
A34
Hei!
Tenkte dele litt om min renovering/fornying av min Windy 22DC fra 1979.
Det hele startet Juli -18. Det blir to år til sommeren fra jeg startet det hele. Var på ferie i Spania og ble oppringt av min bror som insisterte på at jeg skulle ha båt. På det tidspunktet hadde jeg verken tid eller råd for noen båt og ihvertfall ikke et renoveringsobjekt! Bor i leilighet.
Først vil jeg si at jeg ikke hadde som mål å gjøre en renovering til originalen! Ville lage meg en båt som skulle avspeile det gamle men med nye øyne........ en båt som jeg likevel ville være stolt av. Håper den faller i smak hos flere.
Båten innkjøpt for 18000 nkr. Uten motor og med gammelt drev uten trim i deler. Den måtte så fraktes fra Arendal, så det ble innkjøpt båthenger. Hjemme i Oslo gikk jeg over gaten og spurte naboen om muligheten for et telt med båt for renovering et år. Han sa ja og så startet eventyret/slitet.
Kjøpte båten via bilder på FINN , ingen vakker syn som møtte meg i Arendal. Det så ut som den hadde stått i hagen uten presenning i mange år.Bare brette opp og gå på! Hadde først tenkt å renovere lett og bare få den på vannet, men jo mere jeg jobbet jo større ble målene for sluttresultatet.
Legger ut noen bilder for første tiden:
Startet August -18 med å regelrett demontere alt som hadde skruer på seg. ALT skulle ut og bestemte meg for å Lakke båten ut og innvendig. Innredning ut.
original toalettet er av keramikk og finns ikke lenger. Vasket og polerte...er nå som ny med nytt pakningssett fra original produsent i Scotland.
Elektriske ut med nytt. Nytrukket skai i skroget samt lugar. Ny aluramme i vinduramme på innsiden. Nye gummilist i vindusramme. Alle skruer i rammen bytt.
Alle kromdeler krommet på nytt....... ble som Georg Jensen sølv. Alle skruer og bolter i hele båten byttet. Nytt EL-anlegg. Nye stoler med Windylogo! Nye puter inne og ute.
Båten lakket vit utvendig med sølv under vindu. Lugar vinduer nye med nye rammer. All teak demontert og lakket. Alle aluminiumdetaljer renovert/lakket.
Det høye «barnevognrekket» (nykrommet) på bauen har jeg senket 10-12 cm med nysveisetet fester/krommet.
Har satt inn en nyinnkjøpt Chevy V8 fra BluePrint Engine. Marine med 428 Hk med et OMC Cobra drev. (drev totaloverhalt /slittet i vinter ). Får være forsiktig på Throttlene..... :).
Nytt ratt fra Isotto. (Har i vinter fått inn Windylogo i ratten). Alle puter sydd og tilpasset på plassen av Lone fra DOXA i Asker. Hun er utrolig flink. Havnepresenning fra sistnevnte......tilpasset på plass.
Helge på RUD Mekaniske fikset instrumentbordet. Push to start button! :) Fri eksos eller mulighet for alt via drev. Silent Choice!......låter best 30% åpent! :)
Jeg venter i dagene på nytt dekk fra Sandøy Båtdekk. Lugar, motorlukene og dekk med innfelte hengsler. Det håper jeg blir fint. Stolene får nye pedestaler i krom.(Brede)
Alle bolter og skruer byttet. Ramme byttet i hard bjørk som er tilskåret i samme dimensjon. Alt treverk behandlet før montering.
Dashbord lakket med Windy’s originallakk i mørkegrå.
Ny fenderlist.
I dagene så lakkes alt på nytt under dekket. Bensin samt lufteslange kledd i vit skai som dekksidene. Stereo montert med 10 toms Sub med egen forsterker(marine). Alt via Bluetooth. Alle instrumenter nye. Gasshåndtak fra samme originalprodusent, men med litt nyere stuk på.
Ny teak på badebrygge.
Har nå brukt ca 7-8 dager på å slipe ned botten med 40-papir....(av og til gjennom gelcoat) ....det er siste gange.......! :) Etter samtal med JOTUN, så blir det 5 lager Antipest......7 dgr herding.......så et lager Vinylprimer......så bunnstoff. Håper det blir bra.
Jeg er nå rett klar med prosjektet og regner med sjøsetting første uken i mai.
Om det er spørsmål, så skal jeg prøve å besvare så godt jeg kan imellom slipningen/ bunnsmøringen før utsetting.
Har vel lagt ned ca 1500 timer, men synes jeg har fått båt tilpasset våres behov. På ønskelisten står nytt drev.....får være forsiktig med Cobra’n! Det er ikke bygd for disse kreftene/Torque’n.