Jump to content

Valg av Bavaria - evt. andre merker


lalys

Recommended Posts

Vi er to voksne og en tenåring (som sikkert skal ha med en venn ofte på tur),  som nå tenker å kjøpe oss en båt. Vi ønsker helst ikke å bruke mer enn opptil ca. 800.000 kroner.

 

Vi har sett på Bavaria da dette er en båt vi syns har mange praktiske løsninger, og vi liker den med solsenga bak best. Vi har sett på fra 27sport og oppover.
Vi tenker ikke å ha en båt vi skal til Danmark med, men rundt i Oslofjorden, sørlandet og svenskekysten.

 

Når det gjelder Bavaria så lurer jeg på erfaringer med båt før og etter 2010 (altså nytt og gammelt skrog). Sjødyktighet, teknisk, praktisk osv.

Ser det ligger en del Bavariaer på Finn nå i årsklassene 2005-2009. Ville dere hatt betenkligheter med å kjøpe en såpass gammel båt? Erfaringer?

 

Er det evt. andre båtmerker i samme kategori dere tenker kan  være noe for oss og i såfall hvorfor? Og er det båtmerker som vi bør styre unna?

 

Redigert av lalys (see edit history)
Link to post

Hei @lalys og velkommen på forumet,

 

Bavaria 27 eller større er ikke et dårlig valg for å prøve ut båtlivet for en familie.

 

Som du sikkert allerede har oppdaget gir Bavariamodellene nesten alltid mer plass og volum ombord enn tilsvarende modeller oppgitt til å være samme størrelse. Noen av modellene er også reelt en til to fot lenger i selve skroget enn oppgitt i modellbetegnelse, så i de fleste tilfeller får du i hvert fall minst den lengden eller størrelsen du forventer og Bavariaskrogene er i tillegg både brede og høye og gir derved mye plass. De er i tillegg ganske bra utstyrt for en familie på tur. Jeg synes de fleste av modellene f eks har veldig bra bysse-/kjøkkenløsning, og det er jo veldig viktig for en familie på tur. De fleste modeller har også meget stort motorrom, som gjør tilgang til vedlikehold veldig enkelt. Mange av modellene som har vært solgt i Norge med singel-motor, er i andre markeder ofte levert med dobbel. Da sitter du igjen med veldig mye plass i motorrommet.

 

Når det gjelder modeller i alder 2005-2009 så skal disse fortsatt ha et langt liv foran seg og hvis du finner en som har blitt vedlikeholdt normalt så skal ikke det være en risikosport. De fleste av de du ser på i den aldersgruppen og størrelsen vil ha enkel motorinstallasjon (dvs en motor) med f eks KAD300 (t.o.m 2005) eller D4-260./D6-310 mfl. Kommer du ett nummer opp i størrelse finner du også dobbeltinstallasjoner, med blant annet D3 og D4.

 

For en ikke så veldig erfaren båtbruker holder jeg en knapp på D4/D6-motorene. Dette er en hel serie 4- og 6-sylinder commonrailmotorer som er veldig greie og som er bygget opp omtrent helt likt. KAD300 er også regnet som en veldig bra motor, men tilhører forrige generasjon av Volvos motorer.  Med tanke på videre salg om noen år igjen er D4/D6 lurere enn KAD-serien etter mitt syn. Du finner veldig mye info om D4/D6 her på forumet.

 

De tingene som er typisk for Bavaria (og sikkert mange andre merker) hvor alderen etter ca 10-15 år vil merkes er blant annet:

