LI-IOn!) men kan selvsagt antennes av ekstrne varme kilder. Så opp til ca 65 grader er de ok å bruke.

Sjøbliss skrev for 15 timer siden:

Jeg har ctek m200. Funker fjell. Sikkert nyere ladere som er tilpasset men denne har fungert i flere år. 

Ikke hør på de som skremmer med brann. Lithium brenner nesten aldri så lenge du behandler de pent..videre slipper du giftige gasser. 

Lader du bly + lithium i parallel? Jeg har samme lader og vurderer lithium som forbruksbatteri. Usikker på om jeg kan bruke eksisterende ladeopplegg på bly startbatteri og lithium forbruksbatteri koblet over et spenningssensitivt skillerelé.

jotto skrev for 1 time siden:

Lader du bly + lithium i parallel? Jeg har samme lader og vurderer lithium som forbruksbatteri. Usikker på om jeg kan bruke eksisterende ladeopplegg på bly startbatteri og lithium forbruksbatteri koblet over et spenningssensitivt skillerelé.

Jeg tror ikke du vil få optimal lading av lithiumbatteriet på denne måten. Et alternativ kan være å bytte ut skillereleet med en DC/DC-lader med egnet ladeprogram for lithium.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Jeg ville vente med å bruke penger på lader inntil du vet om du trenger det eller ei. Det går såpass fort å lade lfp med dynamo at noen lader gjerne ikke er nødvendig. Bruker en en lader skaper det også fort en masse problemer ift overlading osv. 

Kjøp batteri, dropp lader inntil du vet om du trenger det eller ikke.  Og slutt og tenk bly, blyteori funker ikke så godt med lfp.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...