Jump to content

LifePo4 med varmefolie - nødvendig, kjekt å ha, eller ikke behov?

Guest Thostr

Recommended Posts

Vurderer å bytte til et LifePo4-batteri ombord, og ser at det nå selges batterier med varmefolie som kan lades i temperaturer under 0 grader. Det har jeg meget sjeldent ombord selv om jeg er i Tromsø, siden golfstrømmen sørger for at vi alltid ligger på 2-3-4 grader vanntemperatur selv på mørkeste svarteste vinteren, og jeg har varmerør påslått om vinteren som gjør at det alltid er en liten lunk ombord. Men at det er kaldt her oppe er jo ikke til å komme fra. Jeg tenker at slik varmefolie fort kan være nødvendig på hytter og andre steder hvor det virkelig blir kaldt, men hva med ombord i en båt? Noen som vet eller kan spekulere kvalifisert rundt hva man bør velge?

1 hour ago, Kjellg said:

Som jeg sa til deg på messenger, så tror jeg at jeg ville valgt med folie. Tror det er verdt de pengene det koster ekstra, kontra det å bli flirt til resten av livet for å ha ligget med hårføneren på batteriene bare for å få lading. Slike ting blir husket av dårlige kompiser :giggle:

«Gode» kompiser har visst begynt mobbingen allerede, virker det som... ?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hehe. Men jeg måtte sjekke litt nærmere og ser flere som skriver at det er noe kjemisk i cellene som hender om det blir for kaldt, ofte angitt som inntreffende ved rundt 0 grader. Allerede da har du bare 80% av kapasiteten til batteriet. Tok en titt på produktbladene til Skanbatt sine batterier. Begge er angitt til å kunne tappes ned til minus 20 og begge skal lades ved 0-45 grader, selv det med varmefolie. Problemet er at BMS kutter uansett ved 0 grader og da å operere så nært grensene tror jeg vil være uheldig for batteriet og spesielt for antall sykluser. Du kan kanskje i et batteri uten denne folien, tappe det så hardt at det blir selvvarmet og kan ta imot lading, men det er ikke gjort på 1 2 3. Ting tar tid ;) Nei, jeg tror at er det en plass hvor folie skal brukes så er det hos oss. Selv ville jeg ikke operert så langt ut på kanten av spesifikasjonene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...