Jump to content

er det forskjell i begrepet å gå på/kjøre på grunn, eller å kjøre på land

aileenll

Recommended Posts

Etter en tragisk ulykke skrives det i nyhetene om en båt som har gått på grunn. Det beskrives så at båten har store skader i Bauen og på siden. Tyder det på at båten har truffet land, over vannflaten og således kjørt på land. Eller er det noen som helst sjans for at slik skade har inntruffet etter at båten har gått på grunn,  truffet land under vannflaten?

Aileen ll

Kallethekid skrev On 19.4.2020 at 19.23:

Kan finnes dialektale forskjeller, når det gjelder begrepene, men jeg ville nok ikke sagt «kjøre på land» uansett. Skadene kan jo komme av for eksempel en stake eller en varde som står på skjæret/grundet.

En båt kjører ikke. Den går.

Gamle sjøfolk  sier ikke "kjøre på land" eller "kjøre på grunn".

De sier "vi gikk på land" også når båten har gått på grunn.

Og etter å ha gått på grunn og fått bøyd propellbladene bakover er man kvalifisert for medlemskap i Tulipanklubben. Det var en mye brukt referanse i Marinen i gamle dager (ref propellblader bøyd akterover i en tulipanfasong). Var jo noen som gikk på, særlig blant MTB-navigatører. Et vanlig uttrykk da var hvorvidt vedkommende var medlem i Tulipanklubben, dvs hadde gått på grunn en eller annen gang. Var vel relativt høy aksept for at slikt kunne skje basert på meget høy risiko og fart i trange farvann osv.

Jannmar skrev for 2 timer siden:

En båt kjører ikke. Den går.

Gamle sjøfolk  sier ikke "kjøre på land" eller "kjøre på grunn".

De sier "vi gikk på land" også når båten har gått på grunn.

Enig i at man ikke sier kjøre om en båt, men ellers er det nok forskjell hvor man befinner seg eller hvor gamle disse sjøfolkene er. De sjøfolk jeg kjenner sier nok "gikk på grunn".

her er det jo gjerne endel nyanser ute å gå , i tillegg til dialektforskjeller. 

Er det meg selv det er snakk om som har vært nedpå så kaller jeg det gjerne "grunnberøring" - mens om andre så blir det heller "dundra nedpå!" :giggle:

En kjenning gikk seg på land såpass at de ble stående omtrent midt oppå et skjær.  De skritta opp for å finne ut hvilken vei det var kortest å bære båten  - fremover eller bakover for å komme seg av.   Og som han sa : "jeg var glad vi var 5 stykker ombord  - for alle måtte øse!"     :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Her omkring har vi endel båer, litt lengre øst kaller de det grunner eller skvalpeskjær. Felles for disse er at de ofte ligger under vannflaten. Når noen treffer de med et fartøy, har de enten gått på,  gått på grunn eller på båe. Derimot så er et skjær, en holme, en øy eller fastland, noe som stikker over vannflaten både ved flo og fjære sjø. Og treffer et fartøy dette så har det gått på land.

Aileen ll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...