Jump to content

Volvo Penta 2003 lavtrykkspumpe - problemer

Arne2

Recommended Posts

Her sitter jeg ombord i gamle Ada og er ganske forundret. Jeg skrudde av dieselfilteret på motoren for å kikke på det og for så å kjøpe ett nytt. Jeg skrudde det samme filteret på igjen, og så løsnet jeg det som jeg regner med er en lufteskrue, og så forsøkte jeg å betjene den manuelle dieselpumpen, ved å pumpe litt slik at luften skulle gå ut, ved at det renner litt over.

Jeg pumpet og jeg pumpet på den manuelle dieselpumpen uten at noe hjalp. Så tok jeg en lommelerke med diesel og helte ned i luftehullet, slik at det lå diesel helt opp til topps i luftehullet.

Så pumpet jeg videre med den manuelle dieselpumpen og tenkte at nå skal det da renne over, men det skjedde ikke noe som helst. Forstår det slik at den manuelle dieselpumpen er en membranpumpe som er koblet til den samme membranen som lavtrykkspumpa for diesel. Er det rett?

Motoren har vært litt tungstartet, men når den kommer i gang så er effekt og turtall helt normalt. Tanken ligger på omtrent samme høyde som motoren og når tanken er full, så er det vel et lite overtrykk på grunn av fallhøyde. Kan det være slik at jeg kjører rundt med en lavtrykkspumpe som ikke fungerer? (Eller er det ikke mulig?)

Etter å ha gitt en liten dash med startgass, så fikk jeg da start, nå i dag.

Den manuelle dieselpumpen ser ikke ut til å gi noe trykk i det hele tatt. Vil det da si at lavtrykkspumpen heller ikke fungerer? Er skifte av membran en sannsynlig reparasjon, eller kan det være mer omfattende?

Det eneste jeg har merket fram til at jeg oppdaget at håndpumpen ikke fungerte, det var at jeg må spraye inn "startgass" for å få start. Før var dette nødvendig ved noen kuldegrader men ikke i mildt være som nå. (Denne motoren har jo ikke glødeplugger, men bruker en start/stopp hendel som skal gi ekstra diesel.) 

Hei.

det er riktig at den manuelle pumpa er den samme som motoren bruker.

det man må være oppmerksom på er at når denne skal brukes manuelt vil det se ut

som den er gåen om armen inn på kamakslingen står oppe på en "knast" man kan i såfall

dreie motoren litt, så vil den ta igjen. så er ikke sikkert pumpa di er gåen.

når det gjelder tungstartet har jeg også en sånn som er fryktelig treg og få i gang. vet ikke

om de skal være sånn eller om det er noe man kan gjøre for å forbedre dette så er jeg 

også glad for tips.

Den har nok sikkert stått i en ugunstig posisjon, for nå testet jeg en gang til og nå virket den manuelle pumpen helt OK.

Når det gjelder "tung start" og denne motoren så er det jo slik at den hendelen man trekker i for å stoppe motoren, den skal også brukes under /før oppstart for å "prime".  Siste sommer så fikk jeg stort sett start på første eller andre forsøk men i år så har det vært mer nødvendig med en "startgass" fra Biltema for å få første start om morgenen.

Det står en prosedyre for oppstart av VP 2003 i manualen, og det fungerer mye bedre når man bruker den. Det finnes vel et par varianter av den startprosedyren, men jeg bruker å bare sette trottle i 100% eller 75% og så trekke ut og dytte inn "start/stopp hendelen" et par ganger, og så starte. Det er ikke akkurat det som står i manualen. Mulig at jeg skulle ha lest den på nytt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...