Jump to content

Hentetråd: NB 870, Bergen-Stord

bjoris

Recommended Posts

Fikk orden på dassen i dag, jeg spylte inn vann i luftingen på septikken samt skrudde litt opp på mannlokket, da begynte det å fungere. Tror systemet er sårbart for motstand. Kan ikke helt se hvorfor luftigen skulle være tett da dassen fungerte flere ganger etter at vi fikk båten og det har ikke vært i næreten av full tank. Tror derfor mer på at det var å få litt ekstra motstand bort ved å lufte på mannlokket som gjorde at systemet "kom i gang igjen", vi får håpe at det fungere videre nå. Bruker alltid Biltema sin sanitærveske så har kjøpt det å hatt nedpå nå, tror ikke det gjør det verre og lukt forsinner helt med den uten at det stinker parfyme slik det gjør på noen av de andre sanitærveskene som er få.

Når jeg først var med septikken studerte jeg vindusspyleren. Iflg selger hadde den aldri fungert, så da måtte vi jo studere hva som kunne være årsaken, første var det problem med å få skrudd lokket skikkelig på flasken og grunnen kom jo for en dag. Når jeg kjørte pumpen så skjedde det ikke noe som helst utenom at pumpen gikk. Jeg tenkte det var pumpe som ikke klarte å pumpe opp spylevesken så jeg begynte å skru opp på slangeklemmen på pumpen og da fosset det spylesveske tilbake så her var det jo åpenbart tett.

Frem på viskeren tok jeg av dysene og så satte jeg på pumpen og ja, det var nesten ufattelig med dritt som kom ut. Etter mye rensing av dysene med nål og utallige ganger av og på fungerer det nå 100%. Tenker at dette har stått rolig i mange år og da har det fått god tid til å lage seg dritt i systemet ja, vel, vel. Kjekt å få ting i orden og akkurat spyling på vinduene har jeg savnet mang en gang i solskinn og med sjøskvett, det kjenner jo de fleste til.

Det er enda noen prosjekt, har fått vasket båten grundig også i dag så nå begynner polering av den litt mer seriøse sorten. Selger har ikke fulgt opp verken skrog eller overbygg med polering og dermed er båten litt matt, men veldig lite striper og hakk så tror jeg kan få denne til å se ut nesten som ny om jeg bruker litt flid, jeg håper jeg får det fint bare med skikkelig polish og voks gjort med ossilerende maskin. Tenker å kjøpe en dobbelhodet på Biltema, men må sjekke litt om det er godt nok.

Av andre prosjekt så har jeg:

Montering av AIS, dette er satt litt på hold, må være 100% sikker på at jeg får montert dette skikkelig før jeg bestiller

Spjeld til varme på dekk, dette spjeldet er ett slik med vire som en skal kunne skifte ved å dra i en spak. Viren er borte og sjeldet henger seg opp når en gjør det manuelt. Tenker på å bare sette på en vanlig Y og så skifte dysen ute til en som kan stenges. Det er klart at en får da mindre effekt siden en ikke kan stenge inne sånn at en får både inne og ute, så mulig dette ikke vil fungere, men dette spjelde som er nå har så korte stusser at slangen faller av så noe må gjøres... Jeg gjorde det slik på seilbåten at jeg bare hadde en Y og så kunne stenge på dysen ute, det fungert veldig bra, men ikke sikkert det vil gjøre det her... Uansett ikke den største kostnaden å teste litt på dette

Montere feste til påhenger, i dag ligger den i lasterommet, men syns den ligger i veien og det er styr å løfte den inn og ut så skal kjøpe en brakett å sette i akterspeilet. Ellers er også RIBen som fulgte med klar for litt seriøs rengjøring.

Når disse tingen er på plass og den ene sitteputen som selger glemte å sende med er på plass begynner båten å være slik jeg vil ha den. Alt er veldig overkommelig og det ser fint ut.

Komfyr, ja det har jeg tenkt på og såg til min glede i dag at det er lagt opp kobberrør helt frem til med to uttak så her er det bare å koble seg på så jeg tror montering av stekovn er rimelig enkelt så det frister da det er veldig kjekt å kunne steke pizza og ha varme rundstykker...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...