Corvin17 Startet 18.April.2020 Link til dette innlegget Startet 18.April.2020 Jeg holder på å pusse på båten før sesongen og har lyst å freshe opp rundt vinduene. Jeg vil tro det er aluminium, men er ikke helt sikker, men syns det ser slik ut. Noen tips til hvordan man får dette blankt og fint? Her er bilde: Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Autosol? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Ja, absolutt enig, blod, svette og autosol. Dvs egentlig ikke så mye strev, det er smale lister som en liten fille rår over ganske kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Det er vel antagelig elokserte lister. Om du rubber vekk elokseringen vil du vel utløse behov for ganske regelmessig polering? Eg har ikkje prøvd...men anntar det.. Kanskje det finnes noko masteolje eller anna lurium som kan pynte litt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Corvin17 Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Så hvis jeg kjører på med autosol, vil det da utløse behov for å gjøre dette forholdsvis regelmessig? Vil det svekke overflaten slik at den er mer utsatt for slitasje? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Jeg også er rimelig sikker på at aluminiumen i vindskjermen er eloksert. Da skal overflaten være matt og grå. Tviler på du klarer å polere opp denne for hånd med Autosol på en fille for å få det blankt og fint uten å bruke uhorvelig med tid. Men jo eloksert aluminium kan også poleres opp til blankt men da svekker du overflaten slik at denne må regelmessig behandles. La den være er mitt klare råd. Skal du gjøre noe så kan det se ut som det er skjolder her og der på listene som kanskje kan fjernes med å gå over med ei fille med rødsprit eller liknende Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Enig i at det er å be om trøbbel å fjerne elokseringen..! Men vil denne typen Autosol gjøre det? Ser det står at den er syrefri og antar vi i realiteten snakker om å gå over med en fille? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Er ikke Autosol en form for rubbing, eller husker jeg feil? I så fall er Autosol et finkornet slipemiddel og kan fjerne elokseringen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Fantino Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Det finnes flere typer, men ser nå at varianten for aluminium spesifikt sier ubehandlet aluminium så sikkert lurt å ligge unna likevel! Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Eloksert aluminium er ikkje ubehandla, men har fått eit oksydlag. Autosol vil øydeleggja elokseringa. Denne tråden har relevant informasjon: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.