Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Kjekk tid du har foran deg med valg av båt?

 

Scand HC 26 er en kjekk båt! Men, det er likevel et lite men her. I alle fall noe å ha i bakhodet før du tar ditt endelige valg.
 

Den går godt, ja, mye raskere enn ei snekke. Og den ser flott ut, en skikkelig klassiker. Her ferdes du med stil? Bakdelene med en slik båt er at driftskostnadene og vedlikeholdskostnadene kan være noe høye, litt avhengig om du får til å gjøre vedlikeholdet selv (eventuelt får hjelp til å lære å gjøre dette selv).
 

En motor som får en båt av denne størrelsen (og tyngden) til å plane drikker litt, så du må regne med at du ikke forflytter deg særlig rimelig, i alle fall hvis antall brukstimer for pengene er målet. Klart, båten går jo raskere enn ei snekke, så hvis heller forflytning over en viss avstand er målet er det ikke sikkert det blir så veldig stor forskjell likevel.

 

En annen utgiftspost vil være drevet. Et drev må vedlikeholdes for at det skal fungere tilfredsstillende. Årlig bytte av girolje er den minste kostnaden her. I tillegg er det belger og (ofte) dyre anoder som må skiftes. Det er ofte mer som potensielt kan gå galt med et drev enn fast aksling, spesielt hvis det ikke er skikkelig vedlikeholdt av de tidligere eierne. For all del, drevet kan fungere knirkefritt i flere år, men da forutsatt at vedlikeholdet blir gjort skikkelig. Gjør du servicejobben selv trenger ikke kostnaden bli uoverkommelig, men det er likevel en viss risiko for at pengene kan få ben å gå på, så det kan være greit å i alle fall ta dette med i beregningen når du velger type båt.

 

Vedlikeholdsmessig sett er en snekke oftest en del enklere å ha med å gjøre med sin faste aksling. Aksling krever også en viss grad av vedlikehold, men som regel langt mindre enn et drev. Mer universelle (og rimelige) anoder, litt smørefett/olje til tetting i pakkboksen og akslingbåten går uten de største utgiftene. En snekke trenger ikke rare motoren, dermed holdes også driftskostnadene nede. Bakdelen med snekke er at den går treigt i forhold til planeren, så da må du beregne lengre tid på selve transportetappen. I tillegg er manøvrerbarheten oftest dårligere på ei snekke med strak aksling enn en båt med drev. Spesielt når du skal bakke, da vil enkelte snekker kun styre effektivt den ene veien (på grunn av veien propellen roterer, den såkalte «propwalk-effekten»). 

 

Nå som du står i en situasjon der du har mulighet til å velge type båt ville jeg først av alt ha tenkt nøye gjennom hva du egentlig er ute etter. Så ville jeg ha sjekket opp service- og driftskostnadene som hver enkelt type båt krever. Da blir det gjerne lettere å ta valg som blir mest riktige for deg og dine behov?

Hakkannen

Hakkannen

Kjekk tid du har foran deg med valg av båt?

 

Scand HC 26 er en kjekk båt! Men, det er likevel et lite men her. I alle fall noe å ha i bakhodet før du tar ditt endelige valg.
 

Den går godt, ja, mye raskere enn ei snekke. Og den ser flott ut, en skikkelig klassiker. Her ferdes du med stil? Bakdelene med en slik båt er at driftskostnadene og vedlikeholdskostnadene kan være noe høye, litt avhengig om du får til å gjøre vedlikeholdet selv (eventuelt får hjelp til å lære å gjøre dette selv).
 

En motor som får en båt av denne størrelsen (og tyngden) til å plane drikker litt, så du må regne med at du ikke forflytter deg særlig rimelig, i alle fall hvis antall brukstimer for pengene er målet. Klart, båten går jo raskere enn ei snekke, så hvis heller forflytning over en viss avstand er målet er det ikke sikkert det blir så veldig stor forskjell likevel.

 

En annen utgiftspost vil være drevet. Et drev må vedlikeholdes for at det skal fungere tilfredsstillende. Årlig bytte av girolje er den minste kostnaden her. I tillegg er det belger og (ofte) dyre anoder som må skiftes. Det er ofte mer som potensielt kan gå galt med et drev enn fast aksling, spesielt hvis det ikke er skikkelig vedlikeholdt av de tidligere eierne. For all del, drevet kan fungere knirkefritt i flere år, men da forutsatt at vedlikeholdet blir gjort skikkelig. Gjør du servicejobben selv trenger ikke kostnaden bli uoverkommelig, men det er likevel en viss risiko for at pengene kan få ben å gå på, så det kan være greit å i alle fall ta dette med i beregningen når du velger type båt.

 

Vedlikeholdsmessig sett er en snekke oftest en del enklere å ha med å gjøre med sin faste aksling. Aksling krever også en viss grad av vedlikehold, men som regel langt mindre enn et drev. Mer universelle (og rimelige) anoder, litt smørefett/olje til tetting i pakkboksen og akslingbåten går uten de største utgiftene. En snekke trenger ikke rare motoren, dermed holdes også driftskostnadene nede. Bakdelen med snekke er at den går treigt i forhold til planeren, så da må du beregne lengre tid på selve transportetappen. I tillegg er manøvrerbarheten oftest dårligere på ei snekke med strak aksling enn en båt med drev. Spesielt når du skal bakke, da vil enkelte snekker kun styre effektivt den ene veien (på grunn av veien propellen roterer, den såkalte «propwalk-effekten»). 

 

Nå som du står i en situasjon der du har mulighet til å velge type båt ville jeg først av alt ha tenkt nøye gjennom hva du egentlig er ute etter. Så ville jeg ha sjekket opp service- og driftskostnadene som hver enkelt type båt krever. Da blir det gjerne lettere å ta et valg som blir mest riktig for deg og dine behov?

