Jump to content

Hentetråd: NB 870, Bergen-Stord

bjoris

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det er en grense for hvor lang en hentetur må være for at en kan lage en tråd om det, men vi prøver:) I morgen blir det 46 nmil hjem med «ny» båt.

I dag leverte jeg den gml (NB 820) som i skrivende stund er på vei nordover til Sogn og i morgen henter vi en 2012/2013 model NB 870 Ardea. Båten ble annonsert som 2012 modell, men utfra HIN nr er den produsert Sept 12 som 13 modell. Samsvarserklæringen er datert 20.2.2013 så da er det vel strengt tatt en 2013 modell eller hva tenker dere? Jeg ser for meg at båten ikke er tatt i bruk før 20.2.13 da pga datoen i samsvarserklæringen eller? Ikke så nøye, men kjekt når slikt går rett vei, det er nok tryggest å selge den som 12 modell.

Nesten alle 870 har 222 eller 290/295 Yanmar, men denne har Volvo D4/260. Jeg har prøvd 2 med 295 og så denne og jeg mener at det var mindre støy i denne med Volvoen, men det var lenge mellom testene så kan være jeg husker feil. Jeg hadde ikke forventet at en 3,7 liter 4 syl skulle bråke mindre enn 6 syl Yanmar, men kan det ha med å gjøre at D4en har elektronisk hendel inne og ute slik at en slipper kabler inn i båten...? 

Første jeg skal få sjekket med motoren er saltavleiring på intercooleren, dette skulle vært renset hvert 5. år, men det er ikke gjort på denne 7 år gml, 780 timer. Service er gjort av eier fra 2015 når han kjøpte den. Forrige eier kjøpte den av Viknes så det er hele 3 tidligere eier på båten, tror det er tilfeldig. Det som ikke er så bra er at båten har blitt leid ut ca 10 uker på 4 år, pluss noen helger. Ikke helt «meg» å kjøpe en båt som har gått i utleie, men jeg likte godt at denne var noen år nyere og med Volvo motor enn øvrige på nettet, prisen var godt under de dyreste av disse også, men jeg mener prisen er riktig. Mange prøver på umulige priser!

Vel, jeg er veldig fornøyd med kjøpet før jeg har fått den iallefall. Liker også Garmin godt og denne har alt fra Garmin, ikke helt moderne lengre med 4010 plotter, men mye bedre enn på litt eldre båter. Jeg tenker at prisene ikke alltid tar høyde for at all elektronikk er helt utdatert på eldre båter, det er både dyrt og tidkrevende å bytte. Tenker at på denne så er det ikke noe topic å bytte elektronik, det er kostbart og ofte mye styr med. Håper jeg enkelt får satt inn AIS med sender og mottaker. Da er det komplett, men uten AP da...

Jeg skulle ha sittegruppe ute, mange mangler dette, men det hadde denne. Fint også at det er spyling på akterdekket siden jeg fisker på vinteren og da er det ikke vann i havna, Suzumar RIB på Snapdaviter og 6 hk 4 takt er også veldig greit å få med. Vindusspyler på frontruten er kjekt på en halvplaner! 

Ja, det er selvsagt noe som mangler, først og fremst hekktrøster, komfyr og AIS. Tror i første omgang er det bare AIS som blir satt inn.

Fikk med en umontert Smart Boat One, det blir nok montert allerede i helgen, ser lett ut å montere og jeg syns dette systemet ser ut til å være en kjempeidé, jeg bruker båten mye alene feks og det er ett stykke å kjøre for å sjekke temp og landstrøm feks. Her kan mine nærmeste ha full kontroll på meg, det er etterlengtet:) Systemet som varsler om vann i båten har jo stor verdi også når båten er i bruk, en kan jo fylle motorrommet halvfult, før en merker det! Det at systemet har en støt sensor kan være gull verd om en smeller på grunn og de nærmeste får ett varsel i appen...

Vel, veldig gøy med ny båt, og litt bekymring for at en vet hva en har, men ikke hva en får, men, det er jo ikke de båtene som normalt er så mye problem med...

Da kommer rapport og bilder i morgen:)

28953BBD-0440-4CF0-B06F-FB4BC3B940DF.jpeg

FDBF06F5-692A-4DEF-90EA-E6AACE8C0672.jpeg

DEDC2E88-C2A4-4E02-81BC-8960B48E915C.jpeg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Bra, jeg har inntrykk av at det er en del aktivitet i markedet, kunne solgt båten til 3 andre. Selgere av 870 har også god fart salget, ble solgt 2 andre bare den uken vi kjøpte.

Vel, da kommer bilder i morgen, ser ut til å bli en fantastisk dag på fjorden!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Ja, da er jeg tilbake i båten, dette er en turbåt, det var ikke 820!! Vel, så får vi se om vi får TVen inn før det blir pølsemiddag:)

Veldig fornøyd til nå, stoppet underveis for en sjekk, har ikke sjekket under dørken etter det enda, men så bra ut da iallefall:)

Ser at motoren holder konstant 85 grader også helt på full fart. 5 kg Oljetrykk er mer enn jeg er vant med, men slik er det vel på D motorene...

