Jump to content

Valg av rele for utkopling av lader og bereder ved inverterbruk


Gabi

Recommended Posts

I båten har jeg en Sterling automatisk switch for landstrøm og aggregat (5kw Lombardini) som fungerer perfekt.

Screenshot_20200419-225315_Dropbox.jpg.c51cde962c2b195c68ec8053adfd82ee.jpg

 

Jeg har nå bestilt en Victron 500W inverter og har lyst til å kople denne til samme Sterling switch. Switchen prioriterer landstrøm hvis det finnes, deretter aggregatet dersom det er startet opp og til sist inverter hvis den er på.

 

Ved å bruke denne switchen også til invertere  slipper jeg å kople dobbelt med stikkontakter overalt. Men selvsagt må batterilader og varmtvannsbereder slås av ved inverterbruk.

 

Sterling har en funksjon som gjør at den kan slå av batterilader ved å benytte et normalt åpent 230V- rele som får strøm fra Sterling dersom inverter er i bruk og som da vil lukke releet og strøm vil ikke gå til batteriladeren.Det er en egen kurs for batterilader (Mastervolt 50A)

 

Men jeg ønsker også å kople ut kurs for vv-bereder samtidig. Jeg har 2 spørsmål som jeg må finne ut av og er takknemlig for hjelp!

 

1. Hvilket 230V rele må jeg bruke? Biltema har bare 12V rele ser jeg så må vel kjøpe det et annet sted...men hva må jeg kjøpe og hvor?

2. Kan jeg bruke samme utgang på Sterling switch til å styre 2 rele på forskjellige kurser for å slå av både kurs for batterilader og kurs for VV-bereder? Eller er det vanlig at 230V-rele trekker såpass mye strøm eller annet som gjør at det ikke vil fungere?

 

Slik ser skisse ut for utgang til rele ved inverterbruk til 230V rele:

 

Screenshot_20200419-225518_Dropbox.jpg.8248cf563e229c9308931f357e4f1db5.jpg

Og her er teksten som står i bruksanvisningen:

Screenshot_20200419-225729_Dropbox.jpg.dea3a4daee7b435eb11357fa32cdcc63.jpg

 

 

 

Link to post

Denne kontaktoren fra Elfadistrelec kan brukes. Er den rimeligste 2NO DIN kontaktoren de har. Har selv flere av disse i båten. Den har plenty merkestrøm (25A) så skulle dekke alle behov.

 

Det Sterling advarer mot er å fore batterilader direkte gjennom det interne releet - uten å bruke ekstern kontaktor. Det kan umulig være noe problem å fore 2 kontaktorer via dette releet da spolestrømmen er marginal.

Link to post

Takk for svar Fantino og Gullfisk!

Releet som du fant Fantino så jo veldig grei ut, og kjekt at du har slik selv med god erfaring! Men hvordan ser jeg om releet er åpent standard og lukker når den får styrestrøm? 

 

Jeg er fristet til å prøve 2 stk av disse og montere i parallell, som dere er inne på høres det jo rart ut om ikke den skulle klare å gi strøm til to releer med samlet såpass lite strømbehov. 

 

Tror ikke det er kontaktor til hverken batteriladeren eller vv-berederen. Bare vanlig jordet stikkontakter. Så det er vel bare å finne ledningene på et greit sted å komme til og kople releene innpå. Og teste!

 

 

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post

Hvis det ikke finnes noen kontaktor til batteriladeren ville jeg kjøpt den siste jeg lenket til og bare brukt denne. Den har 4 normalt åpne kontakter så da har du ‘dobbelt brudd’ både på fase og nøytralleder.

 

Hvis du leker med filtere inne på Elfa Distrelec så kan du velge kontaktkonfigurasjon. 2NO er 2 ‘Normally Open’, 2NC er 2 ‘Normally Closed’ osv. Den siste jeg lenket til er 4NO. Da er alle kontakter åpne helt til relespolen får spenning (230V). Husk at jordingsledninger også må koples sammen (utenom kontaktor).