  • Falming av blåstripen på skroget (dvs frem til modellårene de kuttet ut blåstripen). Kan enkelt rubbes ned og poleres opp
  • Lekkasje i skrueinnfesting av fenderlist akter på sidene (kan gi litt vann inn i motorrommet. Skru av og legg på ny sika og skru på igjen)
  • Kalesje - originalutgaver fra denne tiden begynner å bli gamle. Bavarias originalkalesjer er ikke regnet for å være de beste heller fra denne tiden. Greit om original har vært byttet underveis.
  • Kan også være smålekkasjer inn langs listene/skinnene som holder kalesjen i targabøylen. Spør evt eier. Det er kurant å tette når du vet hvor det lekker, men kan være vanskelig å finne akkurat hvor sikaflex'en har morknet. Gjelder egentlig alle kalesjebåter.
  • Tror det er lite utbredt med lekkasje i vinduer på Bavaria. Ser ut til at de har etablert gode patenter på dette. Sikkert en erfaring etter mange års seilbåtproduksjon. På noen modeller er sidevinduene i en form for laminert plexiglass. Disse kan få sprekkdannelser etter noen års bruk. Det gir ikke lekkasjer, men du ser altså begynnende sprekker.
  • Lukeløfter til motorrom. Sjekk at den virker ordentlig. Noen har elektrisk, andre teleskopstang.
  • Luker som går opp på dekk  fra lugarer og kjøkken/bad .(runde eller halvmåneformet). Disse har aluminiumsrammer som er pulverlakkert i hvit. Malingen begynner ofte å flasse litt av. Lukene hoder stort sett tett og jeg tror ikke lekkasje fra disse er et problem. Mer visuelt med malingen som flasser.
  • Hvite skaitrekk på puter ut på dekket kan begynne å bli stygge. På noen modeller er det en h@£ltes jobb å løsne disse fordi de er trykket nedpå med mengder av Sika. Se etter at forrige eier ikke har skrubbet ihjel skaitrekket for å få bort flekker.
  • Dårlig lydisolering fra motorrom - gjelder mange Bav-modeller opp til ganske ny tid. Mange velger å etterisolere, men det er en del jobb.
  • Elektronikk/elektrisk - Her må du være forberedt på litt av hvert. Stort sett er utstyret som Bavaria har montert inn av anerkjente merker i god og høy kvalitet som f eks vinsj, sidepropell, lys ombord, nav-instrumenter og motorinstrumenter osv. Problemet er at alle båter etterhvert får problemer med korrosjon og dårlige kontakter rundt overalt. (se mer nedenfor om det elektriske).
  • Interiør: Skapdører og hengsler på disse vil ofte begynne å bli litt slarkete på de dørene  som er mest brukt. Enkelt å bytte men greit å se etter når du er på båtjakt. Kvalitet og finish på treverket i Bavaria er egentlig veldig bra. Det er noe Bavaria er veldig gode på.
  • Finish og kvalitet generelt: Bavaria omtales ofte som VW på sjøen. Det er mye sant i det på godt og vondt. Du får relativt mye for pengene, men modellene opp til i hvert fall 2010-12 preges litt av at de er bygget av skogsarbeidere i Bayern. Ikke alle løsninger er godt gjennomtenkt, og det er et langt sprang i generell teknisk byggekvalitet og "attention to details" opp til f eks de engelske merkene samt mange av de norske (dvs polske/litauiske - f eks Marex, Scand, Saga, Viksund, Viknes, Skilsø, Tresfjord, Skorgenes mfl). Dette blir særlig synlig når du kikker litt nøyere inn bak luker og skott, samt at Bavaria (på denne tiden) ikke alltid fulgte internasjonale koder mht elektrisk opplegg, krav til lensepumper, lanterneføring, osv. Min erfaring etter 5 år med en 2006-modell (42 Sport som var toppmodellen) var at særlig det elektriske opplegget var preget av 1) manglende kunnskap, 2) slurv, 3) bevisst valg av billige løsninger mht selve installasjonsjobben.  Dyrt og flott utstyr ble altså ikke montert inn skikkelig. Hva betyr dette: 1) generelt ikke brukt "marine grade" ledninger, dvs ikke fortinnet kobber men vanlig kobberkabel. Da får man etterhvert korrosjon. 2) veldig mange av koblingene er vanlige klemkoblinger av Biltema-type. Ikke brukt krympestrømper, ikke tettet for vann etc. 3) Manglende bruk av sikring på større kurser rett ut av batteribanken. 4) Manglende bruk av sikring på enkelte kurser ved overgang til mindre ledningsdimensjon i fordelinger, 4) jordingsopplegg noen steder i sirkel (dvs ikke "stamme-til-grein"-opplegg.) 5) Rotete kabelgater med dårlig opplegg for innfesting.
  • Dårlig brukerdokumentasjon. Brukermanualen for Bavaria på denne tiden er relativt spinkel sammenliknet med en del andre produsenter. For en som ikke er veldig båtvant gir den litt lite info.
  • Innfesting og dimensjon på rekkverk/rekkestøtter. Dette er på Bavaria ofte litt spinklere enn du kunne ønske, og det er knotete å komme til for å reparere oppunder dekk hvis et bein har løsnet i skruefestet og du derved får lekkasje. Skjer typisk hvis du treffer en høy brygge eller en større båt legger baugen sin inn over din rekkestøtte.
  • VVS-opplegg. Dette er stort sett veldig bra på Bavaria og de bruker for det meste pumper, toaletter, vannkraner, slanger og rør osv av god kvalitet. (Jabsco mfl). Selve toalettløsningen med septiktank som henger på veggen inne i skapet på badet er også meget smart. Det du skal se etter er om det har begynt å lukte i septikslanger. Da er det tid for å bytte dem. Spør også eier om pakninger på toalettpumper har blitt byttet underveis.
  • Kjøl/frys: Stort sett utstyrt med standard Waeco/Dometic som er meget god kvalitet og som 90 % av norsk båtmarked har. 

