Jump to content

SMUGGLER

plastpesten

Recommended Posts

Har godt til innkjøp av en Smuggler fra 1983 ( i følge selger) viser seg fra papirer jeg har fått tak i at det er mer trolig en 1973 mod. Det sitter montert en US Ford OMC V8 i den. med påståtte 340 HK, (trolig mindre). Sitter Volvo Penta 280drev på den. Båten er på 21fot og veier rundt 12-1300kg. Er en liten cabin i front.

Finnes det noen her som har god greie på Smuggler og Ford OMC motorer ??

Trenger noen svar på ting og tang. Skal renovere mye av den til vinteren så fint om noen har noen tips.

Hvorfor skyter det i forgasseren ? Oppnår ikke høyere topphastighet enn såvidt 40knop... Har lest om Smugglere på finn.no som skilter med hastigheter over 50knop, jeg får fort høyt turtall og har vel konkludert med at jeg har for liten proppell, noen tips om propp valg ?

US Ford OMC m/ VP drev - det var litt av en kombinasjon.

VP hadde iallefall en motor som het AQ240 som var basert på en Ford 351/5.8liter blokk. Kanskje denne du har?

Har du sjekket om det er noe merking f.eks i bosset på propellen din?

I tillegg hjelper det om du oppgir utveksling på drevet og turtallet du får på fullt.

Forresten , er toppfarta målt med GPS eller med trykklogg?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

:smiley: nå ble jeg imponert. Endelig noen som kanskje kan hjelpe meg.

Desverre ligger båten enda på vannet så jeg har ikke fått notert meg noe merking på proppen eller bosset.

Hastigheten måler jeg med en Humminbird med GPS.

Turtallet på de forskjellige hastighetene har jeg ikke notert meg, men det skal jeg få til de nærmeste dagene. Tror jeg mener å huske at jeg ligger på 3200-3400omdr, ved 30-33knop. Når jeg pusher spaken yttligere skjer det lite med hastigheten selv om turtallet øker. Mener jeg oppnådde litt over 40knop ved ett tilfelle.

Litt om storyen først.

Fikk oppgitt at båten hadde fått ny motor installert i fjor. Kun gått 300timer påståes det. Motor ble importert montert i en annen båt, som hadde gått i en innlandsfjord i USA. Skulle visstnok være 340HK i den. Hadde tidligere sittet en Chevy 350 motor i min Smuggler før dette. Ford motoren må ha vært litt lenger siden de flyttet sofaen noen cm frem i båten for å få plass. I tillegg har vannlinja steget, altså båten har blitt tyngre i hekken. Det VP drevet som satt der ble nok brukt om igjen og er stygg tung på rattet, antagelig dårlig vedlikehold.

Så problemene.

1 Båten har start vansker når den er varm, og kablene til starter fra batteriene, som går igjennom nyinvestert start relee blir varme, dette skal visst ikke skje påståes det fra mekanikere.

Virker som om starteren ikke får nok strøm og ikke orker å dra rundt. Har sjekket ladingen og den er på 14.2volt. Satt i nye batterier også.

2 Må bruke flappsen mye for å få den fort i plan, siden den er tung i hekken. (nesten som at hvis en gir fullt med en gang så går den rett opp og så ned på bunnen--ironiskment)

Jeg trodde at når en kommer opp i skikkelig fart at man da kunne kjøre flappsen tilbake igjen, men da får vi rene "hopptussa på besøk" den hopper og spretter voldsomt.

Selger nevnte at jeg måtte flytte hekkagregatet et hakk lenger inn, men det må borres et hull til for å få det gjennomført. Jeg har da lekt med teorien om at den liksom står så feil at den skyver hekken litt ned, og derfor mye bruk av flapps.

Jeg vil nå tro at hvis en får den til å gå skikkelig uten å måtte bruke flapps på fult i høyere hastighet, så vil vel hatigheten øke, da flappsen blir som en brems.

Og en ting til... snakket med en båtmann i dag og han lurte på om båten min hadde dobbelt skrog/bunn og at om det kanskje var slik skum mellom lagene for å hindre at båten skulle synke?

de kunne visst evt ble fyllt med vann og gjøre at båten ble tung...

I kveld satt jeg meg på baugen på båten helt ytters ute, då så vi at båten gikk opp igjen til normal høyde akter. Men jeg kan liksom ikke fylle båten med sand i baugen heller da syntes jeg..

Håper dette kunne hjelpe litt på for dere som er så snille å tar dere tid til å gi meg råd og vink....