Link to post

Nei det er sant i prinsippet. Bør vel være en 32A utgave eller bedre da. Men en 50A lader er vel rundt 700-800W og VVB gjerne det samme? (Min VVB har 800W element feks). En kan vel trekke en hel del mer gjennom en 25A kontaktor så du har god margin. Men er gjerne naturlig å ikke ha svakere ledd en selve sikringen i kretsen, selv om det er worst case da.

 

Denne vil jo feks gjøre jobben. Men da kan du egentlig likesågodt kjøre 2 av den første typen jeg linket til.

Link to post

Vi er enige i prinsippene her! Og takk for god hjelp! 

Jeg skal aller først sjekke om det er kontaktor til lader eller vvb. Men om det ikke er det så er det kanskje greiest å bruke de to enkle og ca 200kr billigere. Men samtidig er det kanskje smidigere med en kontaktor på 32A også så....blir vel litt å velge det ene eller andre her. Vvb hos meg er vel ikke mer enn 500-700w (60l Quick bereder), så blir aldri de store strømmene gjennom kontaktoren uansett. 

Link to post

Det er sant. Men jeg har 5kw dieselaggregat, så potensielt KAN det skje at man er i nærheten av 25A totalt. Men sjansen for det? Tilnærmet null tenker jeg...

 

Mer er viktig prinsippet om å ikke innføre potensielt svakere ledd enn det som teoretisk kan tilføres? Det er vel vanlig elektriker regel? 

 

Så for min del er det vel prinsippet som til sist kanskje styrer valget, er iallefall lært opp til å være nøye med strøm av min gode elektrikkerkamerat...

Link to post

Da ble det 2 stk av denne:

20200428_121837.jpg.4ee95d94c4af185c3b496187b7e9d410.jpg

 

Så gjenstår kopling, jeg forstår det slik at jeg skal bruke dette skjemaet:

 

20200428_121827.jpg.bac903260570eae46ed87a90de62df0e.jpg

 

Jord passerer utenom.

Den ene lederen inn på nr 1 og ut på nr 2.

Den andre lederen inn på nr 3 og ut på nr 4.

Så koples styrestrøm fra Sterling-boksen inn på A1 og A2.  Virker ikke som det spiller noen rolle hvem ledning som går til hhv A1 eller A2. 

 

Har jeg forstått det riktig?

 

Fordi dette skjemaet er for 400V-anlegg?

20200428_121727.jpg.5be4221da112c12f02557708455ef7c6.jpg

 

 

 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Det var en feil på Sterling switch på kanalen til inverteren. Utgangen går gåen. Bestilte ny gjennom Jørg Becker. Det tok sin tid sikkert pga Korona men fikk den for litt siden. Kiplet den til og da virket utgangen til inverteren og den switchet som den skulle.

 

Imidlertid var den nye boksen forsynt med en annen bruksanvisning og hvor det stod akkurat motsatt forklaring på rele-funksjonen....Denne gangen var det kun når inverter var i bruk at releet skulle slå inn.... Mwn siden jeg hadde kjøpt normalt åpen 230V kontaktor (NO) ville jo det nå bli feil.  Jeg tenkte at de sikkert har byttet funksjon for en årsak så måtte bestille normalt closed kontaktorer av samme type (NC). Skulle så kople disse men tenkte jeg skulle sjekke først, og jada....det var ved landstrøm og generatorstrøm boksen sitt rele slo inn, lik som forrige boks men motsatt av det som denne boksen sin brukanvisning tilsa....hurra....bortkastede penger til NC-kontaktorer.....

 

Koplet så opp slik jeg mente det nå skulle koples og alt fungerer! Nå slås lader og vv-bereder av ved inverterstrøm automatisk!

 

Deilig å kunne bruke samme strømkontakter uansett bruk. Rakk akkurat å kople det til ferien begynte!

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...