Gabi Startet 19.April.2020 Link til dette innlegget Startet 19.April.2020 I båten har jeg en Sterling automatisk switch for landstrøm og aggregat (5kw Lombardini) som fungerer perfekt. Jeg har nå bestilt en Victron 500W inverter og har lyst til å kople denne til samme Sterling switch. Switchen prioriterer landstrøm hvis det finnes, deretter aggregatet dersom det er startet opp og til sist inverter hvis den er på. Ved å bruke denne switchen også til invertere slipper jeg å kople dobbelt med stikkontakter overalt. Men selvsagt må batterilader og varmtvannsbereder slås av ved inverterbruk. Sterling har en funksjon som gjør at den kan slå av batterilader ved å benytte et normalt åpent 230V- rele som får strøm fra Sterling dersom inverter er i bruk og som da vil lukke releet og strøm vil ikke gå til batteriladeren.Det er en egen kurs for batterilader (Mastervolt 50A) Men jeg ønsker også å kople ut kurs for vv-bereder samtidig. Jeg har 2 spørsmål som jeg må finne ut av og er takknemlig for hjelp! 1. Hvilket 230V rele må jeg bruke? Biltema har bare 12V rele ser jeg så må vel kjøpe det et annet sted...men hva må jeg kjøpe og hvor? 2. Kan jeg bruke samme utgang på Sterling switch til å styre 2 rele på forskjellige kurser for å slå av både kurs for batterilader og kurs for VV-bereder? Eller er det vanlig at 230V-rele trekker såpass mye strøm eller annet som gjør at det ikke vil fungere? Slik ser skisse ut for utgang til rele ved inverterbruk til 230V rele: Og her er teksten som står i bruksanvisningen: Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Denne kontaktoren fra Elfadistrelec kan brukes. Er den rimeligste 2NO DIN kontaktoren de har. Har selv flere av disse i båten. Den har plenty merkestrøm (25A) så skulle dekke alle behov. Det Sterling advarer mot er å fore batterilader direkte gjennom det interne releet - uten å bruke ekstern kontaktor. Det kan umulig være noe problem å fore 2 kontaktorer via dette releet da spolestrømmen er marginal. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Du kan bruke to releer i paralell, om utgang på sterling støtter belastningen. Alternativt, bruke et litet rele, til å trekke to større i paralell. Kan også bruke hjelpekontakt på det ene releet, til å trekke det andre, om du finner et rele med det. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 (redigert) Spolestrømmen er oppgitt til 8.7 mA så kan umulig være noe problem. Men om eksisterende kontaktor for batterilader er noenlunde tilgjengelig (ikke alltid så kjekt å begynne og slite og dra inni kabelsalaten) så kan denne byttes ut med en 4NO kontaktor som sjalter både batterilader og VVB ut/inn. Redigert 20.April.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 20.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 (redigert) Takk for svar Fantino og Gullfisk! Releet som du fant Fantino så jo veldig grei ut, og kjekt at du har slik selv med god erfaring! Men hvordan ser jeg om releet er åpent standard og lukker når den får styrestrøm? Jeg er fristet til å prøve 2 stk av disse og montere i parallell, som dere er inne på høres det jo rart ut om ikke den skulle klare å gi strøm til to releer med samlet såpass lite strømbehov. Tror ikke det er kontaktor til hverken batteriladeren eller vv-berederen. Bare vanlig jordet stikkontakter. Så det er vel bare å finne ledningene på et greit sted å komme til og kople releene innpå. Og teste! Redigert 20.April.2020 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Hvis det ikke finnes noen kontaktor til batteriladeren ville jeg kjøpt den siste jeg lenket til og bare brukt denne. Den har 4 normalt åpne kontakter så da har du ‘dobbelt brudd’ både på fase og nøytralleder. Hvis du leker med filtere inne på Elfa Distrelec så kan du velge kontaktkonfigurasjon. 2NO er 2 ‘Normally Open’, 2NC er 2 ‘Normally Closed’ osv. Den siste jeg lenket til er 4NO. Da er alle kontakter åpne helt til relespolen får spenning (230V). Husk at jordingsledninger også må koples sammen (utenom kontaktor). Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 20.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Er denne mulig å bruke sålenge jeg idag har 2 ulike kurser og sikringer, en for vv-bereder og en for batterilader? Hver kurs er på 16A, så er man uheldig kan man dra på med mer enn ratingen på 25A på kontaktoren...det er vel ikke iht boka sikkert...? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Nei det er sant i prinsippet. Bør vel være en 32A utgave eller bedre da. Men en 50A lader er vel rundt 700-800W og VVB gjerne det samme? (Min VVB har 800W element feks). En kan vel trekke en hel del mer gjennom en 25A kontaktor så du har god margin. Men er gjerne naturlig å ikke ha svakere ledd en selve sikringen i kretsen, selv om det er worst case da. Denne vil jo feks gjøre jobben. Men da kan du egentlig likesågodt kjøre 2 av den første typen jeg linket til. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 20.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Vi er enige i prinsippene her! Og takk for god hjelp! Jeg skal aller først sjekke om det er kontaktor til lader eller vvb. Men om det ikke er det så er det kanskje greiest å bruke de to enkle og ca 200kr billigere. Men samtidig er det kanskje smidigere med en kontaktor på 32A også så....blir vel litt å velge det ene eller andre her. Vvb hos meg er vel ikke mer enn 500-700w (60l Quick bereder), så blir aldri de store strømmene gjennom kontaktoren uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Du har vel ikke mere enn 16A inn uansett, med vanlig 16A stikk på landstrømskabel? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 21.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Det er sant. Men jeg har 5kw dieselaggregat, så potensielt KAN det skje at man er i nærheten av 25A totalt. Men sjansen for det? Tilnærmet null tenker jeg... Mer er viktig prinsippet om å ikke innføre potensielt svakere ledd enn det som teoretisk kan tilføres? Det er vel vanlig elektriker regel? Så for min del er det vel prinsippet som til sist kanskje styrer valget, er iallefall lært opp til å være nøye med strøm av min gode elektrikkerkamerat... Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Nå ble jeg nysgjerrig. En 4 pol 25A kontaktor er vel dimensjonert for 25A på hver klemme? Jeg ville trodd at det var begrensing pr leder som er oppgitt. Kan ikke se at om du har 2x16A kurser med dobbelt brudd så skulle det være over merkestrøm? Men jeg spør, påstår ikke for jeg er ikke elektrikker Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 21.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Håper noe andre kan svare på ditt spørsmål! Jeg aner ikke svaret ... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Funderte på det samme, men ble ikke sikker jeg heller. Og ser at de ofte har en begrensning på totalt effekt også som må tas hensyn til. Siemens datablad var temmelig sparsommelig da, mens Finder var rimelig komplett. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 28.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Da ble det 2 stk av denne: Så gjenstår kopling, jeg forstår det slik at jeg skal bruke dette skjemaet: Jord passerer utenom. Den ene lederen inn på nr 1 og ut på nr 2. Den andre lederen inn på nr 3 og ut på nr 4. Så koples styrestrøm fra Sterling-boksen inn på A1 og A2. Virker ikke som det spiller noen rolle hvem ledning som går til hhv A1 eller A2. Har jeg forstått det riktig? Fordi dette skjemaet er for 400V-anlegg? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Det var en feil på Sterling switch på kanalen til inverteren. Utgangen går gåen. Bestilte ny gjennom Jørg Becker. Det tok sin tid sikkert pga Korona men fikk den for litt siden. Kiplet den til og da virket utgangen til inverteren og den switchet som den skulle. Imidlertid var den nye boksen forsynt med en annen bruksanvisning og hvor det stod akkurat motsatt forklaring på rele-funksjonen....Denne gangen var det kun når inverter var i bruk at releet skulle slå inn.... Mwn siden jeg hadde kjøpt normalt åpen 230V kontaktor (NO) ville jo det nå bli feil. Jeg tenkte at de sikkert har byttet funksjon for en årsak så måtte bestille normalt closed kontaktorer av samme type (NC). Skulle så kople disse men tenkte jeg skulle sjekke først, og jada....det var ved landstrøm og generatorstrøm boksen sitt rele slo inn, lik som forrige boks men motsatt av det som denne boksen sin brukanvisning tilsa....hurra....bortkastede penger til NC-kontaktorer..... Koplet så opp slik jeg mente det nå skulle koples og alt fungerer! Nå slås lader og vv-bereder av ved inverterstrøm automatisk! Deilig å kunne bruke samme strømkontakter uansett bruk. Rakk akkurat å kople det til ferien begynte! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 (redigert) Feilpostert Redigert 3.Juli.2020 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.