E1A59891-FC7F-4532-9D11-255A41ED6E7F.jpeg

001527DB-B00C-4788-8DF9-2B5F90E459D2.jpeg

Redigert av bjoris (see edit history)

Grattis med flott båt! Og TV er hengt opp ser jeg! :wink:
Trenger du hekktrøster på den båten?
AP er lett å koble opp uansett alder på elektronikken! Behøver ikke å bli så dyrt. Vet i hvert fall hva jeg ville prioritert!:giggle::giggle:

Og hentetur er hentetur uansett! Og dette var en knall hentetur for en som sitter og skal holde orden på togsettene som ruller rundt i  Norge fremfor å få vært på sjøen!
Legger du ut flere bilder innvendig? Og fra motorrommet????:flag_bp:

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

10 hours ago, lofot2 said:

Gratulerer med veldig flott båt??.             Ble litt overrasket når du sier at Nb820 ikke er turbåt. Er selvsagt en mindre båt, men likefullt en super turbåt for en liten familie. Er en stor 27 fot' er. Koking av kaffe er vel strengt tatt mest avhengig av været uansett båt.:sailing:

Beklager, det ble nok en litt eplekjekk kommentar, vi kom fra 35 fot seilbåt så selvom jeg kjenner 820en godt, svigers har en, så kom jeg liksom ikke helt i tur-modus med den. Den ble ikkje kjøpt for å reise så mye på tur med heller, men så blir det en del netter i båten gjennom året uansett så ja, argumentene finner en om en har lyst på ny båt:)

Takk ellers for gratulasjoner. I dag fikk jeg orden på ferskvannet som forrige eier ikke fant ut av. Byttet til en pumpe jeg hadde liggende og alt fungerer fint. 

Monterte også Smart Boat One opp i dag, som det står er den enkel å montere. Skulle gjerne vært lengre ledning på vannsensoren, kunne bestilt lengre ledning, men valgte å plugge det i og limte enheten på ene dieseltanken. Ser ut som det fungerer fint, kjekt å ha både temp, vannstand og spenning på batteriene samt posisjon tilgjengelig på app!! Anbefales virkelig!

Her noen bilder fra dagens tur!

Det ble overnatting i hjemme havn i natt. Der har vi WiFi som rekker til plassen vår om PlayStation såre ute på dekk:)  Åpenbarnt bedre antenne til TVen i denne båten for her fikk vi inn TVen uten problem, det var ikke antydning å få TVen inn i den gml.

Har ellers fått tid til å studere ting bedre i dag, litt vann under motor ble tørket bort og kom ikke noe på dagens 40 nmil så alt ser veldig bra ut syns jeg, bortsett fra at dassen gikk tett... får finne streng å se om det ikke er poden som brukte for mye papir. Er elkvern på denne og ser ut som slangen til tanken er mye tynnere enn på de med manuell pumpe som jeg har hatt før, snakket med selger og det har gått tett der før...

Aldri hatt båt med radar før så det ble mye trykking underveis, likte best radar overlay på kartet, da er det mye lettere å se hva som rører seg og hva som er land:) Imponerende at den faktisk fanger opp de større blåsene etter fiskeutstyr også!

4A709B97-7F3A-4D76-9127-33F49F8ED582.jpeg

6EDAC349-2888-4BA6-9E34-F7DF4708FC5B.jpeg

6D25E444-6688-4467-B525-AB66487CBB4E.jpeg

Interiørbilder har jeg ikke tatt så mange av enda, men det kan jeg jo gjøre, syns det fungert veldig fint å ligge i V-køyen foran, den kan se kort ut, men det var ingen problem. Stikk-køya er for smal inngangen, antar at vi kommer til å ende med at en ligger i salongen om vi alle 4 reiser på tur, men vi får nå som om 17 åringen blir mulig å få med...

Vel, vi har nå noen prosjekt, selv om båten bare er 7 år og kunne sett ut som ny har forrige eier slurvet med poleringen. Mener og tror at det skal gå ann å få denne skinnende blank igjen, med det blir nok litt ekstra jobb og kanskje jeg må kjøpe en skikkelig polerigsmaskin. Videre er spjelde som gir varme til akterdekket noe feil med, virker som det henger, slangen ut faller lett av, merkelig at det er så korte stusser på disse spjeldene. Mulig jeg bytter til annen type.

Så får vi se litt ang AIS, jeg har ikke helt kontroll på hvordan jeg skal få dette montert fornuftig enda...

Hekktrøster, mja, nei det tror jeg ikke blir satt i den. Komfyr er mer aktuelt, så det er lagt frem kobber med 2 fordelinger så montering er meget enkel:)

Gratulerer med fin båt?

Ang septik, så var det veldig dårlig flow i mitt El toalett, når jeg fikk den også, 2009 mod. Begynte med å fylle masse vann i tanken, siden den var av alu. Så beregnet jeg ca volum i slange, og fyllt den med 35%eddik, og lot den stå noen dager. Det hjalp litt, men måtte ha ut jokerventil for rengjøring før det ble bra. 

Et annet tips ang tett dass, om du har ejektortømming. Vi fikk tett dass på henteturen. Tok da en treplugg og tettet lufting en til tanken. Prøvde så tømme knappen på toalett igjen da vi var oppe i marsjfart, 19-20kn. Da ble det fart i sakene?

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...