sveinis Startet 15.April.2020 Link til dette innlegget Startet 15.April.2020 Har nettopp kjøpt en brukt yamaha 9.9 sport. Den har et problem med at hvis jeg kjører på fullt en 10 minutters tid, så går oljelampa på og motoren går kun på tomgang. Jeg har sjekket nivå på oljen som skal være riktig...ikke skiftet olje...men den ser relativ ny ut... Noen gode råd? Mvh. Svein Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 16.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Noen som har erfaringer med oljepumpen på Yamaha 9.9 sport ? Er den grei å komme til for inspeksjon eller er det mye mekking og skifting av pakninger? 2011 modell. Mvh. Svein:) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 For å kommetil oljepumpen blir det såklart endel pakninger å skifte men det er antagelig noe annet du mener ? Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Enklere å måle oljtrykket,bare å fjerne oljetrykksgiveren og skru innn et oljetrykksmanometer (feks. biltema) Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 16.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Jeg skrur ut oljesensoren (den som er rett ovenfor oljefilter...med rosa ledning ut) og skrur inn en oljetrykksmåler ...og logger trykket mens jeg kjører forskjellige hastigheter? Så visst trykket er riktig så er oljesensoren istykker...hvis trykket er feil så er det mest sannsynligvis selve oljepumpa som er gåen? Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Riktig,men at oljepumpa er gåen er vel temmelig usannsynlig.Kan hende du må ha en måler med slange for å få det til. Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Jeg lurer på hva som er mest sannsynlig feil på en påhengsmotor av: defekt oljetrykksensor, defekt oljepumpe eller defekt lager i veiv (evt andre ting?)....når olje lampa lyser etter ca. 10 minutter, spesielt fra stigende turtall fra tomgang etter kjøring på høyt turtall....og om man evt ved å måle oljetrykket under kjøring (vist det viser seg å ikke være sensoren) kan anslå om feilen ligger i oljepumpe eller lager i veiven (evt andre steder)...utfra målingene... Ønsker dere alle en fin søndag i disse spesielle tidene....håper på svar, selv om det sikkert ikke er så lett å svare på. Motoren er en 2011 Yamaha 9.9 Sport, 2011 modell Mvh. Svein-Helge:) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Når slutter lampen å lyse igjen? Er det når motor blir kald? Og på igjen når den blir varm? Kommentar fra moderator: Slått sammen 3 tråder om samme tema Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Arny Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Start i den riktige enden du, med å måle oljetrykket med manometer. Alt det andre er bare tipping. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Jeg har opplevd at oljen ble så mye utblandet med bensin at oljelampen begynte å lyse. Dette er på en 6 hk Mercury firetakt. Kanskje verdt bryet å bytte olje først før du fortsetter med feilsøkingen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sveinis Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Ok, tusen takk for svar så langt!:) Har så langt sjekket olje sensoren bare...så vidt jeg kan skjønne virker den fint! Oljetrykksmåling neste... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Har opplevd at oljelampa lyser når olja blir varm og det er for tynn olje. Kjøp kvalitetsolje med rett spesifikasjon Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Jeg ville ha begynt med å skifte olje. "Ser fin ut" er ikke alltid godt nok. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Veslehjem Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Hei Hadde samme problem som du men på en Suzuki. Oljelampen begynte å lyse etter 5 til 10 min på full gass, det viste seg å være turtalls sperren. Ned på tommgang i ca 1 min og alt var ok. Sjekk hva som står i instrusjonsboka. Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 23.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2020 Ok. Jeg gav opp denne motoren og leverte tilbake til selger. Men er nysgjerrig på hva som er galt m den, skal prøve å få postet det her når tidligere eier finner ut av det:) Takk for innspill:) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.April.2020 Link til dette innlegget Svart 23.April.2020 Byttet du olje før du gav opp? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sveinis Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Ja, byttet olje og filter. Fikk melding av selger (som jeg leverte tilbake til) at det viste seg å være en litt løs ledning fra ECU (kontroll enheten) som gjorde utslaget. Moralen må være at hvis man har et lignende problem bør man sjekke svært nøye gjennom ledningene fra ECU. Det skal nok mye til på disse maskinene at oljepumpa ryker etter 9 år e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.