Jump to content

Dekaler/dekorstriper til Polar 290 Monaco/Express 1991-94

Nautofil

Recommended Posts

Har en Polar som er litt "bleik" i utseende..

Lurer på om eier av Polar eller Fjord -290 kan hjelpe meg litt på vei, eller om noen kjenner detaljer på dekorstripene på skroget og samme med dekorstripene over fenderlist?

Har vært i kontakt med noen leverandører av slik materiell, men dem har ingen mal eller mål på stripene..

En leverandør mente at det kunne kan være benyttet en "standard" tape ol. til disse stripene dersom dem er konstant og ikke koniske?

Lurer da på om noen kan hjelpe med følgende:

1.Er stripene koniske eller rette? (dvs. samme bredde på striper i hele båtens lengde)

-eventuelt mål på bredde av striper?

2.Farger: Marineblå og Grå -type?

På forhånd takk:smiley:

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Hør med Profilsenteret i Arendal ved Øyvind.  Han har laget maler for mange båter som er produsert på Sørlandet. De kan lage dekaler etc. Jeg har sett oversikten for et par år siden men husker ikke hvilke båter han har til.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det er på den båten et spesielt oppsett med striper. Det tviler jeg på noen har oppsettet på i dag. Derimot er det fullt mulig å stripe denne på nytt med rette lengder men det må kuttes en del i innersving ut på baugspyd.

EB3B964D-ABC5-4359-B072-BD28AAC66030-1811-0000027F98EFB80E.jpg.1d0a7a10ff9d987572ca834207a4b81f.jpg

Om den er stripet som bildet så er det tape. Er den rosa er det lakket med bil lakk. 

Tidlig Nor Star 290 ble stripet ganske likt

0C233290-3E94-4872-A15E-863F8CDF5E2D-1811-00000282CBAE3770.jpg.ddeb7883759b3d8bb201b9dcea111d0a.jpg

Der er det brukt kun tape på rull med litt finkutting i overgang dekaler,baug  og plattform.

Jeg ville ha bestilt den fargen du ønsker i samme bredde. Er vel 50mm og 20mm . Mellomrommet er en normal maskeringstape bredde. Om du ikke er dreven lønner det seg å få hjelp av en som kan dette. Mange triks med vann og såpe, strekke lede tape osv.

Gammel tape fjernes med varmepistol og tålmodighet.

Som en kuriositet jobbet jeg på Polar boats, Så Fjord før vi startet Nor Star Boat. Har stripet mange...... og regner meg som nesten far til den båten da jeg var med på å lage prototypen og faktisk fulgte med helt til den siste som ble produsert i 2012.

Er det Fjord utgave eller Polar du har? Det ble ikke solgt mange Fjord 290 i Norge den tiden den gikk under det flagget. Det var samme guttene som bygget begge utgaver da Fjord Boat kjøpte Polar Boats med mann og mus. Egentlig var det et rederi som kjøpte begge men det var ikke lenge de engasjerte seg i fritidsbåt.

lykke til

knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Først og fremst tusen tusen takk for engasjement og utfyllende info. Knude og tipset om Profilsentret fra deg GB Jr!

Det er Polar jeg har.

Da får jeg få fatt i noen ruller og gi et forsøk som en ivrig amatør på området, og ta det som en øvelse og prøve.

-noen anbefalinger til fabrikat/type tape?

Siden jeg var så heldig og få svar i fra deg Knude så lurer jeg på en liten ting til:

Ser disse båtene dukker opp som Tresfjord 290 Monaco og noen varianter som Biam (820/900) også, men i ulike/overlappende årganger?

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...