Fornomas Startet 18.April.2020 Del på Facebook Startet 18.April.2020 Kjære noen! Prøver å bytte septikgiver og tror jeg straks må legges inn. Sitter dønn fast. Jeg har en 2009 mod Baltic og giveren er sikkert like gammel. Nå har jeg vridd så mye at den gamle giveren er som spagetti. Sprutet mengder med 5-56 også men overhodet ingen endring. Vurderer bøtte for kommende sesong dersom ingen kan hjelpe Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Septik". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 18.April.2020 Del på Facebook Svart 18.April.2020 Har den ikke en flens som du kan bytte i samme slengen? I vår Baltic har jeg ikke sett utslag på måleren siden 2013, så en trenger ikke bruke bøtte selv om måleren ikke vil Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 18.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2020 Hei Jo, fikk med flens også som skal byttes i samme slengen. Regner med at det er metall mot metall som har fått fast følge og nekter å gi slipp. Vurderer enten å kjøpe ny tank med alt(noe som koster alt for mye) eller å få en metallarbeider til å lage et nytt lokk som jeg kan skru ny giver ned i. Synes wemagiveren er et dårlig patent. Renset den i fjor og fikk vekk all urinstein. Nå er det like ille igjen. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 18.April.2020 Del på Facebook Svart 18.April.2020 Jeg trodde du ikke fikk giveren løs fra flensen, men om også flensen sitter, så forstår jeg at du sliter. Har dessverre ikke så mye å komme med der. Har forstått at det er mye tull med giverne og har derfor ikke tatt bryet med å prøve å få liv i den. Er det mulig å benytte utvendig sensor? Skulle jeg byttet tank, ville jeg sjekket opp hva den hadde kostet i plast. Får dem jo på mål, og kunne nok fått den litt større da. Slipper også faren for at det korroderes hull. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 19.April.2020 Del på Facebook Svart 19.April.2020 Septikgivere må renses med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 19.April.2020 Del på Facebook Svart 19.April.2020 (redigert) Stor rørtang rundt flensen, riktig justert og riktig vei? Jeg sleit selv med å få ut min, og den "firkanten" som kabelen kommer ut av måtte jeg bare glemme. Gikk til slutt såvidt med stor rørtang på flensen. Smurte gjengene med syrefri vaselin eller hva jeg nå brukte, og satte inn en svindyr sensor fra VDO som jeg fikk for en billig penge, fordi jeg hadde endt opp med VDO instrument. Ingen bevegelige deler på den, så det skulle bli bra, tenkte jeg. Men det ble heller ikke bra, så jeg endte opp med utvendig Gobius 4 med kontrollpanel på badet, og koblet den i tillegg opp mot det originale instrumentet fra badet, som jeg flyttet og monterte i dashbordet der klokka opprinnelig sto. Superfornøyd! Kan bare anbefales. Den svindyre VDO-sensoren får bare stå nedi tanken der og vise feil når tanken ikke nærmer seg full, den er koblet mot VDO-instrumentet, som jeg monterte på badet der det gamle hadde stått. Jeg koblet også en ny bryter på dashbordet for tømming av tanken, der bryteren for å stille klokka hadde vært. Siden jeg har svanehals på utløpet og har ordnet dobbel lufting fra tanken, kan ventilen på skroggjennomføringen stå åpen hele tiden, og jeg kan når som helst tømme tanken mens jeg kjører, bare ved å trykke på den knappen. Trenger ikke å holde den inne. Den lyser rødt mens pumpa går. Redigert 19.April.2020 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.April.2020 Del på Facebook Svart 20.April.2020 Jeg gidder ikke prøve å ha sensor inne i tank engang. Hadde ikke måler i gamlebåten, men har montert utvendig Gobius med bluetooth på den nye. Satt den på 75% nivå ca, men har ikke hatt så mye enda, da jeg tømmer ved første mulighet uansett. Testet ok med vann da jeg satt den inn. Man kan ha flere sensorer, på forskjellige nivåer, om ønskelig. Absolutten sensor å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
tad Svart 20.April.2020 Del på Facebook Svart 20.April.2020 Bruk varmepistol. Varm opp og bruk en stor rørtang. Det er sikkert brukt gjengelås som slipper når den blir varm. Har akkurat gjort det samme på min Atlantic. Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 27.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2020 arnearmoa skrev On 20.4.2020 at 0.46: Stor rørtang rundt flensen, riktig justert og riktig vei? Jeg sleit selv med å få ut min, og den "firkanten" som kabelen kommer ut av måtte jeg bare glemme. Gikk til slutt såvidt med stor rørtang på flensen. Smurte gjengene med syrefri vaselin eller hva jeg nå brukte, og satte inn en svindyr sensor fra VDO som jeg fikk for en billig penge, fordi jeg hadde endt opp med VDO instrument. Ingen bevegelige deler på den, så det skulle bli bra, tenkte jeg. Men det ble heller ikke bra, så jeg endte opp med utvendig Gobius 4 med kontrollpanel på badet, og koblet den i tillegg opp mot det originale instrumentet fra badet, som jeg flyttet og monterte i dashbordet der klokka opprinnelig sto. Superfornøyd! Kan bare anbefales. Den svindyre VDO-sensoren får bare stå nedi tanken der og vise feil når tanken ikke nærmer seg full, den er koblet mot VDO-instrumentet, som jeg monterte på badet der det gamle hadde stått. Jeg koblet også en ny bryter på dashbordet for tømming av tanken, der bryteren for å stille klokka hadde vært. Siden jeg har svanehals på utløpet og har ordnet dobbel lufting fra tanken, kan ventilen på skroggjennomføringen stå åpen hele tiden, og jeg kan når som helst tømme tanken mens jeg kjører, bare ved å trykke på den knappen. Trenger ikke å holde den inne. Den lyser rødt mens pumpa går. Hei og takk for respons. Nå har det løst seg på et vis. Den gamle giveren ble som sagt besluttet byttet ut. Jeg fikk forståelse for at jeg måtte ha en flens også som giveren skulle festes i så derfor trodde jeg den gamle var skrudd fast. Det viste seg at uansett hvor mye krefter jeg brukte, var den ikke til å rikke. Hele lokket i tanken ble skrudd ut og jeg måtte skjære giveren løs. Den var ikke skrudd, den var limt med noe som virkelig gjorde jobben. Alt ble pusset rent og ny giver med flens ble montert. Den nye flensen hadde gjenger så den ble skrudd. Nå skal jeg passe på å skylle tanken ofte og rense giveren innimellom. Fungerer dette ikke så blir det nytt system neste sommer. PS! Hater septik men det er noe dritt om det ikke vedlikeholdes😎 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.