torikk Startet 19.April.2020 Link til dette innlegget Startet 19.April.2020 Hei. Har endelig fått start på Wallasen og skal kople direkte til batteripakken. Fikk den til å gå når jeg brukte 6 kvadrat mm ledning :-) Bruker den noe strøm når den ikke er i bruk ? Må jeg ha sikring og strømbryter imellom ? Mvh Torikk Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Den bør ha sikring ja, antakelig en 15A eller deromkring - står helt sikkert i manual. Smak og behag ift bryter, men er jo greit å kunne kople den helt fra etter mitt vett (har hatt båter der den originalt er koplet direkte, via servicebryter og via egen hovedbryter så det virker lite konsekvent..). Husk at bryter må tåle minst det samme som sikring, helst mer. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Det står en 15 A og en 4 A sikring på kretskortet, så i utgangspunktet er det ikke nødvendig med ekstern sikring. Men for all del kan det ikke skade. Wallas 30D bruker 8-9 A under glødingen som varer i ca 5-6 min. Etter det bruker den 1-2 A mens den brenner (1-3 kW). Om alt er i orden trekker den ikke strøm når den er slått av, i verste fall bare noen milliampere, og det er ikke nok til å tappe batteribanken din med det første. Om du monterer ekstra strømbryter, så må du sørge for at varmeren får lov til å kjøle seg helt ned før du slår av strømmen. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
torikk Svart 20.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 (redigert) Takk for svar?. Da kan jeg koble den direkte til batteripakken da, Wallas service. Redigert 20.April.2020 av torikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Wallas Service skrev for 15 timer siden: Om alt er i orden trekker den ikke strøm når den er slått av, i verste fall bare noen milliampere, og det er ikke nok til å tappe batteribanken din med det første. Vet du om Wallas 95D kokeapparat trekker noe som helst når den er slått av? Nå er vel ikke Eberspächer ditt spesial felt, men vet du noe om eventuelt strømtrekk når en D2 varmer er avslått? Dette bare litt for nysjerrighet skyld, når jeg forlater båten etter en helg er alt strømløst, ingenting av varmere eller kokeapparat er da strømførende, koblet etter hovedstrømbryter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wallas Service Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Nei, Wallas 95D trekker ikke strøm når den er slått av (gjelder også andre Wallas-produkter) når de er slått av. Med mindre det er en kortslutning et eller annet sted som gjør at det ligger spenning på. Har hatt et par eksempler at de har slått seg på når hovedstrøm kobles til, men da har det vært feil enten på kretskortet eller vippebryter (av/på-bryter). Har også opplevd ved ekstrem varme i cabinen - direkte sollys på varmer/kokeapparat at etterkjølingstermostat har startet vifte. Denne kobler inn brennluftviften ved temperaturer over 60 grader på 1000 og 900 modellene, og 80 grader på X-modellene. Men dette gjelder bare om apparatene har vært tilkoblet direkte til batteriet, ikke gjennom en hovedstrømbryter, i så fall er det feil med hovedstrømbryter.. Eber har jeg lite peiling på, men der står vel også en tilsvarende etterkjølingstermostat? Som kan gi lignende reaksjon om det er ekstremt varmt? Varmere som er tilkoblet gsm/sms-styring (eller lignende) vil nok trekke litt strøm, men ikke selve varmeren. Strømmen her brukes av sms-styringen som tross alt må ha strøm for å virke, men det er som regel bare et minimalt strømtrekk, bare milliampere. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.