HansH
Hei @RTB Sunseeker holder generelt veldig høy kvalitet og finish. Tror du vil finne at de ligger minst på høyde med eller over Princess og Fairline av samme årganger som er mest nærliggende å sammenlikne med for denne typen båt. Alt ombord er planlagt, installert, bygget og dokumentert iht ISO-standarder og vel så det.
Det er kanskje denne du ser på? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=162472435 . Er i størrelse og utrustning da mest nærliggende å sammenlikne med samme årganger av V53 og Targa 52 GT som også er flotte båter. Sunseekeren er litt større (lenger) enn V53, om enn litt smalere og ytterligere en del større enn T52 GT. Kan vel kanskje også sammenlikne med Windy 52 Xanthos som antakelig er litt mindre i volum, men fantastisk kvalitet. Sunseekeren du ser på har jo også alt det viktige og riktige utstyret. (da forutsetter jeg altså at det er den annonserte du ser på:) .
Mht kvalitet og finish tror jeg Sunseeker er i absolutt toppklasse for "åpne" sportscruisere. Skal du noe nevneverdig høyere opp teknisk byggekvalitet så må du over på håndbygde cruisere av type Fleming osv, som jo er helt annerledes båter.
Det jeg personlig synes virker veldig bra på den annonserte er at den har fått ettermontert enkelte veldig nyttige (og veldig kostbare) duppeditter som variabel styring av thrusterne (det er veldig kjekt på slike store båter), ordentlig Victron lader/inverter med styrepanel, ny batteribank, vinsj i begge ender samt separate dieselvarmere for inne- og uteområde. I tillegg er motorrommet etterisolert. Vet i hvert fall at S 47 Portofino av samme årgang ga nokså mye støy, så sikkert en fordel at denne er dempet ekstra. Volvo D12 bråker jo nokså mye. Nå er jo disse knapt nok innkjørt med under 600 timer. D12 er som du sikkert vet veldig robuste motorer og hele det tekniske opplegget i Sunseeker er særdeles ordentlig lagt opp og bygget.
Alt i alt. Jeg ville overhodet ikke vært bekymret for kvaliteten på en Sunseeker, tvert i mot er det noe av det beste som finnes der ute. Spørsmålet er mer om det er riktig pris og riktig båttype for deg. Det du sikkert har sett på finn er at du får en betydelig "rabatt" på sportscruisere ift flybridgebåter. I det norske markedet er det nok mye lettere å omsette fly-båter og de holder seg derfor bedre i pris og omsettes mye raskere på finn. Ha også i bakhodet at i det du passerer 50 fot/sertifikatgrense så er markedet for videresalg mye mindre. Det kan jo i dette tilfellet kanskje tale for at det er noe å diskutere mht pris.
Sett i forhold til markedet i Norge er jo Sunseeker nokså lite. I den størrelsen du ser på er de andre to engelske (og da særlig Princess) dominerende. Jeg har som nærmeste nabo i min båthavn Sunseeker-importøren, Sundal Yachts. Han tilbyr service via servicepersoner rundt omkring og kan trolig skaffe evt reservedeler som måtte være spesielle for Sunseeker. Uansett tror jeg ikke det er noe stort problem fordi du uansett vil gjøre mye selv på en slik båt, og et et profesjonelt verksted fikser det du trenger der du er. Det meste av installasjoner ombord er jo standard merkevarer som du får deler via diverse steder.
Kanskje en ide å høre med Sundal.? Han har holdt på med slike båter i mange år og kan kanskje gi noen tips ift en brukt Sunseeker vs andre merker.