Jump to content

Klar for langtur, men er verden klar for oss?

TICORA

Recommended Posts

For noen år siden besluttet jeg og styrkvinnen å dra på langtur og begynte forberedelsene. Nå er vi snart klare, huset solgt, båten utstyrt, jobben sagt opp/permisjon men...... så kom det hersens viruset. Vi er påmeldt i ARC+ og der tar de beslutning om gjennomføring 30/6. Å reversere nå er vanskelig uten at det gir oss vanskeligheter med å gjennomføre senere.

Vi er bestemte på å komme oss avgårde. Avreisen er nå satt til at vi tenker å komme oss ut av landet i slutten av juli. Så lenge vi ikke skal tilbake på en stund er jo karantenereglene ikke så farlige ved evt hjemreise, dog er vi jo avhengig av at havnene i Europa åpner og at vi ikke må ligge i karantene 14 dager hver gang. Vi tror imidlertid det løser  seg da reise mellom de europeiske landene fremdeles er mer liberalt enn her hjemme, med unntaket av UK. Dessuten vil en måtte åpne opp for å ikke drepe flere arbeidsplasser enn nødvendig.

Rute nedover var tenkt, sørandskysten, over til skottland, caledonienkanalen, nord-irland, Irland, tilbake til UK (falmouth/plymouth) og deretter direkte over biscaya til Spania. Det endres litt nå da UK ser vanskelig ut, selv i august. Blir Kiel kanalen og standing mast-route til Amsterdam. Deretter sydover etterhvert som det åpner seg.

Hva tenker folket her? Er vi håpløse optimister eller er dette gjennomførbart?

TICORA skrev for 2 timer siden:

Vi tror imidlertid det løser  seg da reise mellom de europeiske landene fremdeles er mer liberalt enn her hjemme, med unntaket av UK.

Sitat

Hva tenker folket her? Er vi håpløse optimister eller er dette gjennomførbart?

https://www.marinareservation.com/articles/covid19-marina-updates/

Det virker som en utfordring med usikker varighet. Jeg følger en del cruisers på Youtube og det virker å være relativt vrient enten man befinner seg i Europa, USA, mellom-Amerika, eller et sted i Karibien eller på en noenlunde sivilisert stillehavsøy. Det er vel nettopp usikkerheten som er vanskelig. Hva vil skje, hvor lenge vil det vare osv. Så vet man heller ikke hvordan viruset sprer seg videre, og om det vil komme igjen i bølger som forlenger restriksjoner.

Redigert av Sequoia (see edit history)

Dette er, etter min oppfatning, definitivt ikke tidspunktet for å kaste loss for langtur. Langturseilere verden over sliter med å komme inn i mange land og er henvist til å ligge på svai utenfor vakre strender som de bare må se langt etter. Denne situasjonen kan vare lenger enn vi ønsker å tro og jeg ville aldri lagt ut nå med mindre jeg var drevet av sterkt behov for spenning og store utfordringer. Og det er jeg ikke! 

Lazyjack skrev 1 time siden:

Dette er, etter min oppfatning, definitivt ikke tidspunktet for å kaste loss for langtur. Langturseilere verden over sliter med å komme inn i mange land og er henvist til å ligge på svai utenfor vakre strender som de bare må se langt etter. Denne situasjonen kan vare lenger enn vi ønsker å tro og jeg ville aldri lagt ut nå med mindre jeg var drevet av sterkt behov for spenning og store utfordringer. Og det er jeg ikke! 

Enig i dette. Jeg tror nok dessverre den frihetsfølelsen man jakter på med en langtur for tiden er større hjemme. Samtidig er det lenge til juli, så hvordan verdensbildet da vil se ut er veldig usikkert.

Håpløst optimistiske synes jeg ikke dere er, for selv om åpningen neppe kommer like raskt og plutselig som nedstengningen er det ganske mye tid mellom nå og juli. Men jeg ville nok gjort det jeg kunne for å holde det å bli igjen et år ekstra som en realistisk mulighet. Kanskje også greit å gå i seg selv med tanke på hvilke områder dere synes turen bør inneholde for at det skal være verdt det, og så se an tingenes tilstand når det begynner å nærme seg?

Vi er i omtrent samme situasjon bare litt tidligere tidsmessig og vi er allerede et lite stykke ned på Svenskekysten. Vi har ingen planer om ARC foreløpig. Vi får ta utfordringene som kommer når/om de kommer. Planleggingen blir kanskje litt mer utfordrende, men vi har nesten ubegrenset med tid på vår side. Vår opprinnelige plan var å starte med Norskekysten, men det har nå endret seg til å utforske Svenskekysten på begge sider via Gøtakanal så får vi se hvordan verden ser ut når vi er ferdige med det. Jeg syntes at det ser ut å å endre seg mot gradvis åpning fremover. «Stay positive» sier sønnen som har hjemmeskolen i båten om dagen :flag_sw:

Gunga Din skrev 44 minutter siden:

Vi ligger også start beredt !

men ser litt mørkt ut akk nå, gjennom Europa

Barbaria skrev for 2 timer siden:

....-men det har nå endret seg til å utforske Svenskekysten på begge sider via Gøtakanal så får vi se hvordan verden ser ut når vi er ferdige med det.......

https://www.sxk.se/artiklar/medlemmar-far-25-procent-rabatt-pa-gota-kanal

Ja @Gunga Din dere kan vel også seile nedover Sverige i rolig tempo nå? Jeg har stor tro på at kanalene også kommer til å åpne for turister i løpet av sommeren. Dere er vel ikke så veldig sesongavhengige på deres rute som f.eks. de som skal over Biscaya?  

Tror på "åpning" steg for steg. Panamakanalen er nå åpne også for seilbåter etter 14 dagers karantene. BVI skal åpne for turister i oktober, dvs at de åpner når turistsesongen normalt starter. Regner med at mange andre øyer følger eksemplet her.

Danmark har åpnet for forsamlinger opp til 500stk i dag. Mellom f.eks. Tyskland og Nederland er det fri ferdsel i dag via land. Å anta at havner også åpner opp i løpet av et par måneder burde være en grei antagelse.

Korrektion. Danmarks grænser er lukkede også for gæstebåde. Og regn ikke med at der åbnes før efter sommeren. Der er en teoretisk mulighed for at der åbnes for arrangementer med over 500 personer i maj, men den er lille. Indtil videre er grænsen på 10 personer. 

Men livet ligner sig selv i hjemmehavnen og jeg var ude i båden i dag og i går. ??

TICORA skrev for 4 timer siden:

.........Mellom f.eks. Tyskland og Nederland er det fri ferdsel i dag via land. Å anta at havner også åpner opp i løpet av et par måneder burde være en grei antagelse.

ser att Tyskland kommer med nye direktiv snart......stengt til 3 Mai...mulig det kan komme en åpning her,

så får vi seile non-stop gjennom Danmark (hvilket er synd!)’

https://www.theca.org.uk/public/covid_19_cruising_restrictions/germany

S/Y Gunga Din

1 hour ago, Grizzly said:

Hvordan er det med reiseforsikring og helseforsikring i disse dager? Hvis forsikringene har begrensninger i forhold til denne situasjonen, kan helsehjelp bli ekstremt dyrt.

Dårlig med mulighet for å få allverden dekket inntil reiserådene endres. Men det skal vel noe til for at dagens svært vidtrekkende råd blir stående veldig lenge? I Europa er en jo uansett på noenlunde trygg grunn, med tanke på helsedekning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...