seilklarkrs Startet 18.April.2020 Link til dette innlegget Startet 18.April.2020 hei - har kjøpt en seilbåt og med en yanmar 3ym30, og oppdaget at jordkabelen er ikke fungerer. den er korrodert og smuldret opp et par plasser. jeg kan lite om dette. hva kan skje om motoren har vært kjørt uten en fungerende jordkabel? hva er hensikten med kabelen? har forstått det sånn at motoren ikke har sinkanoder som eldre utgaver av yanmaren. tidligere eier har også fortalt meg at båten ikke har anoder. hva kan jeg evt risikere om den har vært kjørt uten anoder og med brutt jordkabel? beklager dumme spørsmål. jeg kan ingenting om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Jeg tror det ville vært fornuftig med noen bilder. Og informasjon om motoren er ferskvannskjølt, bilder, bilder. Dessuten dette med 'jordkabel', er dette en minusledning, eller er det jording i forbindelse med landjord? Dette ser vi med en gang om du legger ut noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Yanmar 3ym30 er ferskvannskjølt og har ingen anoder. Hadde selv denne for noen få år siden.( Foresten en ypperlig motor!) Ellers, som "Hulda" også sier, så må det jo være minuskabelen i fra batteriet det refereres til her? Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Jordkabelen (altså kabelen fra minus på startbatteri til jord på motorblokk) på min 3YM30 korroderte så mye at den nesten gikk av, og det medførte at det ble sporadiske startproblemer som var vanskelig å diagnostisere. Alt man målte var normalt. Korrosjonen skjedde innenfor isolasjonen og var ikke mulig å se. Ikke før jeg demonterte for å pusse av terminalene (bare for å være sikker på at det ikke var der feilen var) så kjente jeg at kabelen føltes "brukket", og da jeg fjernet isolasjon fant jeg jo årsaken. Jordfeil er generelt vanskelig å finne, spesielt når den bare er "delvis", dvs at det er forbindelse men den blir for dårlig ved mye strøm. Noen annen jordkabel har jeg ikke på min motor. Den har ikke anoder, eksosbendet er "offerkomponent". Sitér dette innlegget Link to post
seilklarkrs Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 det er forresten en 3YM20 (ikke 3YM30) - ferskvannskjølt jordkabelen jeg henviser til går ned i dørken, sannsynligvis til noe metall. har ikke fulgt kabelen videre under dørk. . her er en film :-) https://www.dropbox.com/s/hsahqxjii5yr227/Uten navn1.mov?dl=0 Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Det var da voldsomt med irr og rust her. Hadde ikke noen jording lik denne du viser til her, på min 3ym20. Ser jo ut som om det har vært en lekkasje av sjøvann, siden all rusten/irr er kommet.? Sitér dette innlegget Link to post
seilklarkrs Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 ja, motoren ellers ser strøken ut, men det har tydeligvis vært en lekkasje - kanskje fra eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Tror du skal lese tråden til @Lars H. Mulig du har samme syken i overgang varmeveksler/eksosbend. Det der må fikses, du har sjøvannslekkasje, kan det virke som. Sitér dette innlegget Link to post
seilklarkrs Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 takk for tips! har du en lenke til tråden? Lars H. er jo rimelig aktiv her inne :-) Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 (redigert) Fikk ikke sett videoen, men er vel det grønne irrede kobber båndet på bildet!? På akselbåter er akselholder "strut" gjerne i messing/bronse og meningen er at dette bånd skal være forbundet med motor / aksels anoder. Det er vanlig at dette bånd irrer (kobberet blir grønt), spesielt der den kommer ut av glassfiberen over aksel "strut" irrer det gjerne så mye at det ryker av. Har samme på min båt, og den har ikke vært forbundet på 15 år. Har ikke sett noe galvanisk tæring av noen slag på "strut", men det e rkanskje fordi den ikke har vært forbundet med motor heller. Flere på cruiserforum som har samme avirrede bånd har latt det være med det. Messing "strut" er isolert fra direkte kontakt med syrefast aksel med gummien i cutless lager. Synes det ikke var såå mye rust. Det som synes litt er på sveisen i eksosbendet. Har hatt samme overflate rust på min 3GM30F i 20 år og jeg har ingen lekkasje fra saltvannskjølingen. Annen rust som er synlig er på motorens dragere til motorlabb festene. Har samme på mine 30 år gamle- trolig litt dårlig originalmaling har flasset av - vanlig karbonstål som ruster i fuktig marint miljø. Redigert 19.April.2020 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 atletico1 skrev 3 minutter siden: Har samme på min båt, og den har ikke vært forbundet på 15 år. Har ikke sett noe galvanisk tæring av noen slag på "strut", men det e rkanskje fordi den ikke har vært forbundet med motor heller. Flere på cruiserforum som har samme avirrede bånd har latt det være med det. Med forbehold om at jeg ikke kjenner kretsen. Det er ingen grunn til å ha noen forbindelse mellom motor og den struten. Hvis det er anode på propellakslingen, vil denne sette opp en strøm fra anode, gjennom giret og til struten. Så blir det en ioneovergang fra propellaksling til strut. Om motoren ikke er sann to-polet, og/eller det er installert landstrøm uten skilletrafo, begynner bildet å bli uoversiktelig. Lurer på hva fabrikkens tanke bak denne koblingen er. @Lars H.leser sikkert det som blir skrevet her og kommer tilbake med link. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Ja, jeg er her, men driver nå og styrer med å pakke for båttur. Vi drar til båten litt ut på dagen, ligger over der til imorgen før vi drar ut for noen dager. Det jeg gjorde var å skifte motorlabber, eksosbend og komplett enhet med varmeveksler og eksosmanifold. Jeg kommer tilbake med link og bilder etter hvert. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.