Knallipadden Startet 20.April.2020 Link til dette innlegget Startet 20.April.2020 (redigert) Ekkoloddet mitt har dauet og ut i fra måling virker det som at det er strøm som er problemet. Jeg har gått over alle sikringer og ledninger men kan ikke finne den til ekkoloddet. Jeg fant imidlertid noe jeg ikke vet hva er. Det er en slags metallring med 3 ledninger loddet fast. Står 6 på ringen. Noen som vet om det kan være til ekkoloddet? Den er ikke festet til batteriet eller bryter men henger løst rundt hovedstrømkabelen. Kabelen er tredd gjennom øyet på ringen. Jeg klarer heller ikke å finne ut hvor denne går. Redigert 20.April.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Det er nok en strømmåling(Ampere) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Den er nok ganske riktig der fordi den på noe tidspunkt har vært brukt til å finne strømmen i lederen. Den kalles en Hall-sensor, og det den egentlig måler er endring i magnetfeltet rundt lederen forsaket av strømmen i selvsamme. Les mer om slike her: https://www.electronics-tutorials.ws/electromagnetism/hall-effect.html Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 20.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Hvordan får jeg den til fungere igjen? Amperemeteret mitt virker ikke. Fikk liv i ekkoloddet igjen. Var bare å demontere holderen, rense litt og sette sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Du kan jo sjekke om du finner igjen ledningene ut fra det som sannsynligvis er en hallgiver bak på amperemeteret? (Samme farger feks) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 4 ledninger loddet sammen? Dette er ingen strømsensor. Mest sannsynlig et kjerringråd for å få bukt med støy i apparater ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Enig med Mulligan her, dette ligner på ampermåler men er nok en metall eller magnetring som er et forsøk på å fjerne støy og høye strømhopp. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Hei, Tviler på at dette er noe magnetring for å fjerne støy. En magnetring i seg selv kan ikke fjerne støy. Om det er en RF kjerne så hadde den ikke hatt ledningstamper, da disse ville virke som en sendende antenne. Dette er etter all sansynlighet en måespole for strøm, ala det som WEMA brukte for 20 år siden. Om amperemeteret ditt ser slik ut, så er det i alle fall en Wema strømsensor. Du får sjekke baksiden på instrumentet og se om du kjenner igjen fargene. En annen liten detalj er at denne sensoren/kabelen med fordel kan isoleres(flyttes) vekk litt fra de andre kablene. Gjerne 10-20 cm Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 (redigert) Redigert 21.April.2020 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Et slikt amperemeter har jeg selv, men mitt er riktignok selvkonstruert. Men det bruker prinsippet med en Hall-sensor. Måleinstrumenter er da et digitalt voltmeter tilpasset spenningen hall-sensoren gir ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.