Jump to content

Solcellepanel - for mye av det gode?

bjoris

Recommended Posts

Den nye båten har solcellepanel. Dette står på hele tiden. Jeg har også montert Smart Boat One, denne overvåker, temp, vann og strøm samt bevegelse på båten kontinuerlig og en har det over app. Ser at når solen kom frem nå så gikk spenningen i taket, var helt oppe i 14.4 volt på både start og forbruk. Ser det er nede i 13,9 nå så kanskje det er noe som regulerer dette da det fortsatt er sol fra klar himmel.

Det jeg tenker på, er det ikke litt voldsomt eller er dette supert?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Spør du meg er det supert.. ? Det kan være at lader var i bulkfase på morgenen og med sola endeleg fikk opp spenning til absorpsjosspenning feks. Eller at kjøleskap startet og lurte den over i bulk igjen feks. Antar du ikke får den infoen online? Ville sjekket ut regulator og hvilke innstillingsmuligheter den har. Er den avansert så gjør det ikke noe om bulk/absorpsjon restarter pga kortvarig forbruk da den raskt vil finne ut av det og gå over i float igjen feks. Du får aldri for mye solceller etter min mening, men må selvsagt passe på at regulator er stilt inn fornuftig ift batteripakke og forbruk. Det fine med mye solceller er at det gir plenty strøm også når sola ikke skinner sånn som i dag. Og det finnes jo sånne dager på Vestlandet ?

Ser den har lagt på 13.9 hele dagen etter at den var oppe på 14,4 så antar den har regulert ned. Litt høyt med 13,9, jeg får ta en sjekk om det er helt nøyaktige målinger fra denne SmartBoatOne modulen. Det er eit slikt Victron MPPT på taket, 150 watt.

Strømmen er av i båten, men nei systemet er ikke så avansert at det ser om noe brukes, måler bare spenning, temp og vann samt bevegelse og G-krefter på båten (slik at det går melding til fruen om jeg går litt hardt i bølgene;) eller går på grunn da som er poenget med den funksjonen!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hvis det er en Victron så kan den normalt ‘tweakes’ temmelig bra, men om du ikke har MPPT control, display på selve MPPT eller ColorControl/Venus eller lignende så tror jeg du må kople den til PC for å velge ‘custom’ innstillinger. Standard innstillinger er vel ofte tilgjengelig via et lite hjul på enheten på den enhetene som er noen år i alle fall. Victron har også ganske smart algoritme for å unngå unødvendig repetisjon av lang absorpsjon ved kortvarig forbruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...