Jump to content

Hva er dette? Ring med ledninger på.

Knallipadden

Recommended Posts

Ekkoloddet mitt har dauet og ut i fra måling virker det som at det er strøm som er problemet. Jeg har gått over alle sikringer og ledninger men kan ikke finne den til ekkoloddet. Jeg fant imidlertid noe jeg ikke vet hva er. Det er en slags metallring med 3 ledninger loddet fast. Står 6 på ringen. Noen som vet om det kan være til ekkoloddet? Den er ikke festet til batteriet eller bryter men henger løst rundt hovedstrømkabelen. Kabelen er tredd gjennom øyet på ringen. Jeg klarer heller ikke å finne ut hvor denne går. 

IMG_20200420_104621.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Hei,

Tviler på at dette er noe magnetring for å fjerne støy. En magnetring i seg selv kan ikke fjerne støy. Om det er en RF kjerne så hadde den ikke hatt ledningstamper, da disse ville virke som en sendende antenne.  Dette er etter all sansynlighet en måespole for strøm, ala det som WEMA  brukte for 20 år siden.

Om amperemeteret ditt ser slik ut, så er det i alle fall en Wema strømsensor. Du får sjekke baksiden på instrumentet og se om du kjenner igjen fargene. En annen liten detalj er at denne sensoren/kabelen med fordel kan isoleres(flyttes)  vekk litt fra de andre kablene. Gjerne 10-20 cm

bilde

Et slikt amperemeter har jeg selv, men mitt er riktignok selvkonstruert. Men det bruker prinsippet med en Hall-sensor. Måleinstrumenter er da et digitalt voltmeter tilpasset spenningen hall-sensoren gir ut.

hall_sensor.jpg.318ba32c0338b76bf42995e9613ffb38.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...