Generelt tror jeg Bavaria bedret kvaliteten år for år utover på 2000-tallet, blant annet etter mange tilbakemeldinger fra det norske markedet og de norske importørene. Mulig ovennevnte beskrivelse høres skremmende ut, og det er ikke hensikten. Poenget er å gi en noenlunde nøktern beskrivelse av hva du må forvente på godt og vondt. Det betyr også at du enten må belage deg på en del egeninnsats i form av løpende vedlikehold, eller at du kan pådra deg en god del eksternt kjøp av tjenester. Det gjelder nokså uavhengig av båtmerke. Lykke til med jakt på båt og kjøp en som er godt vedlikeholdt.

Link to post
lalys skrev for 11 timer siden:

Ja, har sett den @enslagsgjest , jeg syns den er fin. Har en mann som er skeptisk til å kjøpe båt eldre enn 2010 modell, så vi får se hva det blir til.

 

I motsetning til bil så er en 10år gammel båt nesten ny, Dvs den kan være det hvis den har blitt godt vedlikeholdt.

 

Vi var i samme sitasjon for 2år siden. Vurderte Bavaria 29/30 sport, og med budsjett på 750.000,- med mulighet for å tøye litt... Vi leide først en Bavaria 25 (eller var det 26) sport. Den ble litt knapp i størrelsen med to barn på 10 og 13. Trang bysse, trangt toalett mm. Og et latterlig lavt vindu foran, ingen sikt fremover med kalesjen oppe..

 

HansH har vel sagt det meste om Bavaria over, veldig bra!. Vi likte godt Bavaria, og kikket på mange 29 og 30 sport. Det er ulike seteløsninger i disse, så her må man finne den man liker. 29 sport eldre enn 2008ish har en veldig klønete utforming av styre posisjonen, en stor boks som står i veien for høyre kne. Vi "låste" oss til slutt på 30 sport 2008 eller 2009. Den hadde "riktig" seteløsnign og de hadde forbedret styre posisjonen.

 

En lengre prøvetur med en 30 sport gjorde derimot at vi forlot Bavaria. Bavaria modellene opp til 30 fot har en svakhet jeg sannsynligvis ikke kunne slått meg til ro med. Det er sikten ut fra fører posisjonen. Vinduene er alt for lave, så du blir konstant sittende med krum nakke. Jeg er 186cm, for en lavere person kan dette kanskje fungere bedre.

 

Andre alternativer kan være Joda 290,  Nidelv Sport 300 og Marex SC 290/300. Vi endte opp med en Marex SC 300, og er veldig fornøyd med det.  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...