Høres fornuftig ut Ok 67. I tillegg så kan det jo virke som om at startanlegget burde sees over siden den er tungstartet og det blir varme ledninger. Du har nok en liten vinterjobb foran deg med den her motoren ? Og er det dobbelbunn i den og du har vann her så kan jo det være forklaringa på at akterenden er så dypt i vannet. Denne båten med ca 350 hk burde gjøre mere fart enn 40 knop ?

For mange år siden så hadde jeg Smuggler 28 med dobbel installasjon. Den båten (dvs alt utenom skroget) var så jæv¤¤¤¤ig elendig at jeg ble permanent vaksinert og immun mot hekkaggregat,bensinmotorer,sprukne tanker og svær fart :cryin: Såvidt jeg husker var det dobbelbunn

på den ihvertfall(her er det alle muligheter for feilhusk). Den dagen den ble solgt med UPG feiret vi med en bedre middag ute og så ble `innebords diesel med aksel tiden ` innledet.

Hvorfor skyter det i forgasseren ?

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer vanligvis av tenningsfeil. Backfire i forgasseren = for tidlig tenning. Bakk av noen grader på statisk fortenning. Sjekk også vekter og vakuumklokke. Det er lett for hobbytrimmere å rote det til her.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Og en ting til... snakket med en båtmann i dag og han lurte på om båten min hadde dobbelt skrog/bunn og at om det kanskje var slik skum mellom lagene for å hindre at båten skulle synke?

de kunne visst evt ble fyllt med vann og gjøre at båten ble tung...

Har ingen erfaring med Smuggler, men problemer med skum som trekker vann har vært mye diskutert på baatplassen, se dette søket.

Varme kabler fra batteri under oppstart kan tyde på for liten kvadrat på jordingskabel mellom motor og batteri. Jeg fikk det problemet når jeg skiftet fra bensin til dieselmotor og her er det skiftet til større bensinmotor og starteren drar da sikkert mer strøm !!

Maxum 4100 scb, Chenette III

Har godt til innkjøp av en Smuggler fra 1983 ( i følge selger) viser seg fra papirer jeg har fått tak i at det er mer trolig en 1973 mod. ........... Båten er på 21fot og veier rundt 12-1300kg.

Finnes det noen her som har god greie på Smuggler og Ford OMC motorer ??

Trenger noen svar på ting og tang. Skal renovere mye av den til vinteren så fint om noen har noen tips.

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan ..... husker godt Smuggler fra mine yngre dager ..... var veldig imponert første gang jeg så denne flyvende rundt Lindesnes.....

Bilde

du har vel gjerne en 21 DC som denne ... eller kanskje en HT ....

Bilde

uansett, sjekk ut informasjonen hos Smuggler.se

Redigert for trykkleif.....

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hvorfor skyter det i forgasseren ?

<{POST_SNAPBACK}>

Skyting i forgasseren kan også skyldes feil justert forgasser, eller at den trenger overhaling. Min gamle AQ 130 skøyt stadig vekk i forgasseren hvis den (blandingsskruen) kom ut av riktig stilling.

1 Båten har start vansker når den er varm, og kablene til starter fra batteriene, som går igjennom nyinvestert start relee blir varme, dette skal visst ikke skje påståes det fra mekanikere.

Virker som om starteren ikke får nok strøm og ikke orker å dra rundt. Har sjekket ladingen og den er på 14.2volt. Satt i nye batterier også.

<{POST_SNAPBACK}>

Varme kabler betyr for mye strømgjennomgang i forhold til kvadratet på kabelen. Det kan bety for tynne kabler, eller det kan også bety at noe (les starteren) trekker langt mer strøm enn det som er forutsatt. En slitt starter kan godt gi slike symptomer som du her beskriver.

mvh

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Heisan ..... husker godt Smuggler fra mine yngre dager ..... var veldig imponert første gang jeg så denne flyvende rundt Lindesnes.....

Bilde

du har vel gjerne en 21 DC som denne ... eller kanskje en HT ....

Bilde

uansett, sjekk ut informasjonen hos Smuggler.se

Redigert for trykkleif.....

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmmm.. En slik med FOrd 351W 260 hk ligger det på Husnes.. Den gjorde 45 knop.. Tror den er til salgs for en 30-40000,-

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jeg ringte på denne båten i bergen men det var en kjøper som hadde holdt den av en uke. Det var endel som ikke stemte med annonsen og det selger fortalte...... Ble ikke overasket da jeg så du fikk litt problemer med den. Er selv på utkikk etter 21 smuggler. Ikke bb motor!! Gjerne rep objekter. :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...