Hakkannen

Hakkannen

Kjekk tid du har foran deg med valg av båt?

 

Scand HC 26 er en kjekk båt! Men, det er likevel et lite men her. I alle fall noe å ha i bakhodet før du tar ditt endelige valg.
 

Den går godt, ja, mye raskere enn ei snekke. Og den ser flott ut, en skikkelig klassiker. Her ferdes du med stil? Bakdelene med en slik båt er at driftskostnadene og vedlikeholdskostnadene kan være noe høye, litt avhengig om du får til å gjøre vedlikeholdet selv (eventuelt får hjelp til å lære å gjøre dette selv).
 

En motor som får en båt av denne størrelsen (og tyngden) til å plane drikker litt, så du må regne med at du ikke forflytter deg særlig rimelig, i alle fall hvis antall brukstimer for pengene er målet. Klart, båten går jo raskere enn ei snekke, så hvis heller forflytning over en viss avstand er målet er det ikke sikkert det blir så veldig stor forskjell likevel.

 

En annen utgiftspost vil være drevet. Et drev må vedlikeholdes for at det skal fungere tilfredsstillende. Årlig bytte av girolje er den minste kostnaden her. I tillegg er det belger og (ofte) dyre anoder som må skiftes. Det er ofte mer som potensielt kan gå galt med et drev enn fast aksling, spesielt hvis det ikke er skikkelig vedlikeholdt av de tidligere eierne. For all del, drevet kan fungere knirkefritt i flere år, men da forutsatt at vedlikeholdet blir gjort skikkelig. Gjør du servicejobben selv trenger ikke kostnaden bli uoverkommelig, men det er likevel en viss risiko for at pengene kan få ben å gå på, så det kan være greit å i alle fall ta dette med i beregningen når du velger type båt.

 

Vedlikeholdsmessig sett er en snekke oftest en del enklere å ha med å gjøre med sin faste aksling. Aksling krever også en viss grad av vedlikehold, men som regel langt mindre enn et drev. Mer universelle (og rimelige) anoder, litt smørefett/olje til tetting i pakkboksen og akslingbåten går uten de største utgiftene. En snekke trenger ikke rare motoren, dermed holdes også driftskostnadene nede. Bakdelen med snekke er at den går treigt i forhold til planeren, så da må du beregne lengre tid på selve transportetappen. I tillegg er manøvrerbarheten oftest dårligere på ei snekke med strak aksling enn en båt med drev. Spesielt når du skal bakke, da vil enkelte snekker kun styre effektivt den ene veien (på grunn av veien propellen roterer, den såkalte «propwalk-effekten»). 

 

Nå som du står i en situasjon der du har mulighet til å velge type båt ville jeg først av alt ha tenkt nøye gjennom hva du egentlig er ute etter. Så ville jeg ha sjekket opp service- og driftskostnadene som hver enkelt type båt krever. Da blir det gjerne lettere å ta et valg som blir mest riktig?

Hakkannen

Hakkannen

Kjekk tid du har foran deg med valg av båt?

 

Scand HC 26 er en kjekk båt! Men, det er likevel et lite men her. I alle fall noe å ha i bakhodet før du tar ditt endelige valg.
 

Ja, den går godt, mye raskere enn ei snekke. Og den ser jo flott ut, en skikkelig klassiker. Bakdelene med en slik båt er at driftskostnadene og vedlikeholdskostnadene kan være forholdsvis høye, litt avhengig om du får å gjøre vedlikeholdet selv (eventuelt får hjelp til å lære å gjøre dette selv).
 

En motor som får en båt av denne størrelsen (og tyngden) til å plane drikker litt, så du må regne med at du ikke forflytter deg særlig rimelig, hvis antall brukstimer er målet. Klart, båten går jo raskere enn ei snekke, så hvis heller forflytning over en viss avstand er målet er det ikke sikkert det blir så veldig stor forskjell i kostnaden for drivstoff likevel.

 

En annen utgiftspost vil være drevet. Et slikt drev må vedlikeholdes for at det skal fungere tilfredsstillende. Årlig bytte av girolje er den minste kostnaden her. I tillegg er det belger og (ofte) dyre anoder som må skiftes. Det er ofte mer som potensielt kan gå galt med et drev enn fast aksling, spesielt hvis det ikke er skikkelig vedlikeholdt av de tidligere eierne. For all del, drevet kan også fungere knirkefritt i flere år, men da forutsatt at vedlikeholdet blir gjort skikkelig. Gjør du servicejobben selv trenger ikke kostnaden bli uoverkommelig, men det er likevel en viss risiko for at pengene kan løpe, greit å i alle fall ta med i beregningen når du velger type båt.

 

Vedlikeholdsmessig sett er en snekke oftest en del enklere å ha med å gjøre med sin faste aksling. Aksling krever også en viss grad av vedlikehold, men som regel langt mindre enn et drev. Mer universelle (og rimelige) anoder, litt smørefett/olje til tetting i pakkboksen og akslingbåten går uten de største utgiftene. En snekke trenger ikke rare motoren, dermed holdes også driftskostnadene nede. Bakdelen med snekke er at den går treigt i forhold til planeren, så da må du beregne lengre tid på selve transportetappen.

 

Nå som du står i en situasjon der du har mulighet til å velge type båt ville jeg først av alt ha tenkt nøye gjennom hva du egentlig er ute etter. Så ville jeg ha sjekket opp service- og driftskostnadene som hver enkelt båt krever. Da blir det lettere å ta valg som blir mest riktig for deg selv?



×
×
  • Create New...